Visszatér a Földre a NASA űrszondája a különleges aszteroidán gyűjtött kőzetmintákkal

Az amerikai kisbolygókutató űrszondát 2016. szeptemberében indította útjára a NASA az 1999-ben felfedezett Bennu kisbolygó vizsgálatára.

Közel öt év űrben töltött idő után a NASA OSIRIS-REx űrszondája útban van vissza a Föld felé a Bennu aszteroidán gyűjtött kőzetmintákkal. Az OSIRIS-REx az induláshoz hét percig teljes erővel működtette a hajtóműveit, aminek következtében sikerült 1000 kilométer/órás sebességgel elhagynia az aszteroidát.

Az amerikai kisbolygókutató űrszondát 2016. szeptemberében indította útjára a NASA az 1999-ben felfedezett Bennu kisbolygó vizsgálatára, ami az egyiptomi mitológia madár formájú istenségéről kapta a nevét.

Benu volt Egyiptomban a teremtés istensége, egyes feltételezések szerint eredetileg a görög mitológiában megjelenő főnixmadarat is róla mintázták.

A tudósok bíznak benne, hogy a Naprendszerünk első időszakából származó aszteroida a földi élet kialakulásának nyomait is magán hordozhatja. Így nagyon érdekes lehet majd megvizsgálni az összegyűjtött anyagot.

Az egyiptomi Benu istenség (Fotó: Wikipédia)

Az OSIRIS-REx tavaly landolt a Bennun. A mintavétel igazán különleges volt, már rögtön a leszállás közben megtörtént. Az űrszonda fokozatosan közelítette meg a felszínt, és közben kinyújtotta négyméteres robotkarját. Ennek végén volt a mintagyűjtő eszköz, ami a földet érés közben egy nagynyomású gázrobbanás segítségével lazította meg a kőzeteket, és gyűjtötte a mintákat.

A Bennu felszíne meglepően laza volt, ezért a művelet közben jóval több mintát sikerült gyűjteni, mint azt a kutatók várták.

Azért ne gondoljunk túl nagy mennyiségre, a becslések szerint 60 grammnyi anyag érkezik vissza a Földre.

Az alábbi rövid videóban megnézhetik a landolás a közben lezajló mintavétel felvételeit:

A NASA szakemberei már nagyon várják a minták visszaérkezését, Jason Dworkin a küldetés egyik kutatója így jellemezte a küldetés indulása óta eltelt hosszú időszakot: „2004-ben kezdtem el ezt a munkát, akkor a lányom még pelenkás volt, most pedig már végez a középiskolában.”

Az űrszonda visszatéréséhez több mint két év kell.

A tervek szerint 2023. szeptember 24-én az Egyesült Államok Utah állama felett dobja majd ki a mosogatógép méretű mintagyűjtő kapszuláját.

Az OSIRIS-REx űrszonda a minták visszajuttatása után még az űrben marad, ha sikerül elég üzemanyagot megőriznie, akkor a NASA lehet, hogy a jövőben felhasználja egy következő küldetésen is.

Érdekesség, hogy a két év múlva megérkező mintáknak csak a 25 százalékát vizsgálják meg a tudósok, 75 százalékát elteszik a jövő tudósai számára, akik még lehet, hogy meg sem születtek.

A NASA illusztrációja a landolásról. Az űrszonda a leszállás közben gyűjtötte be a mintákat (Fotó: NASA)