×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

A szakértő elárulta, mi kell az elektromos autók diadalához

 

Manapság egyre égetőbb kérdés az elektromobilitás. Egyre több és egyre olcsóbb elektromos autó közül válogathatunk, amelyek egyre nagyobb hatótáv megtételére képesek. Viszonylag így is drágának mondhatók az olcsóbb, új elektromos járművek a nem elektromos társaikhoz képest, de vajon aki új autót szeretne vásárolni, a fogyasztási adatokat és a fenntartási költségeket figyelembe véve, hosszú távon jól jár az elektromossal?

(Fotó: MTI/ Mohai Balázs)

Szállóigévé vált, hogy aki spórolni akar, vegyen használt Suzuki Swiftet. Persze ez sok más megbízható kisautóra is igaz, de ha már elszántuk magunkat egy új autó megvételére, amit aztán akár húsz évig is használhatunk, kérdés, melyik típust válasszuk.

Természetesen a választásnál fontos szempont a vásárló élethelyzete és az igényei, hogy mire és hogyan fogja használni a járművet, de az újautó-piacnál maradva felmerülhet a kérdés: a szupertakarékos elektromos autók behozzák a magasabb vételi árat?

Bizonyos helyzetekben már most megéri a villanyautó

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a hirado.hu-nak elmondta, bizonyos élethelyzetekben már most megéri a villanyautózást választani.

A legideálisabb eset az, ha második autónak használja a tulajdonosa kimondottan városban, és még saját napeleme is van a járműnek, így gyakorlatilag ingyen lehet vele közlekedni.

Nem mellesleg a napelemek vételi ára is folyamatosan csökken. A szakértő kiemelte, fontos tényező a választásnál az értékvesztés is. Alapvetően az elektromos autók jól tartják árukat, de az állami támogatások kiszámíthatatlanná tették, hogy használtan mennyit fognak érni ezek a járművek.

A támogatás egyrészt kaput nyitott azoknak, akiknek túlárazottak voltak a „jövő autói”, ugyanakkor lenyomta a használt modellek értékét. A további támogatások pedig bővíthetik a tulajdonosok számát, de csökkenthetik az utakon már futó autók értékét.

Várkonyi Gábor ismertette, a legtöbbször cégek vásárolnak elektromos autót, így mentesülnek bizonyos adóterhektől, amelyektől a magánszemélyek nem. Nem elhanyagolható szempont, hogy a parkolás is ingyenes a zöld rendszámmal.

A hosszabb utazásokkal kapcsolatban úgy véli, az még nem látszik, mikor lesz könnyebb, kevesebb tervezéssel kivitelezhető vidékre utazni elektromos autóval, de szerinte a legfontosabb kérdés, hogy

mikor leszünk képesek öt perc alatt több száz kilométerre elég elektromosságot beletankolni az autókba,

ahogyan a benzinmotoros járművek estében. Innentől – mint fogalmazott – nincs kérdés, ez sokkal fontosabb, mint a hatótávolság.

Újabb csavar az eleve nehezen megfogható kérdésben, hogy az elektromos autók fogyasztása és a hatótávjuk is sokkal jelentősebben megváltozik az időjárás, vezetési stílus és útviszonyok változásával, mint a nem elektromos négykerekűek esetében.

A jövő évben számos olyan autót fognak bemutatni, amelyek hatótávja már értelmezhetően nagy, tehát egy balatoni út sem lehetetlen velük Pestről indulva, ugyanakkor ezek elég drágák még. Az infrastruktúra, a töltési pontok sűrűbbé tétele ugyanakkor továbbra is kulcskérdés, ha a megszokott kényelem mellett szeretnénk autózni.

A takarékosság is fokozható

De mennyit is fogyaszt egy elektromos autó? A Spiritmonitor német oldal összeszedte a legjobban fogyasztó villanyautókat, hogy ideális esetben mennyi áramot fogyasztanak el. A megosztott adataikat fenntartással kell kezelni, mert nem túl sok adatból dolgoztak, és mérési hiba is csúszhatott közéjük.

A listán szereplő öt legtakarékosabb autó mind 15 kilowattóra (kWh) alatt maradt 100 kilométer alatt. A lista sorrendben: BMW i3 (14,8 kWh), Mitsubishi i-Miev (14,3 kWh), Volkswagen e-Up (14 kWh), Peugeot Ion (13,9 kWh), Hyundai Ioniq Electric (13,8 kWh).

Az adatok alapján a leghatékonyabb elektromos autó a Hyundai Ioniq, amely méreteit tekintve is jól használható. Egyébként a 13,8 kWh óra körülbelül 455 forint, ha 33 forintos áramárral kalkuálunk, illetve a 95-ös benzin esetében 370 forintos átlagárat veszünk számításba, akkor ez 1,2 literes fogyasztásnak felelne meg egy belsőégésű motornál.

