Baleset

Két kamion ütközött az M1-esen, torlódik a forgalom

Leclerc az első hazai győztes Monte-Carlóban

A Monte-Carló-i születésű Charles Leclerc nyerte a Formula–1-es Monacói Nagydíjat, így a Ferrari pilótája lett a sportág történetének első hercegségbeli győztese. A vasárnapi verseny Sergio Pérez (Red Bull) és a Haas-pilóták, Magnussen és Hülkenberg látványos ütközéséről és az azt követő piros zászlós leállásról, valamint a vezetők részéről erősen visszafogott tempóról marad emlékezetes.

A 26 éves monacói pilótának ez az idei első, pályafutása hatodik futamgyőzelme az F1-ben. Leclerc karrierje során harmadszor indult az első helyről Monacóban, de most először tudott nyerni ott, illetve csaknem két év szünet után diadalmaskodott ismét F1-es versenyen, ugyanis legutóbb ez 2022. július 10-én sikerült neki Ausztriában.

A Forma–1-ben Monte-Carlóban eddig egy harmadik hely volt a legjobb eredmény monacói versenyzőtől, az 1950-es első F1-es nagydíjon Louis Chiron állhatott a dobogó alsó fokára. Minden idők legidősebb F1-es versenyzője, az 55 évesen még versenyző Chiron egyébként 1931-ben (még az úgynevezett Grand Prix-korszakban) győzni tudott Monte-Carlóban, egy Bugatti T35 volánjánál.

Leclerc mögött az élete első nem sprintfutamos dobogóját szerző Oscar Piastri ért célba másodikként a McLarennel, míg a harmadik hely a spanyol Carlos Sainzé (Ferrari) lett.

A rajt után szinte azonnal piros zászlóval félbe kellett szakítani a futamot, a mezőny hátsó felében ugyanis Kevin Magnussen (Haas) túlságosan rámenős volt Sergio Pérezzel (Red Bull) szemben. A Haas dán pilótája a jobb oldali kerekekkel érintette az acélkorlátot, amelyről visszapattanva összeért a Red Bull-lal. Magnussen keresztbe forgatta Pérez autóját, amely a szalagkorlátnak csapódva ezer darabra tört, majd onnan visszapattanva eltalálta Hülkenberg Haas-Ferrariját is.

A látványos, de személyi sérüléssel nem járó baleset nyomán rengeteg törmelék került a pályára, ezért

leállították a száguldást, a versenyigazgató azonban – Pérez szokatlanul nagy erejű korlátnak csapódása ellenére – nem indított vizsgálatot az eset miatt.

A hármas ütközés előtt néhány másodperccel Sainz a Ste. Dévote kanyarban megpróbálta megtámadni a második helyről rajtoló Piastrit, a manőver közben a Ferrari bal első kereke hozzáért a McLaren oldaldobozához. Az ütközés következtében a Ferrari bal első defektet kapott, még a kaszinó előtti térre sem tudott felérni, kormányozhatatlanná vált és Sainz megállt.

Sainz autóját szűk 40 perc alatt rendbe hozta a Ferrari, így a spanyol oda tudott állni az újabb állórajthoz. Ismét a pole pozícióból induló Leclerc startolt a legjobban, megtartotta a vezető helyet, mögé sorrendben Piastri, Sainz és Lando Norris (McLaren) sorolt be.

Az állás a versenytáv feléig semmit sem változott az élmezőnyben, ugyanakkor a Ferrari és a McLaren csapatai között feszült taktikai csata alakult ki.

Leclerc és Sainz, valamint Piastri és Norris is folyamatos rádiókapcsolatban volt a csapattal, mivel mind a négyen egyeztettek a depófalnál ülő szakemberekkel arról, hogy hogyan lehetne megnyerni a viadalt. Miután azonban a megismételt rajt előtt a szabályok megengedték a kerékcserét, mindenki túlesett a kötelező gumiváltáson, így a verseny közbeni boxkiállás megmaradt taktikai lehetőségnek.

A hajrában aztán a vezető négyes egyik tagja sem húzott semmi váratlant, köszönhetően például annak, hogy Sainz rafinált módon úgy „játszott” a közte és az őt követő Norris közötti távolsággal, hogy a McLaren angoljának ne maradjon 21-22 másodperce egy „ingyen” – vagyis pozícióvesztés nélküli – kerékcserére.

Leclerc a rajttól a célig vezetve emlékezetes győzelmet aratott, a hatodik sikerét F1-es pályafutása során.

A címvédő és az összetettben is élen álló Max Verstappen (Red Bull) ezúttal hatodik lett, miután nem tudott fogást találni George Russellen, aki a teljes versenytávot bravúros módon, egyetlen garnitúra közepes (sárga jelölésű) abroncson teljesítette.

A világbajnoki idény két hét múlva Montrealban, a Kanadai Nagydíjjal folytatódik.

Az F1-es Monacói Nagydíj végeredménye

Circuit de Monte-Carlo (78 kör=260,286 km)

1. Charles LECLERC (monacói) Ferrari SF-24 2:23:15,554 óra
2. Oscar PIASTRI (ausztrál) McLaren-Mercedes +7,152 mp. hátrány
3. Carlos SAINZ (spanyol) Ferrari SF-24 +7,585″
4. Lando Norris (angol) McLaren-Mercedes +8,650″
5. George Russell (angol) Mercedes AMG +13,309″
6. Max Verstappen (holland) Red Bull-Honda +13.853″
7. Lewis Hamilton (angol) Mercedes AMG +14.908″
8. Cunoda Juki (japán) Visa RB-Honda  +1 kör h.
9. Alexander Albon (thai) Williams-Mercedes +1 kör h.
10. Pierre Gasly (francia) Alpine F1  +1 kör h.

Leggyorsabb kör: 1:14,165 perc (Hamilton, a 63. körben)

A vb-pontversenyek állása 8 futam után:

versenyzők:
1. Verstappen, 169 pont – 2. Leclerc, 138 p. – 3. Norris, 113 p. – 4. Sainz, 108 p. – 5. Pérez (Red Bull) 107 p. – 6. Piastri, 71 p. – 7. Russell, 54 p. – 8. Hamilton, 42 p. – 9. Fernando Alonso (Aston Martin) 33 p. – 10. Cunoda, 19 p.

csapatok:
1. Red Bull Racing, 276 pont – 2. Ferrari, 252 p. – 3. McLaren, 184 p. – 4. Mercedes, 96 p. – 5. Aston Martin, 44 p. – 6. Visa RB, 24 p. – 7. Haas, 7 p. – 8. Williams, 2 p. – 9. Alpine, 2 p. – 10. Sauber, 0 p.

Kiemelt kép: Charles Leclerc, a Ferrari monacói versenyzője ünnepli győzelmét a Forma-1-es Monacói Nagydíj eredményhirdetése után a monte-carlói utcai pályán (Fotó: MTI/EPA/Szilágyi Anna)

Ajánljuk még