NASA Mars 2020 küldetés – Itt követheti a Perseverance útját a vörös bolygón

Az egész világ ünnepeli a történelmi eseményt, a Perseverance hozzákezdhet kutatómunkájához. Az optimista vélemények szerint akár a földön kívüli életre is bizonyítékot találhat a legújabb marsjáró.

Tegnap este a hirado.hu is beszámolt arról, hogy sikerrel járt a NASA Mars 2020 küldetése, leszállt a Perseverance marsjáró. Ezzel pedig új korszak kezdődhet a Mars-kutatásban, hamarosan érkezhetnek a hírek a tudományos áttörést jelentő felfedezésekről.

Fotó: EPA/NASA

A NASA mérnökeinek öröme hatalmas volt, amikor megerősítették a sikeres leszállást, vagy ahogy az amerikaiak fogalmaznak, amikor touchdownt szereztek. Ezt a kifejezést az Egyesült Államok egyik kedvenc sportjából, az amerikai fociból kölcsönözték. Egy csapat akkor szerez touchdownt, ha bejuttatja a meccs közben a labdát a célterületre – tegnap a NASA mérnökei is megtették ezt.

Az eddigi legnagyobb és legfejlettebb marsjáró 472 millió kilométeren át, 203 napig utazott a vörös bolygóig.

„Jó hír, hogy a Perseverance kiváló állapotban van”

– így foglalta össze a helyzetet a küldetés egyik vezetője, Matt Wallace.

Az alábbi videó jól átadja az esemény feszültségét. Az animáción láthatjuk, hogy éppen hol tart a landolás, és azt, hogy hogyan reagálnak a NASA mérnökei a sikerre.

Mostantól egy interaktív térképen folyamatosan nyomon követhetjük, hogy hol van éppen a Perseverance. A marsjáró jelölője a kék körön belül van, ami azt jelzi, hogy tökéletesen sikerült a leszállás. Pont a kijelölt célterületen szállt le a jármű.

Ha kicsit messzebbről nézzük meg a térképet, akkor azt is láthatjuk, hogy a Jezera-kráterben volt egy egykori folyó deltatorkolata. Ez azért fontos, mert a tudósok szerint ezen a helyen van a legnagyobb esély arra, hogy a földön kívüli élet nyomaira bukkanjanak a kutatók.

„Szép, sima területre érkeztünk. Jó parkolóhelyet találtunk a marsjárónak, biztonságban van a felszínen”

– mondta el Allen Chen, a leszállást koordináló csapat vezetője a sikeres manőver után.

Már megérkeztek az első képek is a Marsról, ezeket még a Perseverance alacsony felbontású kamerái készítették.

A marsjáró landolását az egész világon feszülten figyelték, minden nemzetközi hírforrás vezető helyen foglalkozott a témával. Természetesen az Egyesült Államok új elnöke is élőben követte az eseményeket. Joe Biden gratulált a NASA mérnökeinek, és azoknak, akik keményen dolgoztak a sikerért.

Az Amerikai Egyesült Államokban mindenhol nagy örömöt okozott a történelmi siker. Los Angelesben például vörös fénnyel világították ki a városházát a Perseverance tiszteletére.

Az Európai Űrügynökség, az ESA is gratulált amerikai kollégáknak. Az európai szakemberek már várják a közös munkát, és azt, hogy az amerikaiakkal együtt megvalósított küldetésen hozhassák vissza a Perseverance által gyűjtött mintákat a Marsról.

A Perseverance marsjáróval tehát újabb lépést tehet az emberiség az űr felfedezésében, a mostani küldetésen már egyértelmű cél az életre utaló nyomok megtalálása. Korábbi cikkeinkben részletesen olvashat arról, hogy miért is különleges a mostani küldetés, és hogyan jutott el az űrszonda a Mars felszínére. Külön cikkben foglalkoztunk a marsjáróban rejtőző helikopterrel is – hamarosan ez lehet az első ember alkotta szerkezet, ami egy másik bolygón repülni fog.