Akár idegen űrhajó is lehetett ez az objektum

A kutatók számos kérdést nem tudnak még megmagyarázni az Oumuamua nevű különleges égitesttel kapcsolatban.

Az Oumuamua nem egy újabb Disney-rajzfilm címe, hanem egy különleges égitest elnevezése, ami 2017-es érkezése óta folyamatosan izgalomban tartja a kutatókat. A különös aszteroidával kapcsolatos legfrissebb információkról most a világhírű asztrofizikus, Neil deGrasse Tyson beszélgetett egy brit kutatóval a StarTalk rádióban.

Az égitestet Rob Weryk, a Hawaii Csillagászati Intézet Egyetemének munkatársa fedezte fel még 2017 októberében egy Mauin lévő csillagvizsgáló segítségével. Ezért kapott hawaii nyelven nevet, az Oumuamua szó jelentése elsőként érkező távoli üzenet. Ez a névválasztás pedig nem véletlen.

Ez az első ismert objektum, ami a csillagközi űrből érkezett a Naprendszerünkbe.

Az objektum tudományos neve többször is megváltozott, hiszen először üstökösnek gondolták, aztán aszteroidának, végül akkor is átnevezték, amikor egyértelműen bebizonyosodott, hogy a Naprendszeren kívülről érkezett. Ez az első I kódnevű égitest. Az I, az Interstellar angol szóra utal, ami csillagok közöttit jelent.

Az Oumuamua elképzelt művészi ábrázolása – közel sem biztos, hogy így néz ki (Fotó: Wikipédia)

Felfedezése óta számos kutató vizsgálta ezt az egyedi objektumot. Naprendszeren kívülről való érkezésére utal például, hogy a Nap körüli összes többi égitesttel ellentétes irányban mozog. Más kutatók az aszteroida szertelen forgását vizsgálták.

Így is azonban sokkal több a kérdés, mint a válasz az Oumuamua körül. A beszélgetésből megtudhatjuk, hogy valószínűleg nem ez az első Naprendszeren kívülről érkezett égitest. Inkább szerencséjük volt a kutatóknak a felfedezésével, mivel a Naprenszeren kívüli objektum furcsa szögben érkezett, és sokkal gyorsabb volt, mint a megszokott égitestek.

Olyan gyorsan mozgott, hogy se a Jupiter, se a Nap gravitációja nem volt rá hatással.

Az egyik legrejtélyesebb dolog az Oumuamua mozgásában az volt, hogy az átlagos égitestektől eltérő módon gyorsult fel, amikor elhaladt a Nap mellett. Ez pedig a bolygók mozgását leíró newtoni törvénynek ellentmond.

A kutatók a sebessége miatt azt sem tudták megállapítani, hogy miből áll. Bár szivar formájúnak írták le, de ez közel sem biztos, csak az, hogy elnyúlt formájú. Akár még lemez alakú is lehetett.

Különleges formájára jelenleg nincs magyarázat.

Ennek kapcsán merült fel a tudósokban, hogy akár idegen űrhajó is lehetett. Bár ezt csak viccesen jegyezték meg, hiszen a tudomány elvei azért mást valószínűsítenek. A tapasztalat szerint általában a legegyszerűbb magyarázatok bizonyulnak igaznak, és ezért sokkal valószínűbb, hogy egy aszteroida, esetleg egy üstökös volt az égitest, mint idegen űrhajó. Az, hogy most még vannak megmagyarázatlan jellemzői, még nem bizonyítják az idegen eredetet. Ha majd a kutatók kifogynak minden természetes magyarázatból, akkor lehet majd elkezdeni gondolkozni azon, hogy vajon tényleg valami nem természetes jelenséget láttunk, vagy inkább csak a természetről való tudásunk még mindig hiányos. A kutatók egyelőre az utóbbi mellett foglaltak állást.

Az Oumuamua óta már felfedezték a második mélyűrből érkezett objektumot is 2019-ben, egy üstököst. A tudósoknak azonban még mindig csak homályos feltételezéseik vannak arról, hogy mennyi és milyen objektum van a naprendszerek között. Az eddigi ismeretek alapján csak az világos, hogy a világnak erről a részéről még nagyon keveset tudunk.

A címlapfotó illusztráció.