×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

A hangsebesség ötszörösével menne az utasszállító

 

A Concorde és a Tupoljev szuperszonikus utasszállító repülőgépek egykori lehengerlő teljesítménye már rég nem hozza lázba az embereket. Főleg, ha adott egy vállalat, amely minden eddiginél magasabbra teszi a lécet és a légiutas-szállítás forradalmasítására készül.

 

Az egyesült államokbeli Atlantában székelő Hermeus nevű céget mindössze három éve alapították, de már javában tesztel egy új típusú hajtóművet, amely a hangsebesség ötszörösét is játszva eléri majd. A hajtómű jelenleg egy kis méretű, pilóta nélkül irányítható hiperszonikus (a hangsebesség ötszörösét túllépő) repülőgéphez készül, amelyet az amerikai légierő szeretne magáénak tudni.

A vállalat vezetői azonban még ennél is nagyobb álmokat dédelgetnek: mi lenne, ha a közeljövőben egy utasszállító repülőgépet is egy ilyen turbina hajtana? A választ pedig úgy néz ki, hogy az elmélet helyett egyenesen a gyakorlatban kapjuk meg.

Hasonlóképpen nézhet majd ki a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe (Forrás: Twitter)

Az eddig kiszivárgott adatok szerint a gép a mostaniaknál sokkal kisebb utastérrel szelheti majd az égboltot. Ennek az az oka, hogy a Hermeus forradalmi tervében legfőképpen az üzleti és az első osztályt igénylő utasok szerepelnek, emellett az üzemeltetési költségeket sem szeretnék megszámlálhatatlanná tenni, ennek fényében az utastér befogadóképessége 25–30 személyre optimalizálódik majd.

Azt azonban, hogy az emberek mekkora összeget hajlandók áldozni azért, hogy lényegesen gyorsabban jussanak el úti céljukhoz, elméletben megjósolni nem lehet.

Amikor a hangsebesség már csak játszóház

A Hermeus gépének hatótávolsága körülbelül 4000 tengeri mérföld lehet majd (7400 kilométer), ami a transzatlanti útvonalakra elegendő, azonban ahhoz, hogy például az Egyesült Államokból a Csendes-óceánon túlra eljusson, egy leszállást mindenképpen végre kell hajtania – írja a BBC.

Lényegesen korlátozhatja az alkalmazását az is, hogy a szárazföld feletti repülés a tengerentúlon érvényben lévő zajvédelmi előírások miatt nem engedélyezett,

ugyanis a hangsebesség határának átlépése fülsüketítő robajjal jár.

A leggyorsabb valaha is repült hajtóművel ellátott repülőgép a NASA X-43A pilóta nélküli, kísérleti kisgépe volt, amely 2004-ben átlépte a hangsebesség 9,6-szeresét. Ez körülbelül 12 ezer km/h-t jelent. Hozzá kell tenni, hogy a kezdőtempót egy rakéta segítségével érte el, amelyet egy hordozóról indítottak. Az X–43A 10 másodpercig még a saját hajtóműjével repült 33 ezer méteres magasságban, majd az óceánba zuhant.

 

A leghosszabb 5 Mach feletti tartós repülést a Boeing X–51-es, szintén pilóta nélküli kísérleti légi járműve hajtotta végre, amely 2013-ban több mint három percen keresztül szállt óránként több, mint 6 ezer kilométeres sebességgel. Az X–51-es sem volt képes önerőből felszállni, egy B–52-es bombázóra rögzítve jutott fel a magasba, majd rakéta segítségével gyorsult fel.

 

Pilóta irányította gép esetében az abszolút rekord a 7200 km/h (6,7 Mach), amelyet 1967-ben az X–15 elnevezésű repülőgép állított fel, ám ezt ugyanúgy egy B–52-es hordozó juttatta a magasba.

 

Azok a sugárhajtású légi eszközök, amelyek képesek voltak önálló fel- és leszállásra, már lényegesen kisebb végsebességet értek el. A rekordot a Lockheed SR–71 Blackbird hadászati felderítő repülőgép tartja, amely a hangsebesség háromszorosát lépte át (több, mint 3500 km/h-val is képes volt haladni).

 

Kereskedelmi forgalomban pedig eddig csak két – azóta már nyugdíjazott – szuperszonikus utasszállító repülőgép működött, a Tupoljev Tu–144 és a Concorde, mindkettő a hangsebesség kétszeresét is képes volt meghaladni a levegőben.

A Hermeus mérnökei által tervezett utasszállító teljesítménye tehát jóval túllépné a Concorde-ét és a Tupoljevét, és az eddigi sebességrekorder kísérleti légi járművek köréhez társulhatna. Ehhez azonban egy egészen komoly fejlesztésre van szükség.

(Forrás: thetimes.com, bbc.com, cnn.com) Ide kattintva kinagyítva is megtekinthető

A hajtómű a lényeg

A Hermeus elsősorban egy új hajtómű létrehozására koncentrál, amely a korábban a General Electric által legyártott, vadászrepülőgépekben használt, már létező típuson alapul – olvasható az Autoevolution cikkében.

A tervek szerint egy utasszállító repülőgépek által használt turbóhajtású sugárturbina és egy torlósugár-hajtómű, úgynevezett ramjet (olyan hajtóműtípus, amely csak szuperszonikus vagy annál nagyobb sebességnél működik) kombinációja képes lenne a Hermeus gépét a tervezett sebességre feltornászni.

A torlósugár-hajtóműben nincs kompresszor, a sűrítést a nagy sebességgel érkező levegő hajtóműben való összesűrűsödése adja. A torlósugár-hajtómű ezért csak magas sebességnél indítható és üzemeltethető, tehát kiválóan alkalmas a hangsebesség többszöröse feletti haladásnál.

A CNN információi szerint azonban a Hermeus repülőgépénél fontos kérdés lehet például, hogy milyen típusú üzemanyagot használjon – mivel a fogyasztás sokkal nagyobb lesz, mint a jelenleg forgalomban lévő sugárhajtású gépeknél –, és annak milyen hőmérséklet-változást kell majd kibírnia. A Concorde sebességét például pontosan a magas hőmérséklet korlátozta: az ablakok és más belső felületek a repülés végére iszonyúan felmelegedtek.

Az ilyen és ehhez hasonló problémák megoldásához türelemre és fejlesztésre van szükség, ami pedig óriási összegeket emészt fel.

Épp ezért a Hermeus azt tervezi, hogy különböző típusú repülőgépek fejlesztésével és eladásával próbál meg tőkéhez jutni, miközben az amerikai légierővel és a NASA-val továbbra is együttműködve jelentős pluszbevételre tesz szert – olvasható a Forbes cikkében.

A címlapfotó illusztráció. (Forrás: Twitter)