Jók az LPG-vel hajtott autók

A gyárilag LPG gázüzemű vagy utólag LPG-re átalakított autók árában nem mutatkozik meg, hogy literenként mindössze 200 forint körüli a töltés és a károsanyag-kibocsátásuk is rendkívül alacsony – mondta az autópiaci szakértő.

Hátrányként azt emelte ki, hogy az utólag átalakított autók közül némelyik motorjára jobban, némelyikére rosszabbul hat az átalakítás. Aki azonban számol a kockázattal, olcsón és környezetkímélőn közlekedhet.

A fogyasztás nem elektromos éllovasai

Az Auto Bild összeszedte kilenc különböző járműosztály leggazdaságosabb autóit, a kisautóktól a terepjárókig, csak a nem elektromos autókat tekintve. Kizárólag a valós tesztértékeket vették figyelembe, nem pedig a gyárilag megadott adatokat, illetve ez esetben az ár nem volt szempont a rangsorolásnál.

A német lap évente hétszáz autót tesztel, mindegyiket azonos körülmények között – 155 kilométernyi tesztpálya, 40 kilométer a városban, 54 kilométer az autópályán –, szigorúan betartva a sebességkorlátozásokat, de padlógázzal is.

Az üzemanyaggal hajtott autók tesztjét mindig tele tankkal kezdték, majd tizedre pontosan megmérték, hogy mennyit kellett visszatankolni az újabb tele tankhoz.

Nem csak a kisautók voltak a nyerők.

Az eredmények jelentősen eltértek a gyártó fogyasztási információitól, még akkor is, ha a Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) független kutatószervezet 2018-ban megállapította, hogy egyre kevesebb a csalás.

2018. szeptember 1. óta az új típusalkalmassági tanúsítványokhoz a világszerte összehangolt és egységes teszteljárás szerinti felhasználást kell kiszámítani, de gyakran a laboratóriumi körülmények közötti NEDC-menetciklust alkalmazzák, amelynek kevés köze van a valósághoz.

Az Auto Bild-teszt adatbázisából kiderül, hogy mely modellek a legnagyobb üzemanyag-megtakarítók. Sok autó a benzinkútnál bizonyította „fukarságát” azzal, hogy 100 kilométerenként öt liter alatt fogyasztott. Összességében a benzinesek jobban teljesítettek a teszten.

A győztesek

A vizsgált kilenc járműosztályból a mikroautó kategória győztese a benzines Skoda Citigo (1.0 MPI Green tec Active motorral, 60 lóerővel), a gyári adatok szerint 4,1 litert fogyaszt, de a teszten 4,4 literre volt szüksége a 100 kilométer megtételéhez.

A kisautók közé sorolta a Bild, és a legtakarékosabb a kategóriájában a Renault Clio Grandtour Energy (90 lóerő). Papíron 3,6 litert, a valóságban 4,3-et igényel.

A kompakt osztály aranyérmese a méltán népszerű, benzines tölthető hibrid, a Toyota Prius

(Plug-in Hibrid Life, 136 lóerő): gyári adat 2,1 liter; teszt: 3,7 liter.

A középkategória bajnoka egy mutatósabb német dízel, a BMW 320d (Efficient Dynamic Edition, 163 lóerő): 4,1 liter; teszt: 4,6 liter.

A felső középkategória első helyezettje is német gyártmány, még pedig az Audi A6 dízel (2.0 TDI ultra S tronic, 190 lóerő): 4,2 liter; teszt: 5,4 liter.

A felső osztály legjobban fogyasztó autója egy újabb dízel Audi, az A7 (3.0 TDI ultra S tronic, 218 lóerő): 4,7 liter; teszt: 6,7 liter.

Az SUV-k vagy városi terepjárók kategóriájában a Volkswagen T-Cross (1.6 TDI SCR Life, 95 lóerő) végzett: gyári adat: 4,2 liter; teszt: 4,9 liter.

A következő kategória a nagy terepjáróké, ebben a legjobbnak a Mercedes GLC (250d 4Matic Coupé, 204 lóerő) bizonyult: 6,2 liter; teszt: 6,5 liter.

Az utolsó kategóriába pedig a furgonok vagy családi autók kerültek. Családok számára legideálisabb autó fogyasztás szempontjából a Mercedes B (180 d, 109 lóerő): 4,1 liter; teszt: 5 liter.

A nem elektromos járművek között a Prius még mindig a fogyasztás királya. Ugyanakkor a teljesen elektromos autók fogyasztásával nem tudja felvenni a versenyt, ha mást nem veszünk figyelembe, eldőlt a kérdés.

Milyen autót vegyek?

Összegezve: láthatjuk a fenti számokból, hogy mely autók a legjobbak fogyasztásban, de természetesen meghatározó a vételár, és meg kell vizsgáljuk, hogy milyen az élethelyzetünk, kalkulálnunk kell az egyéb költségekkel is. Ezután találhatjuk meg a legideálisabb autót számunkra.

 

A címlapfotó illusztráció.