A Tesla lézerekre cserélné az ablaktörlőket

 

A Tesla az ablaktörlőket olyan lézersugarakkal akarja helyettesíteni, melyek automatikusan megcélozzák és összegyűjtik a törmeléket.

(Fotó: Tesla)

A kaliforniai társaság új szabadalma egy olyan tisztítórendszert ír le, amely automatikusan megcélozza és eltávolítja a visszapillantó tükrök, ablaküvegek és szélvédők hulladékait. A technológia képfeldolgozási technikák, valamint külső és belső szenzorok segítségével érzékeli, ha a járművezető látását valami korlátozza – írja a Daily Mail.

Ezt a „sugároptikai rendszert” a napelemek tisztítására is fel lehetne használni, melyekből a Tesla két évvel ezelőtt dobta piacra saját paneljeit.

A Járművek és fotovoltaikus részegységek üvegein felhalmozódott törmelék impulzusos lézeres tisztítása szabadalmat már korábban beadták, de az elektromos járművekkel és zöldenergiával foglalkozó electrek portál jelentése szerint csak november 21-én tették közzé.

Gyors, erőteljes és vegyszermentes megoldás

A rendszert úgy tervezték, hogy az autó összes olyan területét célozza, amelyet a vezető látásra használ. Ide tartoznak a szélvédők, a járműbe épített kameralencsék, oldalsó ablakok és a visszapillantó tükrök.

A tisztítóberendezés gyors, erőteljes és vegyszermentes megoldást kínál a járműveken és a napelemes, fotovoltaikus paneleken található különféle üvegfelületek tisztítására” – olvasható a szabadalomban.

Az dokumentumban hozzáteszik: A technika integrálható más tisztítómegoldásokba is, amelyek ablaktörlőket, vizet, levegőpermetet vagy kémiai oldatokat használnak üvegfelületek tisztán tartásához.

Ugyanezt az eljárást alkalmaznák a napelemeknél – a rendszer észlelné a törmeléket, és lézersugarakkal letakarítaná őket. A szabadalom azonban azt nem magyarázza meg, hogy a technológia hogyan reagálna heves esőzéskor, illetve a lézer akadályozná-e a járművezetőt a kilátásban.

Papíron jól hangzik, de sikerül megvalósítani?

A Teslának már sok olyan ötlete volt, amely papíron újdonságokkal kecsegtetett, a megvalósításnál azonban kudarcot vallott. A legfrissebb ilyen eset a Cybertruckhoz köthető, amelyet múlt héten mutattak be Los Angelesben, de nem hozta meg azt a sikert, amit Elon Musk, a cég vezérigazgatója remélt.

Az elektromos pickup – amely egy szögletes, páncélozott járműre hasonlít – bemutatóján a terepjáró tervezője, Franz von Holshausen egy jókora fémgolyót dobott a Cybertruck ablakának, hogy strapabírását bizonyítsa, a „golyóálló” üveg azonban berepedt.

Ezen a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk, valamint a tervező is meglepődött, és a kínos nevetések között azzal próbálták menteni a helyzetet, hogy a golyó legalább nem hatolt át az üvegen.

Musk azóta rájött a problémára, amit egy Twitter-bejegyzésben osztott meg.

Az autóiparban sorra érkeznek a meglepő újítások

Nemcsak a Tesla sokkolja a világot innovatív megoldásokkal, bár kétségtelen, hogy a futurisztikus újításokat Musk cégének sikerül a legelérhetőbb áron a felhasználók rendelkezésére bocsátania. Egy cég biztosan nem csap le a Tesla új szabadalmára. A McLaren legújabb csúcsmodelljének semmilyen üvegfelület-tisztító berendezésre nem lesz szüksége, ugyanis az Elva névre keresztelt autó szélvédő, tető és ablakok nélkül kerül a piacra.

A brit cég állítása szerint az új modellje a szél áramoltatásával hoz létre egy úgynevezett „nyugalmi buborékot” az utastérben, amelyet más autóknál általában a szélvédő biztosít. Az Elva rendkívül korlátozott számban kerül gyártásra, mindössze 399 darab készül majd belőle, az ára közel 1,5 millió fontról (586 millió forint) indul.

Az új McLaren Elva (Fotó: McLaren)

Ha újításokról van szó, nehéz megkerülni a repülő autókat és taxikat. Utóbbi esetében már két cég is előrehaladott teszteket folytat, és a 2020-as évek elejére tervezi a kereskedelmi tevékenység megkezdését.

A repülő autók területén egy pozsonyi cég jár az élen. Ők a városok közötti repülőutakat rövidítenék le, nagyjából egy magánrepülő áráért. A gyártó korábbi bejelentése szerint ha sikerül elérni a szériagyártást, akkor a futurisztikus hibrid jármű 1,2–1,6 millió euróba (403–538 millió forint) kerülhet.

A címlapfotó illusztráció.