A most felfedezett antianyagcsillagok átalakíthatják az univerzumról alkotott képünket

Eddig azt gondolták, hogy a világegyetem keletkezése után szinte az összes antianyag megsemmisült. Most azonban a Tejútrendszer gammasugárzás térképén 14 érdekes pontot figyeltek meg, amik a kutatók szerint antianyagból felépülő csillagok lehetnek. Akár minden tíz normál csillagra juthat egy rejtélyes antianyagcsillag – erről számolt be a ScienceNews tudományos magazin.

Amikor egy antirészecske a közönséges részecskepárjával találkozik, akkor megsemmisül – ezt a folyamatot tudományosan annihilációnak nevezik. Az antianyagcsillagoknak vélt, most megfigyelt jelenségek pedig pont olyan gamma-sugárzást bocsátanak ki, mint ami az ilyen annihilációkor keletkezik. A tudósok szerint a sugárzás az antianyagcsillagok felszínén keletkezik, amikor a gravitációs vonzásuk miatt az űrből érkező normál anyag találkozik az antianyaggal.

„Ha bebizonyítanák az antianyagcsillagok létezését, az jelentős hatással lenne a standard kozmológiai modellre. Át kellene gondolnunk az eddig elfogadott álláspontot a korai világegyetem működéséről”

– kommentálta a most megjelent tanulmányt Pierre Salati asztrofizikus.

A jelenlegi tudományos álláspont szerint az univerzum születésekor egyenlő mennyiségű anyag és antianyag létezett, a modern univerzumban azonban szinte egyáltalán nincs antianyag. A fizikusok azt gondolják, hogy az univerzum fejlődése során ismeretlen folyamatok miatt az anyag valamiért egyértelműen többségbe került.

A mostani kutatástól függetlenül egyébként a Nemzetközi Űrállomás friss mérései is antihélium nyomaira bukkantak. Ha a megfigyeléseket megerősítik, akkor ez is az antianyagcsillagok létezésére utalhat, mivel a megfigyelt antihélium egy antianyagcsillagból származhat.

A kutatók előzetes feltételezése az volt, hogy az univerzum antianyagának egy része megmaradhatott csillagok formájában. Az elméletük bizonyítása érdekében 10 éven keresztül tanulmányozták a Fermi gamma-sugár űrtávcső felvételeit.

Több mint 5800 gamma-sugárzást kibocsátó forrást vizsgáltak meg, és az eredményeik szerint 14 esetben pontosan olyan sugárzást találtak, mint ami az anyag–antianyag annihilációkor keletkezik.

A csillagászok becslése szerint a Tejútrendszer minden 400 ezer normál csillagára jut egy antianyagcsillag.

Egészen más eredményt kaptak azonban, ha azt tételezték fel, hogy az antianyagcsillagok nem csak a galaxisokon belül, hanem inkább azokon kívül léteznek. Ebben az esetben sokkal ritkábban találkoznának normál anyaggal, ezért megfigyelni is nehezebb lenne őket. Így akár minden 10 normál csillagra is juthat egy antianyagcsillag.

A szerzők szerint ugyanakkor nehéz lesz bebizonyítani az antianyagcsillagok létezését, mivel bár a gammasugárzásuk jellegzetes, elméletben a fény, amit kibocsátanak, pont olyan lenne, mint a normál csillagok fénye.

A csillagászok mindenesetre továbbra is megfigyelik a gammasugárzások forrásait, így kizárhatják majd, hogy pulzárok vagy fekete lyukak a különleges égitestek.

Egyes szakemberek azért azt is hozzáteszik az elmélethez, hogy ha léteznek is az antianyagcsillagok, valószínűleg nem magyarázzák meg, hogy miért van az anyagnál sokkal kevesebb antianyag az univerzumban.

A címlapfotó illusztráció.