×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Egy lépéssel közelebb a drónpostásokhoz

 

Engedélyezik az Egyesült Államokban, hogy kisméretű drónok éjszaka és akár emberek felett is repüljenek, ami nagy előrelépést jelent a dróntechnológia tömeges alkalmazásában, például a csomagküldés területén.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA – Federal Aviation Administration) hétfőn jelentette be, hogy hamarosan olyan új szabályozást vezet be, amely lehetővé teszi, hogy a pilóta nélküli légijárművek földről való azonosítása távoli technológiával, biztonsági aggályok nélkül megtörténhessen – adta hírül a Reuters.

A távoli azonosítást előíró szövetségi szabályok a januári kihirdetésük után hatvan nappal lépnek életbe. A gyártóknak a szabályok bevezetését követően másfél évük lesz arra, hogy távoli azonosításra alkalmassá tegyék drónjaikat, a drónszolgáltatók pedig további egy év haladékot kapnak.

A drónok éjszakai és az emberek feje feletti reptetésével kapcsolatban is megszületett a szabályozás. Mindeddig kisméretű drón csak olyan emberek felett repülhetett el, akik részt vettek az adott drón reptetésében, és fedett épületben vagy nem mozgó járműben tartózkodtak.

Dobozba csomagolt pizzát szállt egy drón a hollandiai Zandvoort tengerpartján 2020. június 25-én. Fotó: MTI/EPA/ANP/Sem van der Wal

Steve Dickson, az FAA vezetője a Reutersnek úgy nyilatkozott: az új szabályozás lehetővé teszi, hogy a drónok még jobban a légiközlekedés részévé váljanak azzal, hogy választ ad a biztonsági és védelmi aggályokra. Dickson elmondta: a szabályok révén „egyre közelebb kerülünk ahhoz a naphoz, amikor már rendszeresebben láthatunk drónokkal végzett műveleteket, például csomagszállítást.”

A távoli azonosítás minden negyedkilósnál nehezebb drón esetében kötelező lesz. Az új szabályok nem írják elő, hogy a drónok folyamatosan kapcsolódjanak az internethez a helyadataik továbbítása érdekében, azonosításukra rádiófrekvenciát kell használniuk. Ez lehetővé teszi, hogy olyan területeken is repülhessenek, ahol nincs vagy nem megfelelő az internet-lefedettség.

A Pilóta Nélküli Járműrendszerekért Nemzetközi Egyesület (AUVSI – Association for Unmanned Vehicle Systems International) szerint a távoli azonosító úgy fog működni, mint

egyfajta digitális rendszámtábla, amely jóval összetettebb műveletek elvégzését is biztosítja majd a drónoperátoroknak.

Például az éjszakai reptetést is, amely érdekében a drónokat ütközést megakadályozó fényrendszerrel kell felszerelni. További előírás lesz, hogy a kisméretű drónok ne rendelkezzenek olyan fedetlen rotorokkal, amelyek kárt okozhatnak az emberben.

Az Egyesült Államokban már több mint 1,7 millió drónt regisztráltak az FAA-nál és kétszázezernél is több hatósági engedéllyel rendelkező, bejegyzett drónpilóta van. 2019-ben először a UPS kapott kormányzati engedélyt drónflotta üzemeltetéséhez, majd a Google leányvállalata, az Alphabet’s Wing kapott jóváhagyást ahhoz, hogy drónnal légi szállítást végezzen. Idén augusztusban az Amazon szövetségi engedélyt kapott arra, hogy tesztelni kezdje drónflottájával csomagjai kiszállítását. A Walmart idén szeptemberben jelentette be, hogy egy próbaprojektet indít.

A nyitókép illusztráció. (Fotó: EPA/Jose Jacome)