Őskori madár miatt gondolhatják át a repülés evolúcióját

A világ első madarának 120 millió éves maradványait Japánban találták meg, a felfedezés pedig átírhatja a repülés evolúcióját.

(Fotó: Twitter)

A madarat a Katsuyama város északi szélén található, jól ismert dinoszaurusz-lelőhelyen ásták ki, és Fukuipteryx prima névre keresztelték. Kiváló állapotban lévő csontjait egy a korai krétakori időszakból származó kőzetben találták meg. A tudósok szerint a galamb méretű lény testét szürke és barna tollak borították – írja a Daily Mail.

A Fukuipteryx az első krétakori primitív madár, amelyet Kínán kívül találtak

A madarak megjelenésének korából a Fukuipteryx az első primitív lény, amelyet Kínán kívül találtak. Ez a tudósokat arra késztetheti, hogy további kutatásokat végezzenek és átgondolják a repülés evolúciójáról alkotott feltevéseiket.

A szakértők úgy gondolják, hogy a madár folyók, illetve patakok mellett élt, és valószínűleg pteroszauruszok, valamint dinoszauruszok zsákmánya volt. A csigolyái rúd alakban olvadtak össze a farka végén (pygostyle), ami a modern madarak alapvető tulajdonsága, ám más korai krétakori szárnyas lényeknél – például a valaha a világ első madarának tekintett Archeopteryx esetében – nem figyelhető meg.

Takuya Imai, a japán Fukui prefektúra egyetem dinoszaurusz kutatóintézetének professzora és a tanulmány vezető szerzője szerint ez azt jelenti, hogy a Fukuipteryx képes volt „megrázni a faroktollát”.

Valószínűleg vadásztak rá. Az étrendjéről nem tudunk semmit, mivel nincsenek bélmaradványok és állkapcsai is hiányoznak” – mondta Imai.

Kelet-Ázsián kívüli kutatásokra is szükség lesz

A Communications Biology oldalon publikált felfedezés új oldalról világítja meg a madarak evolúciós fejlődését. Imai kifejtette: a Fukuipteryx felfedezése tovább növeli az első madarak feltételezhető geológiai eloszlását.

Úgy tűnik, hogy Északkelet-Kína korai krétakorában ezek a madarak nem csak a viszonylag hideg, hegyvidéki környezetre korlátozódtak. A mérsékelt alföldi régiókban is előfordultak, mint a melegebb éghajlatú Fukui. Az első madarak valószínűleg világszerte elterjedtek voltak” – tette hozzá.

Imai szerint a korai krétakori madármaradványok további kutatására Kelet-Ázsián kívül is nagy szükség van az első madarak elterjedésének tisztázása érdekében.