×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

Óriási felfújható vitorlák tehetik zöldebbé a hajózást

 

Az utóbbi időben a hajóipar egyre inkább törekszik a teljes szén-dioxid-mentességre a gyártás során. Maga a hajótest hasonló, de a vitorlák egyáltalán nem olyanok mint ahogy azt a régi hajókon megszokhattuk. A Michelin gumiabroncsgyártó cég megtalálta azt a módszert, amivel zöldebbé tehetik a hajózást.

 

A vitorlás hajók több mint 5000 éves múltra tekintenek vissza egészen odág, amikor még az ókori egyiptomiak szél és evezők által hajtott fahajókkal közlekedtek a Níluson. Amikor azonban megjelentek a gőz- és dízelmotorok, és a globalizáció megnövelte az időszerű kereskedelem iránti igényt, a vitorlák lekerültek a hajókról.

A Michelin gumiabroncsgyártó által tervezett magas, fehér és felfújható óriásvitorlák jobban hasonlítanak a Michelin-babára – a vállalat kabalafigurájára –, mint egy hagyományos szövetvitorlára.

(Forrás: Facebook.com)

A vállalat által nem közölt rugalmas anyagból készült vitorlák gombnyomásra felfújódnak vagy leereszkednek. Nincs szükség személyzetre a felszerelésükhöz, és automatikusan elfordulnak a szél irányába, érzékelőkkel felszerelve, amelyek mérik a szélirányt és a szélsebességet.

A meglévő teherhajókra utólagosan felszerelhető vitorlák a hajó motorjával együtt működnek majd, csökkentve a hajó fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét. A Michelin becslése szerint az üzemanyag-megtakarítás akár 20 százalék is lehet.

„Célunk, hogy hozzájáruljunk a tengeri közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez”

– mondta Benoit Dailliez, a vállalat szárnyas vitorlamobilitási projektjének vezetője. Majd azt is hozzátette, hogy a szén-dioxid-kibocsátás körüli szabályozás növekedésével a zöld alternatívák iránti kereslet is nőni fog.

A főként fosszilis tüzelőanyagokkal működő hajózás a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szerint az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának mintegy 3 százalékáért felelős.

A szén-dioxid-mentesítés egyelőre lassú folyamatnak bizonyul, és a hajózásból származó kibocsátás az elmúlt évtizedben nőtt. Az Institution of Mechanical Engineers (Gépészmérnök Intézet) idén kiadott jelentése szerint azonban a modern vitorlák segíthetnek felgyorsítani az átállást.

A jelentés sürgette az iparágat a technológia bevezetésére, megjegyezve, hogy a 21. századi szárnyvitorlák jelentős szerepet játszhatnak a szén-dioxid kibocsátásának csökkentésében, különösen, ha utólagosan felszerelik őket teherhajókra.

Szárnyashajók

Méretüknek, anyaguknak és automatizálásuknak köszönhetően a modern vitorlák több szelet képesek hasznosítani, mint a korábbiak. Valójában inkább hasonlítanak egy repülőgép szárnyához, mint egy hagyományos szövetvitorlához – úgy tervezték őket, hogy a szél irányára merőleges felhajtóerőt hozzanak létre a lehető legkisebb légellenállással.

(Forrás: Facebook.com)

A Michelin terve azonban még messze van a megvalósulástól. A vállalat nem árulta el, hogy szerzett-e már ügyfeleket, és eddig csak a terv 1000 négyzetméteres változatát tesztelte, amelyet egy 40 láb hosszú jachtra emeltek a svájci Neuchatel-tóban.