Baleset

Négy autó ütközött az autópályán, torlódik a forgalom

Ayrton Senna emléke nem halványul: 30 éve történt az F1 fekete hétvégéje Imolában

| Szerző: Simon István, Hirado.hu
Harminc éve, 1994. május elsején szenvedett halálos balesetet Ayrton Senna az imolai versenypályán. A ma 30 éve történt események okaira számos magyarázat született, közülük néhány csupán a fantázia műve. Senna halála azonban nagy hatással volt a versenyautók, a pályák és a passzív biztonsági eszközök fejlesztésére, amiért azóta minden autóversenyző hálás.

A kilencvenes évek elején mindenki azt hitte, nem lesz több halálos baleset a Forma–1-ben, hiszen akkor már tizenkét éve senki sem vesztette életét versenyhétvégén. Tévedtünk.

Ayrton Senna a Williams csapat technikai igazgatójával, Patrick Headdel az 1994-es Csendes-óceáni Nagydíj edzésén (Fotó: Paul-Henri Cahier /Getty Images)

Akkor a kétszeres F1-es futamgyőztes Elio de Angelis tesztbalesete volt a legutóbbi halálos kimenetelű esemény, amely a franciaországi Paul Ricard pályán történt 1986 májusában. Csak néhány hivatásos fotós volt jelen, de a televízió nem közvetítette az eseményt, ellentétben napjaink videó- és hírdömpingjével.

Egy fekete hétvége előszele

Minden megváltozott 1994. május 1-jén, amikor Ayrton Senna, a világ egyik legismertebb sportolója szenvedett súlyos balesetet, és vívta haláltusáját tévénézők millióinak szeme láttára. A sportág legjobbjának tartott versenyző vesztette életét, ami először sokkolta az embereket, majd világszerte felháborodást váltott ki.

A francia sportnapilap, a L’Équipe egyenesen a Forma–1, illetve az autóversenyzés betiltását követelte címlapján.

Senna tragédiája előtt két komoly baleset is árnyat vetett az imolai versenyhétvégére. A pénteki időmérő edzésen Rubens Barrichello, a Jordan csapat ifjú brazil reménysége 225 kilométer/órás sebességgel felkaptatott a rázószegélyre, ami megdobta és a levegőbe röpítette a versenygépet. A Jordan mintegy húszméternyi repülés után a védő gumikordonnak ütközött, majd onnan orral a földbe csapódott.

Barrichello orra eltört és két bordája megrepedt, rövid időre az eszméletét is elvesztette. De mire helikopterrel a bolognai kórházba szállították, már eszméleténél volt, ezért mindenki megnyugodott. Barrichello másnap bekötött orral visszatért a versenypályára, de orvosi tanácsra ki kellett hagynia a további edzéseket, illetve a vasárnapi versenyt.

Összefogtak a pilóták Ratzenberger balesete után

Szombaton folytatódott a horror. A délutáni időmérő edzésen a Simtek csapat újonca, Roland Ratzenberger autójáról 300 km/óra fölötti sebességnél letört az első légterelő, ami becsúszott az első kerék alá, az osztrák pilóta pedig elveszítette uralmát az autója fölött, és előbb a bal oldali, majd a szemközti betonfalnak ütközött. A 32 éves osztrák versenyző azonnal meghalt. Senna a Williams csapat garázsában, a monitoron keresztül követte a balesetet, majd a helyszínre futott, de sem ő, sem a gyorsan megérkező orvosok nem tudtak már segíteni Ratzenbergeren. Ez lett volna a harmadik F1-es futama.

Ratzenberger balesete mélyen elgondolkodtatta a biztonsági kérdések iránt egyébként is fogékony brazil kiválóságot, miként volt csapattársát, Gerhard Bergert és az F1 új csillagát, Michael Schumachert is. Még szombat este összeültek egy megbeszélésre a Ferrari motorhome-ban, ahol megállapodtak, hogy újjáélesztik a Forma–1-es pilóták érdekvédelmi és biztonsági szervezetét, a GPDA-t. A legfontosabb feladatként a versenyautók és a pályák biztonságának fokozását jelölték meg.

Ayrton Senna (Williams FW16–Renault) a San Marinó-i Nagydíjon, Imolában 1994. május 1-jén. (Fotó: Paul-Henri Cahier/Getty Images)

Baljós árnyak

A vasárnapi verseny is vészjósló előjelekkel kezdődött: a Benetton finn pilótája, J. J. Lehto állva maradt a rajtrácson, Pedro Lamy Lotusa pedig hátulról belerohant az álló versenygépbe. A szétrepülő törmelék két olasz csendőrt és több nézőt is megsebesített a célegyenes melletti főtribünön. A roncsok eltakarításának idejére a versenyirányítás pályára küldte a biztonsági autót – ez csupán a második ilyen alkalom volt az 1993-as Brit Nagydíj után –, de sem az olasz szervezők által rendelkezésre bocsátott Opel Vectra, sem annak vezetője, Max Angelelli nem állt a helyzet magaslatán.

