A gyalogoshalál végzetes csapást mérhet az önvezető autókra

 

Vasárnap éjjel bekövetkezett a modern autós technológiai rémálom: a világon először embert ölt az önvezető autó.

Képrészlet az ABC15 videójából

Képrészlet az ABC15 videójából

Ez az első halálos gyalogosbaleset, amelyet önvezető jármű okozott.

Mint beszámoltunk róla, az Uber minden önvezető autójának tesztjét felfüggesztette, mivel a cég robotautója halálra gázolt egy gyalogost az amerikai Tempében, Phoenix külvárosában.

Az önvezető autók tesztjei Phoenixben, Pittsburghban, San Franciscóban és Torontóban zajlottak.

A 49 éves Elaine Herzberg egy négysávos úton tolta át a kerékpárját gyalogátkelőhelyen kívül.

Ezen a helyen ütötte el a gyalogost az Uber önvezető autója (Fotó: Reuters/ Rick Scuteri)

Itt ütötte el a gyalogost az Uber önvezető autója (Fotó: Reuters/ Rick Scuteri)

Az Uber önvezető járműve, egy Volvo XC90 SUV típusú autó 65 km/óra sebességgel haladt, s az eddigi információk szerint gyakorlatilag fékezetlenül ütötte el a gyalogost.

Herzberg a kórházban belehalt a sérüléseibe.

Ült ugyan a kormánykerék mögött vezető, Rafael Vasquez, de a jármű automatikus vezérlésre volt kapcsolva.

Az önvezető technika támogatói a csúcstechnológiára a nagy számban előforduló közlekedési balesetek ellenszereként tekintenek, hiszen statisztikák szerint a halálos balesetek 94 százalékban emberi mulasztás, leggyakrabban figyelmetlenség következnek be. Csak Amerikában évente 1,3 millió ember veszti életét autóbalesetben.

Az Uber a tesztet Ford Fusion és Volvo XC90 modellekkel végzi, amelyek nagyjából azonos technikai paraméterekkel, vízálló szenzorokkal, az autók tetején a 360 fokos lézerekkel szerelt térfigyelő kamerákkal rendelkeznek. Másodpercenként 1,4 millió pontot ellenőriznek, folyamatosan előállítva a 3D-s térképet.

Kamerák egy másik önvezető autón, egy Ford Fusion járművön (Kép: Reuters/ Aaron Josefczyk)

Kamerák a másik önvezető autón, egy Ford Fusion járművön (Kép: Reuters/ Aaron Josefczyk)

A rendőrségi vizsgálat talán legfontosabb kérdése, hogy ki hibáztatható a balesetért.

A San Francisco Chronicle hétfőn azt írta, hogy Tempe rendőrfőnöke, Sylvia Moir nyilatkozata szerint a járműből felvett videók elemzéséből fog kiderülni, el lehetett volna-e kerülni a tragédiát. Ha ugyanis a gyalogos árnyékból, az autóhoz túl közel lépett az útra, akkor nem lehetett esélye.

Az elhíresült előző önvezető autós halálos balesetben 2016-ban egy Tesla Model S vezetője rohant robotpilóta üzemmódban fékezés nélkül egy pótkocsis teherautó alá, amelyik leborotválta a Tesla teljes tetőrészét.