Aktuális

A sofőr szabályszegése vezetett a balesethez, melyben a felesége meghalt – fotókkal

A Red Bull sörényének megtépázására készül a Ferrari, a McLaren és a Mercedes – szombaton rajtol a Forma–1 75. szezonja

| Szerző: hirado.hu
A száguldó cirkusz története során először nem cserélt pilótát egyik csapat sem, így újoncot sem avatnak a Formula–1 világbajnoki sorozat 75. idényének elején, amely ezen a hétvégén kezdődik a Bahreini Nagydíjjal. Az arab világban, Bahreinben és Szaúd-Arábiában rendezendő első két futam rendhagyó módon szombaton rajtol majd. A téli tesztelésen remeklő Ferrari, illetve szintén gyorsnak tűnő McLaren és Mercedes pólótáitól várják a szakértők, hogy megtörhetik a tavaly 22 versenyből 21-et megnyerő Red Bull, illetve Max Verstappen dominanciáját. A versenyhétvégék eseményeit az M4 Sport idén is élőben közvetíti.

Emberemlékezet, egészen pontosan 1977 óta először nem avat újoncot a száguldó cirkusz mezőnye a szezonnyitón. A húsz fős mezőny legidősebb pilótája az Aston Martin spanyol rekordere, a 42 éves Fernando Alonso, míg a legfiatalabb a McLaren ausztrál reménysége, a tavaly Katarban sprintfutam-győzelmet szerzett Oscar Piastri (22) lesz.

Alonso már a 21. szezonját kezdi meg az F1-ben, melyek során 377 rajtból eddig két vb-címet, 32 győzelmet, 106 dobogós helyezést, 22 edzéselsőséget és 24 leggyorsabb kört gyűjtött be. Érdekesség, hogy Piastri még nem is élt 2001-ben, amikor Alonso bemutatkozott.

A szezonnyitó bahreini, valamint a jövő hétvégi szaúdi fordulóban is pénteken rendezik majd az időmérő edzést, a versenyre pedig szombaton kerül sor, majd a március 24-i Ausztrál Nagydíjtól kezdve visszaáll a megszokott rend (péntek: szabadedzések, szombat: szabadedzés és időmérő edzés, vasárnap: verseny).

A világbajnokság hatodik alkalommal rajtol a sivatagi miniállamban, ahol már a 20. Bahreini Nagydíjat rendezik.

Néhány istálló nevet változtatott, így az Alfa Romeóból az olasz szponzor kivonulása után Stake F1 Team Kick Sauber lett, mielőtt a svájci székhelyű istálló 2026-ban az Audi gyári csapataként tér vissza. Szintén nevet változtatott a Red Bull fiókcsapata, a Toro Rosso (Alpha Tauri), amelyet mostantól hivatalosan Visa Cash App RB F1 Teamnek hívnak, de a nemzetközi sajtóban a jóval egyszerűbb a Racing Bulls elnevezést használják.

2024-ben is főszereplők lesznek: Max Verstappen (Red Bull), Charles Leclerc (Ferrari) és Lewis Hamilton (Mercedes) megbeszélése a 2023-as Amerikai Nagydíj rajtja előtt a Circuit of The Americas versenypályán, 2023. október 21-én (Fotó: MTI/EPA/Shawn Thew)

A csapatvezetők háza táján is történtek változások. A faenzai székhelyű Racing Bulls irányítását a Ferraritól érkezett Laurent Mekies vette át (elődje, Franz Tost nyugdíjba vonult), a Haas F1 Teamnél pedig a korábbi technikai igazgató, Komacu Ajao vette át a Netflix-sorozat révén roppant népszerűvé vált, ám a pályán kevésbé sikeres Günther Steiner posztját. A téli felkészülési időszak talán legfurcsább híre

a világbajnoki címvédő Red Bull csapatfőnökével, Christian Hornerrel kapcsolatos, akivel szemben a csapat anyavállalata, a Red Bull GmbH belső vizsgálatot rendelt el,

mert állítólag zaklató üzeneteket küldött a versenycsapat egyik női alkalmazottjának. Horner ügyében a Red Bull szigorú hírzárlatot rendelt el a vizsgálat lezárásáig, de nem kizárt, hogy az utóbbi évek legsikeresebb F1-es csapatfőnökének két évtized után távoznia kell posztjáról.

Kapcsolódó tartalom

A rekordhosszúságú, 24 futamosra tervezett idény során hat helyszínen szombati sprintfutamot is rendeznek, amelyeknek lebonyolítása eltér a tavalyitól.

Az FIA Formula–1 világbajnokság 2024-es versenynaptára (forrás: F1)

Ebben ugyanis egyezségre jutottak a csapatok és a versenyzők, valamint a jogtulajdonos Liberty Media és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA). A sprintfutamos fordulók pénteki napján egy szabadedzésre, aztán a sprintkvalifikációra kerül sor. A 100 kilométer hosszú sprintfutamot szombaton délelőtt rendezik majd, ezt követi szombat délután a kvalifikáció, amely a vasárnapi főfutam rajtsorrendjéről dönt. Sprintfutamokat Sanghajban (Kína), Miamiban (USA), Spielbergben (Ausztria), Austinban (USA), São Paulóban (Brazília) és Loszailban (Katar) rendeznek majd.

