A Hitachi Rail olyan hibrid villamosokat próbált ki Firenzében, amik nemcsak normál villamosként, hanem akkumulátorról is képesek üzemelni. A villamosok előnyös tulajdonságai megmaradhatnak, és a jövőben már a turistákat fényképeit sem fogják elrontani.
A villamosoknak számos előnyös tulajdonságuk van a nagyvárosokban a buszokkal szemben. Nem kerülnek dugóba, ezért stabilabb a menetrendjük, nincs károsanyag-kibocsátásuk sem. A villamosvonalaknak jóval nagyobb a kapacitásuk, és egy utasra számítva energiatakarékosabbak is a buszoknál. Azonban az eddig megszokott villamosok az áramszedőjükkel a pályájuk fölé épített felsővezetékekből nyerik az energiát – ezek kialakítása pedig nem biztos, hogy mindenhol előnyös.
Hitachi Rail recently completed trials of its new battery-powered #tram in #Florence, for the first time in #Italy. Battery-trams save on infrastructure costs and reduce the visual impact of overhead wires, poles and pylons on city streets. https://t.co/Fx1SAmVeEw @HitachiRailENG pic.twitter.com/D3LY28nXnI
— Wanted in Rome (@wantedinrome) February 10, 2021
Firenzében, a történelmi olasz nagyvárosban elsősorban azért részesítenék előnyben az akkumulátoros villamosokat, mert használatukkal a történelmi városrészekben nem kell felsővezetékekkel elcsúfítani a környezetet.
Sokan úgy gondolják, hogy a vezetékek és az azokat tartó oszlopok rombolják a városképet az óvárosokban. Ez a vélemény nemcsak a kiemelkedően gazdag történelmi múlttal rendelkező olasz városokban lehet nagyon releváns, hanem akár más országokban is. Ezért nem véletlen, hogy az utóbbi években az eleve akkumulátorral felszerelt villamosok már elkezdtek terjedni, de azért még közel sem számítanak gyakorinak.
A japán cég most egy már futó járművet alakított át, ami tovább erősítheti a technológia elterjedését. Az átalakott villamos üzemeltetésének gazdaságosságát még vizsgálják, hiszen az akkumulátoroknak és használatuknak nyilvánvalóan jelentős költségei vannak, ugyanakkor a felsővezetékek megépítése és karbantartása is forrásokat igényel, amit az akkumulátorokkal meg lehet spórolni.
Last week we successfully tested the first battery-tram in Florence.
Hear more about the benefits these trams could bring to cities like Florence + our commitment to developing innovative & sustainable solutions globally, from our Head of Sales & Projects Italy, Andrea Pepi. pic.twitter.com/kwN8FJQ09x
— Hitachi Rail (ENG) (@HitachiRailENG) February 9, 2021
A tervek szerint a hibrid megoldás miatt lehetséges, hogy a vonalaknak csak egy kisebb, óvárosban lévő szakaszán közlekedjenek akkumulátorról a villamosok. A turisták által látogatott részek után újra felemelhetik az áramszedőjüket és a külvárosokban már a megszokott formában közlekedhetnek.
A kötöttpályás közlekedésen belül az akkumulátorok nem csak a városi villamosok esetében terjedhetnek el a jövőben. A kisebb forgalmú vonalakon az akkumulátoros vonatokkal a dízeljárműveket is környezetbarát módon ki lehetne váltani – költséges felsővezeték-építések nélkül.