A közösségi platform a kísérlet kibővítéséről csütörtökön jelentette be döntését, miután jelezte, hogy a változtatást már ezen a héten bevezeti az Egyesült Államokban.
Az Instagram állítása szerint a digitális jólét érdekében elindított kísérletet csoportokban kezdik alkalmazni, a kiválasztott felhasználók pedig nem fogják látni, hogy egy adott poszt hány kedveléssel rendelkezik. Az érintettek mások teljesítményéről nem tudnak majd, de az általuk megosztott képeknél továbbra is nyomon követhetik majd a kedvelések számát – írja a Daily Mail.
„A mai naptól fogva az egész világra kibővítjük a privát kedvelésszámlálás tesztelését. Ha a kísérlet résztvevőjévé választották, csak akkor fogja látni a hírcsatornában közzétett fotókon és videókon szereplő tetszésnyilvánítások és megtekintések számát, ha azok a saját posztjai” – jelentette ki Twitter-bejegyzésében az Instagram.
Starting today, we’re expanding our test of private like counts globally. If you’re in the test, you’ll no longer see the total number of likes and views on photos and videos posted to Feed unless they’re your own. pic.twitter.com/DztSH0xiq2
— Instagram (@instagram) November 14, 2019
Áprilisban a közösségi platform már kivitelezett egy hasonló kedvelés-elrejtő tesztet. Akkor Kanada, Japán, Írország, Olaszország, Brazília, Ausztrália és Új-Zéland szerepelt a résztvevő országok között.
A fiatalok mentális egészségét szeretnék megőrizni
Sokan aggodalmukat fejezték ki, hogy a közösségi média hatása alacsony önbecsüléshez és megfelelési kényszerhez vezethet. Az Instagram szerint a kísérlettel arra kívánják sarkallni a felhasználókat, hogy boldogabbak legyenek, és kevésbé feszélyezze őket az online világ.
„A fiatalokról van szó. Az ötlet lényege a rájuk helyezett nyomás csökkentése. Legyen a platform kevésbé a verseny helye, és inkább adjon több teret az embereknek arra, hogy a másokkal való kapcsolatba lépésre és az őket inspiráló dolgokra koncentráljanak” – mondta Adam Mosseri, az Instagram vezetője a Wirednek adott interjújában.
Noha a platform azt hangoztatja, hogy a kedvelések elrejtése segíthet enyhíteni a felhasználók mentális egészségére gyakorolt negatív hatásokat, egyes közösségek – például a termékreklámokból élő influenszerek – aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy ez a lépés árthat az üzleti vállalkozásuknak. A Social Media Today egyik tanulmánya szerint az influenszereknél szinte egyszerre csökkent a kedvelések száma azokban az országokban, ahol az új kísérlet bevetésre került.
Más tartalomgyártók arra hivatkozva üdvözölték a drasztikus változást, hogy segít a márkák nagyköveteinek és influenszereinek a népszerűség helyett a tartalom minőségére összpontosítani.
Tízmilliárd dolláros üzlet lehet az influenszer szakma
Egy új jelentés szerint a közösségi média influenszerek bére exponenciálisan nőtt az elmúlt néhány évben. Az Izea marketingcég elemzése szerint egy szponzorált fénykép átlagára az Instagramon a 2014-ben tapasztalt 134 dollárról (41 ezer forint), 2019-ben 1642 dollárra (497 ezer forint) ugrott – írja a BBC.
A jelentésben a 2014 és 2019 közötti időszakban vizsgálták a szponzorált tartalmak átlagos árfolyamait a Facebookon, a YouTube-on, az Instagramon és a blogokon. A cég a mikroinfluenszerektől – 100 ezernél kevesebb követővel rendelkező influenszerek – a hírességekig megállapította, hogy az új marketing szakággal igencsak jó pénzt lehet keresni.
A szponzorált Instagram-fotók átlagára például csak az utóbbi egy évben 44 százalékkal emelkedett, míg egy blogon elhelyezett bejegyzés 2019-ben már átlagosan 1442 dollárba (436 ezer forint) kerül.
A Facebook állapotfrissítésekért 395, a Twitter-bejegyzésekért pedig 422 dollár üti átlagosan az influenszerek markát. Egyik platform sem ér azonban a YouTube nyomába, ahol átlagban négyszer annyit – 6700 dollárt (2 millió forint) – ér a szponzorált tartalom, mint a második legjobban fizető Instagramon.
A Socialbakers közösségi média marketing platform adatai szerint az influenszerek által szponzorált posztok száma 150 százalékkal nőtt az elmúlt évben. Az oldal az eredményekre támaszkodva azt jósolja, hogy a különböző márkák 2020-ban még többet költenek majd a közösségi médiában az ilyen típusú marketingre, így az influenszerek világa tízmilliárd dolláros (hárombillió forint) üzletté válhat.
A címlapfotó illusztráció.