A vulkanikus villámokat részben a Föld radioaktivitása táplálhatja

Azokat a villámokat, amelyek a vulkánok környékén felvillannak, statikus elektromosság váltja ki, amit a kitörő vulkáni füstben lévő hamuszemcsék összesúrlódása hoz létre.

Egy új tanulmány arra enged következtetni, a Föld természetes radioaktivitása is segíthet abban, hogy a vulkáni füst elektromosan feltöltődjön, még akkor is, ha a füst csak kis hamuszemcséket tartalmaz, vagy ha még kis méretűeket sem – írja a Science Magazin.

A tudósok már régóta tudják, hogy a radioaktív radon gáz része az aktív vulkánok füstjének. Amikor a radioaktív atomok hanyatlásnak indulnak, töltött részecskéket bocsátanak ki, és olyan elemeket hoznak létre, amelyek szintén hanyatlásnak indulnak, és szintén töltött részecskéket bocsátanak ki magukból.

A kutatók műszerekkel ellátott ballonokat engedtek fel egy dél-olaszországi aktív vulkán, a Stromboli csúcsáról 2017 őszén. A műszerekkel azt vizsgálták, hogy a kitörő füst mekkora elektromos töltést hoz létre.

A kilövellési felhő egyes részeiben az egy köbméterre jutó töltött részecskék száma legalább 80-szorosa volt a hagyományos felhőkben találhatókhoz képest egy felhős napon. Az adatok azt is feltárták, hogy a negatív és a pozitív töltések a füstfelhő más-más részeibe vándoroltak, ezzel feszültségkülönbséget generálva.

Ezek a különbségek önmagukban nem elegendők villámok kipattanásához, de a hamuval teli füstben hozzájárulhatnak vagy csökkenthetik is a statikus elektromosságból származó feszültségkülönbséget. Hogy a hozzájárulásuk mennyire befolyásalja a vulkáni villámok erejét, frekvenciáját vagy világosságát, azt jelen pillanatban még nem lehet tudni.