Időjárás

Egy ideig a napsütésé lesz a főszerep, aztán jön a drámai fordulat – térképen mutatjuk, mi várható

Hosszabb volt a gáznyomó lába, mint a fékező – 32 évesen hunyt el Bruce McLaren, a legendás F1-es csapat alapítója

| Szerző: Simon István, hirado.hu
Bruce McLarent barátságos embernek és remek főnöknek írta le mindenki, aki ismerte. A kisfiús mosoly mögött azonban kiváló mérnöki érzék és acélkemény elszántság rejtőzött. Ezen a napon 53 éve, 1970. június 2-án vesztette életét a „Repülő Kivimadár”, a McLaren Forma–1-es istálló alapítója, amikor éppen az amerikai versenypályák meghódítására épített CanAm-versenyautóját tesztelte.

Bruce McLaren 1937. augusztus 30-án született az új-zélandi Aucklandben. Kilencéves korában Perthes-kórt (csontelhalás, közkeletű nevén csípőficam) diagnosztizáltak nála, ami miatt a bal lába valamivel rövidebb volt, mint a jobb. Apja, Les McLaren korábban motorversenyző volt, de egy sérülés miatt felhagyott a versenyzéssel, autó- és motorszervizt nyitott Aucklandben.

A kis Bruce az apja garázsában ismerkedett meg a járművek technikájával és a motorok működésével, hiszen szinte minden szabadidejét a szervizben töltötte.

Bruce McLaren (McLaren M7A–Ford Cosworth) útban a márka első győzelme felé az 1968-as Belga Nagydíjon, Spa-Francorchamps-ban, 1968. június 9.-én. (Fotó: Bernard Cahier/Getty Images)

Bruce McLaren versenyzőként az új-zélandi hegyi- és pályaversenyeken szerzett tapasztalatokat, majd remek eredményeinek köszönhetően 1957-ben Nagy-Britanniába költözött, ahol a Cooper Forma–1-es csapat gyári pilótája lett. Első F1-es nagydíját 1959-ben nyerte meg a kaliforniai Sebringben, ezzel 22 éves, 3 hónapos és 12 napos korában minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett.

Bruce McLaren rekordja 44 évig állt fenn, és elsőként Fernando Alonso tudta felülmúlni, amikor a spanyol 22 éves és 26 napos korában megnyerte a 2003-as Magyar Nagydíjat a Hungaroringen.

Kapcsolódó tartalom

Az ambiciózus fiatalember 1963-ban Londonban megalapította saját versenyistállóját, a Bruce McLaren Motor Racing Limitedet, amelynek jelképévé Új-Zéland jellegzetes madarát, a kiwit választotta. A McLarennél eleinte Forma–3-as autókat építettek, majd 1966-tól a csapat állandó résztvevője lett a Forma–1-es világbajnokságnak. Napjainkban a McLaren az F1-es mezőny második legrégebbi tagja a GP-futamokon 1950 óta induló Ferrari után.

McLaren nemcsak kiváló, az állandó innovációt szorgalmazó mérnök, de empatikus főnök és szórakoztató társaság is volt. Az egész csapat imádta a Főnököt, aki nemcsak elsőként jelentkezett a legújabb – még nem kiforrott, ezért gyakran balesetveszélyes – McLaren-versenygépek kipróbálására, de azok tervezésében és építésében is aktívan részt vett, majd a nap végén felsöpörte a műhelyt.

„Ha Bruce egy reggel besétált volna a műhelybe, és azt mondta volna, hogy ma mind átkelünk víz nélkül a Szaharán, rögtön letettük volna a szerszámokat, és követtük volna”

– emlékszik vissza McLaren barátja és pályatársa, Howden Ganley, aki autóversenyzői álmait kergetve szintén Új-Zelandról költözött Nagy-Britanniába.

Bruce McLaren 1966-ban az új-zélandi Chris Amonnal párt alkotva, egy Ford GT40-essel megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, tovább fokozva ezzel versenyzői ázsióját.

Miután McLaren megszerezte csapata első F1-es diadalát az 1968-as Belga Nagydíjon, a főnök már másnap új, még nagyobb célokat tűzött ki maga elé.

Kapcsolódó tartalom

Az Egyesült Államokban rendkívül népszerű CanAm-sorozat megnyeréséről álmodott, emellett papírra vetette az első McLaren utcai sportkocsi terveit is. A következő években a hatalmas hátsó szárnnyal felszerelt narancssárga McLaren-autók uralták a CanAm-sorozatot, amelyet Bruce McLaren és Denny Hulme zsinórban ötször nyert meg 1967 és 1971 között.

Bruce McLaren a McLaren M8B–Chevrolet-vel, amely a második helyen végzett a szintén McLarennel versenyző Denny Hulme mögött a mid-ohiói CanAm-versenyen, 1969. augusztus 17-én (Fotó: Bill Fox/Klemantaski/Getty Images)

Miközben vállalkozása az Atlanti-óceán mindkét partján egyre sikeresebb volt, Bruce újabb célokat tűzött ki: az Indianapolisi 500 mérföldes verseny, illetve az IndyCar-bajnokság megnyerését.

Az 1970-es idény elején a barátainak csendben beismerte, hogy az év végén szögre akasztja a bukósisakot, hogy minden erejét vállalkozása fejlesztésére összpontosíthassa.

Erre azonban már nem kerülhetett sor, mint ahogy a McLaren 1972-es, első Indy-500-győzelmének megünneplésére sem. Bruce McLaren 1970. június 2-án az angliai goodwoodi pályán, a legújabb CanAm-versenyautó tesztelése közben vesztette életét. A legendás csapatfőnök autója a korlátnak rohant, miután lerepült az autó hátsó légterelője.

Bruce McLaren mindössze 32 évet élt.

Kapcsolódó tartalom

A McLaren azóta minden idők második legsikeresebb Forma–1-es istállójává vált, amely 1993 végén rövid időre megelőzte a Ferrarit a GP-győzelmek örökranglistáján. Bruce McLaren hagyatékát napjainkban Zak Brown, a McLaren F1-es csapatfőnöke és ügyvezető igazgatója őrzi és viszi tovább.

Kiemelt képen: Bruce McLaren, a Cooper versenyzője az 1962-es Monacói Nagydíj rajtja előtt. A népszerű új-zélandi pilóta megnyerte a versenyt, miután a sokáig vezető Graham Hill BRM-je nyolc körrel a leintés előtt, motorhiba miatt megállt. (Fotó: The Klemantaski Collection/Getty Images)

Ajánljuk még