×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

A nap, ami után már nem kell lépcsőznünk – így született a lift

 

A modern társadalom egyik leghasznosabb találmánya a felvonó. Kezdetben még csak tárgyak emelésére szolgált, később azonban az építészet magasba törésével az ember vette birtokába. Hogy miért? Képzeljük csak el, hogy a tizenkettedik emeletre kellene felgyalogolnunk. Máris örülünk, hogy a lift van nekünk. Ezen a napon emlékezünk az elektromos felvonó 1887. október 11-i szabadalmaztatására.

 

Kezdetleges felvonót már a görög Arkhimédész is tákolt össze: egy dob köré emelőköteleket tekert, amelyeket emberi erő hozott mozgásba. A komolyabb értelemben vett liftgyártás azonban egészen csak az 1600-as években lendült fel, a francia és angol paloták emeletei között már gépekkel lehetett közlekedni.

1823-ban két brit építész, Burton és Hormer, megépítette az első kabinos liftet, amely egy London fölé magasodó kilátóra vitte fel a turistákat. Később a hidraulikus daru feltalálásának köszönhetően a liftek szerkezetileg is átalakultak, később pedig megpróbálkoztak a gőzzel és vízzel hajtott felvonók üzembe helyezésével is.

A témában a következő áttörést Elisha Ot amerikai iparos hozta el, aki 1852-ben megalkotta a biztonságos felvonót, amelyet az 1854-es világkiállításon láthatott a nagyközönség.

Otis találmányára nagy szükség volt, ugyanis az addigi liftekhez használt kötelek idővel elkoptak használat közben, ami veszélyessé tette a közlekedést.

Otis felvonója már képes volt megállítani a mozgó járószéket akkor is, ha a kötél elszakadt.

Három évvel később az Otis Elevator Company beépítette az első szerkezetet egy New York-i házba a Broadway 488. szám alatt. A gép öt emelet között közlekedett biztonságosan, ennek köszönhetően pedig az építészek elkezdtek egyre magasabb házakat építeni.

A következő forradalmasítás a minnesotai Alexander Miles nevéhez fűződik: 1887. október 11-én szabadalmaztatta az elektromos felvonót – pontosabban az emelőket ellátta egy nyitására és zárására szolgáló elektromos mechanizmussal, amely nagymértékben javította a liftek biztonságát.

Akkoriban ugyanis fennállt még egy nagy probléma: a lift és az akna ajtajait kézzel kellett nyitni és zárni. Ezt vagy a liftben utazók, vagy egy erre a célra kijelölt liftkezelő tette meg.

Előfordult, hogy az utasok elfelejtették bezárni az aknaajtót, és a mélybe zuhantak.

Miles létrehozott egy olyan automatizált mechanizmust, amely a liftketrec mozgásba lendülésének hatására lezárta az akna ajtaját. Mindezt egy rugalmas szíj segítségével, amelyet a liftaknához erősített. Amikor a szíj a liftakna mentén közvetlenül az emeletek felett és alatt lévő dobokkal érintkezett, a járat ajtajai automatikusan kinyíltak.

Szabadalmának hatása még napjainkban is alapeleme modern felvonók formatervezésének. Miles később borbélyként dolgozott tovább és egy ingatlanközvetítő irodát is működtetett. A huszadik század elején az egyik leggazdagabb fekete bőrűként tartották számon. 2007-ben beiktatták a Nemzeti Feltalálók Hírességek Csarnokába.

A címlapfotó illusztráció (Forrás: Twitter)