A Brown Egyetem kutatói által végzett tanulmány kimutatta, hogy a Twitteren az éghajlatváltozással kapcsolatos bejegyzések negyedét számítógépes programok hozták létre.
A kép illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Sascha Steinbach)
A Brown Egyetem kutatói arra lettek figyelmesek, hogy a botokat által kiposztolt Twitter-bejegyzések azt a benyomást keltették, hogy az éghajlatváltozást tagadók száma igen magas – írta a BBC.
A kutatást részletező tanulmányt még nem tették közzé, először a The Guardian számolt be róla.
Botok írják a bejegyzéseket, de emberek állnak mögöttük
A kutatócsoport 6,5 millió Twitter-bejegyzést vizsgált 2017 azon időszakából, amikor Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy az Egyesült Államok kilép a párizsi éghajlatvédelmi egyezményből.
Megállapításuk szerint az éghajlatváltozással kapcsolatos posztok – melyek legnagyobb része a globális felmelegedés tagadására vagy az éghajlattudomány elutasítására összpontosított – 25 százalékát valószínűleg botok tették közzé.
„Ezek az eredmények arra utalnak, hogy a botok jelentősen befolyásolták az éghajlatváltozással kapcsolatos elutasító álláspont erősítését” – írták a The Guardian szerint a riport szerzői.
A botok készíthetnek automatikusan üzeneteket vagy bejegyzéseket, de ezt előbb egy embernek kell beállítania. A Brown Egyetem csapata nem tudta azonosítani, hogy ki áll az éghajlatváltozást tagadó posztok mögött.
A botok magafonként továbbítják az eredeti üzenetet
A kutatók az Indiana Egyetem Botometer nevű eszközét használták annak valószínűségének meghatározására, hogy az egyes Twitter-bejegyzéseket botok vagy emberek tették-e közzé.
Az eredményeik alapján az éghajlatváltozás témáján belül több alkategóriát is meghatároztak. Megállapításuk szerint a „hamis tudományról” szóló bejegyzések 38 százalékát botok írták, míg a környezetvédelmet támogató posztok esetében ez az arány öt százalék volt.
Emilio Ferrara, a Dél-kaliforniai Egyetem kutatóprofesszora – aki saját kutatást végzett a botok közösségi hatásáról – elmondta: az ilyen típusú szoftvereket az üzenet kiterjesztésére használják.
„Gondoljanak egy botra úgy, mint egy megafonra. Azt a benyomást kelti, hogy egy mozgalom vagy ötlet mögött komoly támogatás van” – fogalmazott Ferrara.
A címlapfotó illusztráció.