A hanyag csomagolás miatt jobban tetszik az ajándék?

 

Pszichológusok egy csoportja megvizsgálta, hogy milyen hatással van a csomagolás minősége az ajándékok fogadtatására a közeli barátok és az ismerősök körében, és az előbbiek esetében magabiztosan állítják, hogy a kevésbé tetszetős külcsín lehet a célravezető.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/Czika László)

Egy új tanulmány eredményei szembemennek a hagyományos vélekedéssel, mely szerint az emberek a tökéletes, elegáns csomagolást részesítik előnyben. Pszichológusok úgy találták, hogy a közeli barátok körében nem éri meg az erőfeszítés, mivel náluk könnyebben lehet célt érni a hanyag külsőbe bújtatott ajándékokkal – írja a Daily Mail.

Állításuk szerint a gyönyörűen prezentált ajándékok nagy elvárásokat állítanak, amihez a csomag tartalma nem minden esetben ér fel, míg ez a probléma a kevésbé szép kivitelezésnél nem áll fenn.

Ugyanez az elv nem vonatkozik az ismerősökre – mukatársakra, szomszédokra, osztálytársakra –, akik a hanyag csomagolást annak tekintik, hogy nem értékeljük őket kellőképpen.

Bögrékkel tesztelték a fogadtatást

A Nevada Egyetem marketingszakértője, Jessica Rixom és munkatársai szépen és csúnyán becsomagolt ajándékokat adtak a kutatásuk résztvevőinek. Minden csomag egy, a Miami Heat vagy az Orlando Magic kosárlabdacsapatának hivatalos logójával ellátott bögrét tartalmazott. A tanulmány résztvevőit a Miami Heat rajongói közül választották ki, így azok az előbbi együttes bögréjét részesítették előnyben.

Ezt követően a kutatók számos kérdést tettek fel a résztvevőknek, hogy meghatározzák, hogyan értékelték az általuk kapott ajándékot. Rixom professzor és munkatársai úgy találták, a kutatás alanyai kedvezőbben fogadták a hanyag csomagolással ellátott ajándékokat, függetlenül attól, hogy a kapott bögrén kedvenc csapatuk logója volt-e.

Amikor ajándékot kapunk egy baráttól, a csomagolás alapján következtetünk annak tartalmára, és elvárásokat támasztunk. Ha jól csomagolják, akkor magasak lesznek az elvárások, és lehet, hogy az ajándék nem felel meg ezeknek” – fejtette ki Rixom.

Ne a csomagolással próbáljuk meg vonzóbbá tenni az ajándékot

Megállapításai megerősítésére a csoport egy második tesztet végzett, amelyben a résztvevőknek képeket mutattak szépen és csúnyán becsomagolt ajándékról, majd arra kérték őket, hogy írják le az elvárásaikat.

Miután kinyitották az ajándékot – egy pár füldugót – a résztvevőket megkérdezték, hogy a csomag tartalma mennyiben felelt meg az elvárásaiknak.

A korábbi kísérlethez hasonlóan a kutatók ismét megállapították, hogy a szebben prezentált ajándékokkal szemben magasabbak voltak az elvárások, de a kibontásuk után kevésbé volt kedvező a fogadtatásuk.

Ha valaki nem biztos benne, hogy jó ajándékot vett a barátjának, és a csomagolással próbálja vonzóbbá tenni, akkor a taktikája végül visszafele sülhet el. Egy ismerős esetében azonban érdemes kiemelt figyelmet fordítani a külcsínre” – mondta Rixom professzor.

Az ismerősök máshogy reagálnak

A harmadik kísérlet során a csapat megállapította, hogy az ismerősök – a közeli barátokkal ellentétben – az ajándék csomagolásának minőségét annak a jelének tekintik, hogy az ajándékozó mennyire értékeli a kapcsolatukat.

Ennek eredményeként a jól becsomagolt ajándékokat az ismerősök bóknak tekintik, ami növeli annak esélyét, hogy elnyerje a tetszésüket a csomag tartalma.

A címlapfotó illusztráció.