Eredményesebb a támogató hangnem a tinédzserekkel való kommunikációban

 

A Cardiffi Egyetem kutatói egy kísérletben ezer tinédzser reakcióját vizsgálták meg, hogyan reagálnak ugyanarra az utasításra attól függően, hogy azt milyen hangnemben közlik velük.

A teszt alapján a gyerekek sokkal jobban reagáltak, amikor biztató hangnemben kapták az utasítást, ugyanis ez a választás lehetőségének érzését keltette bennük, habár utasításról volt szó – olvasható a Daily Mail cikkei közt.

Ez azért fontos, mert a tinédzserekben egyre növekszik a vágy, hogy önállóan,

a szülőktől függetlenül döntsenek és cselekedjenek.

Netta Weinstein, a tanulmány vezető írója szerint, ha a szülők megfelelő kommunikációt szeretnének folytatni gyermekükkel, nem szabad elfelejteni, hogy támogató hangnemben intézzék hozzájuk a mondandójukat, így a gyerekek nem éreznek nyomást.

A kép illusztráció (Fotó: AFP)

Az olyan ösztönzések, mint például a házi feladat megírására irányuló kérés azonban igazi kihívás lehet a kutatók szerint, hiszen nagyban befolyásolhatja a gyermek tanulmányi eredményeit.

A kutatók a kísérletben 486 fiút és 514 lányt vontak be, akik mind 14 és 15 éves kor között voltak.

Két csoportra osztották őket, és ugyanazokat az utasításokat intézték hozzájuk.  A harminc üzenet közt szerepelt például, hogy „ideje elindulni az iskolába”, „ma este el fogod olvasni ezt a könyvet”, vagy pedig az, hogy „jól fogod teljesíteni a feladatot”.

A beszélő hangja parancsoló, támogató vagy semleges volt, a gyereket pedig arra kérték, hogy édesanyjukat képzeljék a beszélő helyébe.

Azok, akik a parancsoló hangú üzenetet kapták, rosszabbul reagáltak,

a támogató hangnemű üzenetre viszont pozitív reakciók születtek.

Az eredmények jól szemléltetik, milyen jelentőségű a megfelelő hangnem megtalálása a kommunikációban. A kutatók a továbbiakban arra kíváncsiak, hogy a hang minősége jár-e kimondott élettani reakciókkal, mint például a pulzusszám változása, illetve ha igen, ezek mennyi ideig állnak fent.