Milliókat keresnek a hamis hírportálok

 

A Forbes és a Business Insider egyaránt ismert hírportálok, ezért joggal merülhet fel a kérdés, hogy a Forbesbusinessinsider.com vajon a két portál közös projektje-e. Az igazság az, hogy sokan használják ismert oldalak nevét arra, hogy csaló híroldalakkal hamis kattintásokat generálva milliókat keressenek az online reklámokon.

Körülbelül 350 millió regisztrált domain név található az interneten, és a szakértők szerint lehetetlen megállípítani, hogy ezek között hány hamis hírportál van. Ilyen például a Forbes és a Business Insider nevét felhasználó oldal, amely valójában más kiadók cikkekeit másolja át, és közli webhelyén minimális változtatásokkal – írja a BBC.

Annak ellenére, hogy más legális weboldalak tartalmait tulajdonítják el, és használják fel, ezek a hamis hírportálok ugyanúgy pénzt keresnek a nagyobb technológiai cégek reklámjaiból.

Keresőmotor optimalizálásra hozták lére

Az Amazon és a Google a digitális reklámipar két legnagyobb szereplője a világon. A két cég évente több milliárd dollárt keres azzal, hogy hirdetési felületeket értékesít az interneten.

Amikor a BBC nemrégiben megtekintette a Forbesbusinessinsider.com webhelyet, olyan nagy márkák hirdetéseit találta az oldalon, mint a kozmetikumokat értékesítő Sephora vagy a biztosításokkal foglalkozó Vitality.

Keresőmotor-optimalizálás: arra irányuló tevékenység, hogy a webhelyen apró változtatásokat végezve, annak hivatkozásai a keresési eredményeknél az első találatok között ugorjanak fel, ezzel növelve az oldal organikus elérését.

Miután a BBC figyelmeztette a Google-t a webhelyről, a cég abbahagyta a hirdetések közzétételét, az Amazon azonban továbbra is értékesíti a reklámokat.

Az oldalt egy webdizájn cég hozta létre, amely a pakisztáni Karacsiban található. Shahzad Memon tervező elmondta, hogy a Forbesbusinessinsider.com webhelyet tesztelés céljából, a keresőmotorok optimalizálásának növelésére hozták létre.

Ehhez nem kell haladó hackernek lenni. Ha valaki egy kicsit is ért a kódoláshoz, sablonok segítségével létrehozhat egy weboldalt” – mondta Augustine Fou, egy New York-i székhelyű digitális hirdetési szakértő.

Havi százezer dollárt keresnek

A Laredotribune.com webhely – első pillantásra – úgy tűnik, hogy Texas egyik déli városának naprakész hírportálja. Találhatók rajta történetek a helyi lakosokról és Donald Trump elnök Mexikóval határosan épített faláról is.

A cikkeknek azonban nincs közzétételi ideje, hiányoznak a szerkesztőség elérhetőségei, és a webhely is lassan töltődik be a sok hirdetés miatt. Ennek ellenére a SimilarWeb elemző cég adatai szerint az oldal az elmúlt három hónapban 3,7 millió oldalmegtekintést generált.

Ez egyáltalán nem hangzik rosszul egy olyan hírportáltól, amely csupán egy 260 ezer ember lakta városka igényeit elégíti ki, de természetesen túl szép, hogy igaz legyen. Az oldalon online botok használatával nagy forgalom benyomását keltik, és ezáltal reklámok miatt jelentős bevételt generálnak.

Becsléseink szerint az egyes hasonló oldalak havonta legalább 100 ezer dollárt (30 millió forint) keresnek” – közölte a számos csaló weboldal lebuktatásáért felelős Social Puncher cég nyomozásért felelős igazgatója, Vlad Sevtsov. A szervezet szerint a reklámcsalás milliódolláros iparág.