Senna, aki a pole pozícióból indult, megőrizte a vezetést a rajtnál, többször kihúzódott a tétova safety car-pilóta mellé, és integetéssel sürgette, hogy menjen gyorsabban.

A Forma–1-es versenyautók fékjei és gumijai ugyanis gyorsan lehűlnek, ha nem kapnak elegendő hőterhelést.

A biztonsági autó is szerepet játszott Senna tragédiájában

A versenyt a hetedik körben indították újra. Senna (Williams–Renault) vezetett Schumacher Benettonja és Berger Ferrarija előtt, úgy tűnt, problémamentesen. A hetedik kör elején azonban a célegyenest követő, balra elnyújtott Tamburello kanyarban, 300 km/óra fölötti tempónál Senna autója hirtelen jobbra kitört, nagy sebességgel nekiment a betonfalnak, majd mintegy 60 méterre a becsapódás helyszínétől megállt. A 34 éves Ayrton Senna feje élettelenül csuklott oldalra.

Sokan, sokféle magyarázattal álltak elő Senna tragikus balesetének okaira, de ezek közül néhány nem több élénk fantáziálásnál. Utóbbiak közé tartozik az a közkeletű – de azóta tényekkel megcáfolt – feltételezés, miszerint a Williams kormányrúdjába utólag beillesztett két centiméteres toldás a hegesztésnél elengedett, így a brazil pilóta kocsija kormányozhatatlanná vált.

Az olasz államügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés gyanúja miatt eljárást indított a Williams csapat vezetője, Frank Williams, a technikai igazgató Patrick Head, valamint Adrian Newey főtervező ellen.

A vizsgálat és az azt követő vádemelési eljárás közel 15 évig tartott.

A tárgyalás során megállapítást nyert, hogy a baleset fő oka az volt, hogy Senna Williamsének gumijai a biztonsági autó mögött lehűltek, ami az autó hasmagasságának megereszkedéséhez vezetett. Amikor a brazil versenyző a 7. kör elején ráhajtott az aszfalt egyik egyenetlenségére, az megdobta az autót, és a nem kellően tapadó gumik miatt – a versenyző villámgyors ellenkormányzása ellenére – már nem lehetett megfogni a pályáról kitörő versenyautót.

Senna azonban nem a betonfalnak csapódástól vesztette életét. Halálát az okozta, hogy eltörött a betonfal mellett csúszó Williams jobb első felfüggesztése, és amikor az autó elvált a faltól, a karbonszálas alkatrész eltalálta azt a néhány négyzetcentiméteres részt a bukósisakján, ahol a sisakrostély pereme összeér a sisaktesttel.

Az acélnál négyszer erősebb karbonszálas felfüggesztőkar átszúrta a rostély peremét, és végzetes agykárosodást okozott a versenyző koponyájában. Ayrton Sennát hivatalosan délután 4 óra 25 perckor a bolognai Santa Maria Maggiore klinikán nyilvánították halottá. Három nappal később katonai tiszteletadással helyezték végső nyugalomra szülővárosában, Sao Paulóban, és roppant népszerűségét mutatja, hogy volt Forma–1-es világbajnokok és az FIA elnöke, Max Mosley mellett félmillió brazil honfitársa vett részt a temetési menetben.

Amikor egy értelmetlen baleset értelmet nyer

Paradox módon a Forma–1 és az autósport sokat profitált Senna halálából. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) akkori elnöke, Max Mosley állt a biztonsági törekvések élére, és még 1994-ben jelentős változásokat foganatosított a versenyautók építési módjában, illetve a versenypályák kialakításában, amelyeket a következő két évben tovább szigorítottak.

Egyebek közt előírták a versenyzők fejét, nyakát védő párnázat kialakítását, jelentősen csökkentették az autók által generált leszorítóerőt (ennek következtében a kanyarsebességet), és fokozták a passzív biztonsági eszközök fejlesztését. Ezek egyike, a fej- és nyakmerevítő támasz (HANS) 2002 óta kötelező tartozék a Forma–1-ben, 2004 óta pedig az autósport minden kategóriájában. 2017-ben pedig kötelezővé tették az úgynevezett glóriát, amely megóvja az autóban ülő pilóták fejét baleset esetén.

Kiemelt kép: Ayrton Senna a Japánban megrendezett Csendes-óceáni Nagydíjon, Aidában, 1994. április 17-én (Fotó: Paul-Henri Cahier/Getty Images)

Ajánljuk még