A magyar pilóta a versenyigazgatótól is elismerést kapott, hiszen a nyertes számon kívül számos versenyfeladatot szép eredménnyel teljesített – olvasható a szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményben.
„Egészen pici korom óta rajongtam a ballonokért, majd 14 évesen csatlakozhattam mostani klubomhoz és amint lehetett, elkezdtük a pilótaképzést is. 2 év alatt váltam pilótává, majd lankadatlanul folytattam a tanulást, és repültem, amikor csak lehetett. Tapasztalt magyar versenypilóták is segítettek tanácsokkal a felkészülésben. A VB zsűritagjai is elismerték: nem mindennapi, hogy egy fiatal versenyző egyből világbajnokságon kezdheti a nemzetközi versenyzést” – meséli Menyhárt Bendegúz, hőlégballon pilóta.
„A hőlégballonozás igazi csapatsport, ahol a pilótát általában 3 fős csapat segíti. Nélkülük semmire se mennék” – mondja Bendegúz.
Menyhárt Bendegúz VB csapatának tagjai: Nagy Ákos, Domonkos Ákos, Beleznay Péter.
A verseny során a résztvevők több napon át naponta két repülést teljesítenek, sok izgalmas versenyfeladattal. Ez bizony embert próbáló a pilóta és a csapat számára is. A repüléseken kívül szinte csak enni és aludni van idő.
„A versenyeken ügyességi számok vannak. A versenyzőknek pontokat kell szerezniük meghatározott feladatok teljesítésével, amelyeket a versenyigazgató a repülés előtt előre meghatároz. A legtöbbször a feladat az, hogy a lehető legközelebb repüljünk egy vagy több célponthoz, vagy két fix pont között maximális/minimális távolságot érjünk el. A hőlégballonok mozgása teljes mértékben a széltől függ, és a különböző magasságokban a szélirány lehetséges változásainak értelmezése nagy szakértelmet és ítélőképességet igényel. Ezekkel a szelekkel tudjuk a ballont a célokhoz navigálni. Minden ballonon van egy GPS és egy nyomkövető egység, amely rögzíti a ballon helyzetét és útvonalát. Ez lehetővé teszi a pontozók számára az egyes ballonok útvonalának letöltését és az eredmények kiszámítását” – mesél a verseny részeiről a pilóta.
Sokan még mindig nem gondolják, hogy ők is repülhetnek ballonnal, pedig bárkit szeretettel várunk. Sőt, ha valaki komolyan gondolja, akár pilótává is válhat!
A ballon felszállás előtt egy zsákban pihen. A hatalmas, több ezer köbméteres kupolát először hideg levegővel felfújjuk, majd égővel melegítjük, amíg álló helyzetbe nem kerül. Ezután beszállhatnak az utasok a pilóta mellé. Arra repülünk, amerre a ballont fújja a szél. A követőautó a földön kísér minket – az ő feladata megtalálni a ballont, amikor földet érünk. Leszállás után mindig ünnepelünk – meséli Bendegúz.
A repülésre egész évben van lehetőség, Bendegúz csapatával a Velencei-tó térségében, ám az időjárási viszonyok határozzák meg, hogy egy adott napon biztonságos-e a felszállás. Az utasok nagyon boldogok repülés közben, ráadásul sokan leküzdik a tériszonyukat is. Ez a pilótának és a csapatnak is hatalmas öröm!”
Hamarosan újra szurkolhatunk, ezúttal Becz Rita hőlégballon pilótának, aki hazánkat az 5. Női Hőlégballon Világbajnokságon képviseli Ausztráliában!