A fennállása 150. évfordulóját ünneplő fővárosban 150 kilométeres etapra került volna sor. A Császár-Komjádi Uszoda elől induló és oda is érkező 9,5 kilométeres körpályát reggel 9 órakor a borús, hideg idő és szemerkélő eső ellenére mintegy 300 vállalkozó szellemű kerékpáros tekerte végig Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely és a magyar körverseny főszervezője, Eisenkrammer Károly társaságában. A szakaszra azonban neutralizálás miatt végül nem került sor a fokozódó esőben.
Kapcsolódó tartalom
„A biztonsági szempontokat és az esős időjárást figyelembe véve, a csapatokkal egyetértésben elfogadtuk a kérésüket” – tájékoztatta az MTI-t Szilasi László versenyigazgató,
„Sokkal rosszabb helyzet az, amikor sorra fekszenek a versenyzők az úton és úgy kell összeszedni őket. De az is hasonlóan rossza helyzet, ha a csapatok úgy döntenek, még a buszból sem szállnak ki. Ez volt az első terv, de a versenyigazgató és a csapatok egyeztettek, de ez a csapatok döntése, mi úgy érezzük, mindent megtettünk a pálya biztonságossá tételére. A csapatok döntöttek úgy, hogy nem akarnak versenyezni ilyen időben, és ehhez joguk van” – mondta Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője, aki szintén a tervezett rajt előtt tudta meg, hogy elmarad a verseny.
Elárulta, hatalmas munka és előkészület volt benne, hogy megtartsák a budapesti versenyt, de próbálnak jó képet vágni a kompromisszumos megoldáshoz, hiszen így is végigtekernek a versenyzők és a közvetítésnek hála az egész világ megismerheti Budapest nevezetességeit. „Sokkal jobb ez így, mint ha nem lenne semmi” – összegzett a korábbi versenyző.
A döntés következményeként nem voltak sem részhajrák, sem végső befutó, a mezőny – a tervezett 16 helyett – nyolc kört teljesített 35 km/órás átlaggal 11 helyett 12 órától.
„Ez volt a legbölcsebb döntés. Természetesen mindannyian versenyezni akartunk, sprintelni a győzelemért, ebben az időjárásban azonban ez bukásokhoz vezetett volna. Versenyzőként egyet kell értenünk a döntéssel, amely a mi biztonságunkat szolgálja” – mondta az MTI-nek az Európa-bajnok holland Fabio Jakobsen, aki a keszthelyi esős szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak, tavaly pedig Hajdúszoboszlón és Nyíregyházán győzött. Hozzáfűzte: a nyolc lassú kör jó a szurkolóknak és nekik is. „Jobb egy kicsit lassan tekerni, mint egyáltalán nem tekerni, a nézők pedig látnak minket, fényképeket készíthetnek a verseny minden rizikója nélkül.”
Dér Zsolt, a magyar válogatott szövetségi kapitánya megértette, hogy a kerékpárosok, különösen a Tour de France-ra készülők féltik a testi épségüket, arra pedig – mint mondta –, hogy a veszélyesebb részeket kivéve esetleg rövidítsék a körpályát, a nemzetközi szövetség (UCI) erre vonatkozó szabálya miatt nem volt lehetőség. Úgy vélekedett, a szakasz megrendezése esetén a körpályás lebonyolítás miatt lett volna lehetőség arra, hogy megismerjék az útvonalat, míg erre egy két város között zajló etapon nem lenne mód.
„A verseny alakulhatott volna úgy is, hogy a kisebb csapatok lehetőséget kapnak, vagy kialakul egy, az összetettet nem veszélyeztető szökés, nem kellett volna mindenáron sprintre kihozni ezt a szakaszt” – fejtette ki.
Az összetett és a kategóriák végeredményét így a szombati dobogókői szakasz alapján hirdetik ki: a sárga trikót a svájci Marc Hirschi viheti haza, Dina Márton pedig az összetett legjobb pozícióját elfoglaló magyarként fehér trikós lett – olvasható az M4Sport cikkében.
Kapcsolódó tartalom
További trikósok:
piros (hegyi pontverseny): Sebastian Schönberger (osztrák, Human Powered Health)
zöld (pontverseny): Matús Stocek (szlovák, ATT Investments)
fehér (az összetett legjobb magyarja): Dina
A Tour de Hongrie győztesei a 2015-ös újraindítás óta:
2015: Tom Thill (luxemburgi)
2016: Mihkel Räim (észt)
2017: Daniel Jaramillo (kolumbiai)
2018: Manuel Belletti (olasz)
2019: Krists Neilands (lett)
2020: Valter Attila
2021: Damien Howson (ausztrál)
2022: Edward Dunbar (ír)
2023: Marc Hirschi (svájci)
(Kiemelt képünk forrás: Tour de Hongrie Facebook oldala)