A Red Bull vb-címvédője, Max Verstappen sorozatban negyedik trófeájáért száll harcba,

és a múlt héten rendezett szahíri tesztelés alapján minden esélye meg is van arra, hogy tovább gyarapítsa győzelmei és trófeái számát. A 26 éves holland tavaly óriási fölényben volt, 22-ből 19 futamot megnyert. Verstappen illusztris társaságba kerülhet, ha sikerül megvédenie címét, a Formula–1 történetében ugyanis egymás után legalább négy vb-diadalt csak négyen arattak: a hétszeres bajnok német Michael Schumacher (2000–2004), a hőskor nagy alakja, az argentin Juan-Manuel Fangio (1954–1957), a német Sebastian Vettel (2010–2013), valamint a jelenleg is aktív brit Lewis Hamilton (2017–2020).

„Szeretnék az élen maradni, ami nem lesz könnyű, de a csapattal együtt ez a célunk. Minden évkezdet izgalmas, az ember nem tudhatja, hol áll a többiekhez képest. A szezon elején minden kiderül”

– nyilatkozta a napokban Verstappen az M4 Sportnak adott exkluzív interjúban.

Kapcsolódó tartalom

A téli felkészülési időszak legnagyobb hírét Hamilton és a Ferrari szolgáltatta, február 1-jén ugyanis bejelentették, hogy a 39 éves brit sztárnak az idei lesz az utolsó éve a Mercedesnél, jövőre pedig már az olasz istállónál folytatja pályafutását. Hamilton az összes vb-címét és minden eddigi eredményét (103 futamgyőzelem, 104 pole pozíció és 197 dobogós helyezés) Mercedes-motoros versenyautóval érte el, az idén eljuthat 350 rajtig, mellyel megelőzné az örökranglistán második helyezett Kimi Räikkönent (349 GP).

Hamilton ugyanakkor tavaly és tavalyelőtt sem nyert egyetlen futamot sem, s egyelőre kérdés, hogy mennyi esélye lesz idén akár egyetlen diadalra is. Csapattársa, George Russell mindenesetre bizakodóan nyilatkozott a Mercedes idei versenyautójában, az AMG W15-ben rejlő potenciálról.

Verstappen mellett a jelenlegi mezőnyben Hamilton és Alonso rendelkezik még világbajnoki címmel.

Kapcsolódó tartalom

Ezen próbál változtatni a Ferrari kettőse, Charles Leclerc, valamint Carlos Sainz, aki az angol érkezésének bejelentése után már biztos, hogy az utolsó idényét tölti a Scuderiánál. A Ferrari mérnökei a télen sokat dolgoztak az új versenygép, az SF–24 finomhangolásán, amelynek következtében mind egy körön, mind a versenyszimulációk alapján gyorsnak tűnik az autó, és ami még fontos, kíméletesebben bánik a gumikkal, mint a tavalyi modell. Ennek valódiságát azonban majd csak az éles bevetések során tapasztalhatják meg a maranellói gárda rajongói, amikor a Ferrari összeméri erejét a Red Bull-lal, a Mercedesszel, a McLarennel és az Aston Martinnal a pályán. Utóbbi csapatnál Fernando Alonso arra törekszik, hogy 2013 után ismét futamgyőzelmet arasson.

Amennyiben ez idén sikerül neki, úgy a spanyol torreádor válhat az F1 történetének hatodik legidősebb GP-győztesévé.

Kapcsolódó tartalom

Pályafutása első nagydíj-győzelmét hajszolja a McLaren két tehetséges és gyors pilótája, az angol Lando Norris és az ausztrál Oscar Piastri (utóbbi már nyert sprintversenyt tavaly Katarban), valamint Alonso kanadai csapattársa, Lance Stroll is, aki elsősorban a gyors pályákon okozhat meglepetést.

A másik Red Bull-Hondát kormányzó Sergio Péreznek jobban kell igyekeznie, hogy megtarthassa helyét a bikásoknál, 2023-ban megszerzett két GP-győzelme ugyanis nem volt elég meggyőző, különösen Verstappen 19 diadalával összevetve. A Williams thai-brit pilótája, Alexander Albon idén eljuthat a 100 F1-es startig, ami ázsiai versenyzőnek eddig még nem sikerült a száguldó cirkuszban. Negatív rekordot állíthat fel viszont a Haas német veteránja, Nico Hülkenberg, aki eddig 203 GP-n indult és még sohasem állt dobogóra. Ebben az összevetésben az olasz Andrea de Cesaris a csúcstartó, 208 „pezsgőzés nélküli” nagydíjjal.

Kapcsolódó tartalom

Bahreinben csütörtökön az első két szabadedzést rendezik, pénteken további egy gyakorlásra, 17 órától pedig az időmérő edzésre kerül sor. A futam szombaton 16 órakor rajtol, a hétvége eseményeit pedig az M4 Sport élőben közvetíti.

Kiemelt kép: Rajtol a mezőny a Formula–1 világbajnokság Bahreini Nagydíján, a szahíri versenypályán, 2022. március 5-én. (Fotó: MTI/EPA/Ali Haider)

Ajánljuk még