logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

70 éves a brazil F1-legenda, aki Lászlónak nevezte el egyik fiát

| Szerző: hirado.hu
Ezen a napon ünnepli 70. születésnapját Nelson Piquet, aki három Forma–1-es világbajnoki címe mellett arról is ismert, hogy rendkívüli népszerűségnek örvendett a hölgyek körében. Háromszor házasodott, és magyar feleségétől született fiát Lászlónak nevezte el. A „másik brazil”, aki megnyerte az első két F1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroringen, 2000-ben bekerült a Motorsport Hírességek Csarnokába, hazájában pedig két versenypályát is róla neveztek el.

 

Az egykori kiváló autóversenyző Nelson Souto Maior néven született Rio de Janeiróban. Orvos apja – aki rövid ideig brazil egészségügyi miniszter volt – regionális teniszbajnokságokat nyert, ezért legkisebb fiát is a teniszezés felé kezdte terelni. A kis Nelson 12 évesen már ígéretes tehetségnek számított, de nem találta eléggé izgalmasnak a labdaütögetést, ezért 14 évesen titokban – édesanyja lánykori nevét, a Piquet-t használva – gokartozni kezdett.

Tehetős szülei két év múlva beíratták egy kaliforniai tenisziskolába, de Nelsont csak a gokartok és a sportkocsik érdekelték. Hazatérve a hetvenes évek közepén brazil és dél-amerikai gokartbajnoki címeket szerzett, de szüleit ezzel sem győzte meg. Egyetemre küldték, ahonnan egy év után kimaradt, eladta személyautóját, aminek árából vásárolt egy a Volkswagen Bogár alapjára épülő együléses versenyautót (Formula Vee), amivel 1977-ben brazil bajnok lett.

Piquet példaképe, a kétszeres F1-es világbajnok Emerson Fittipaldi tanácsára Angliába költözött, hogy a ranglétrát végigjárva feljuthasson a Forma–1-be. 1978-ban hét győzelmet aratott és megnyerte a brit Forma–3 bajnokságot, ekkor már a legjobb F1-es csapatok is felfigyeltek rá. Abban a szezonban három versenyen is indulhatott Ensign, McLaren és Brabham autók volánja mögött.

Bernie Ecclestone 1979-ben szerződtette a Brabham-istállóhoz, ahol Niki Lauda csapattársa lett.

Lauda visszavonulása után, 1980-ban három nagydíjat nyert a megbízhatatlan Alfa Romeóról „golyóálló” Ford-Cosworth motorra váltó Brabhammel, és a szezon végén második lett az ausztrál Alan Jones (Williams) mögött. A következő évadban minden összejött a brazil számára, újabb három győzelmének, valamint kiváló helyezéseinek köszönhetően 1981-ben megszerezte első világbajnoki címét. Az 1982-es évadban csak egyszer állhatott a dobogó legfelső fokára az új BMW turbómotor megbízhatatlansága miatt – igaz, ezt saját szurkolói előtt, Brazíliában tehette meg.

Nelson Piquet 1983-ban már egyértelműen a világ egyik leggyorsabb F1-es versenyzőjének számított, kiélezett csatát vívott a Renault Turbót kormányzó Alain Prosttal. Francia riválisa szinte az egész szezonban vezette a pontversenyt, de Piquet és a Brabham–BMW csapat nagyot hajrázott. A brazil két remek győzelemmel (Monza és Brands Hatch) ledolgozta hátrányát, majd az idényzáró Dél-afrikai Nagydíjon a motorját kímélve, vezető pozícióját csapattársának, Riccardo Patresének átengedve harmadikként ért célba. Ez is elegendő volt azonban ahhoz, hogy Piquet megszerezze második vb-címét, és az első turbómotoros bajnoki titulust a Brabham–BMW-nek.

Kyalami, 1983: Piquet célba ér és ezzel kétszeres világbajnok (eredeti brazil kommentár)

Az állandó utazásba belefáradt brazil sztár már a visszavonulását fontolgatta, de Lauda unszolására végül vett egy magánrepülőgépet (meg egy luxusjachtot), és folytatta a versenyzést. A következő évaekben a Brabham versenyképtelennek bizonyult, és amikor Frank Williams 1985 végén háromszoros gázsit ajánlott neki, habozás nélkül elfogadta a Williams–Honda ajánlatát.

„Amíg élek, nem fogom tudni meghálálni Kekének ezt az óriási szívességet”

– viccelődött Nelson a finn Keke Rosbergre célozva, aki a Williamsnek hátat fordítva váratlanul a McLarenhez igazolt.

Új csapattársa a becsvágyó Nigel Mansell lett, aki ráadásul angol volt, mint a Williams csapat alkalmazottainak többsége. A két temperamentumos és önbizalomtól duzzadó pilóta viszonya gyorsan elmérgesedett, 1986-ban annyira el voltak foglalva személyes viszályukkal, hogy Alain Prost az utolsó futamon elhalászta előlük a világbajnoki címet.

Piquet azonban az 1986-os első, majd az 1987-es második Magyar Nagydíj megnyerésével örökre beírta magát a sportág nagykönyvébe, és számos rajongót szerzett Magyarországon.

Talán a legnagyobb „rajongója” egy budapesti hölgy volt, akit az F1-es sztár feleségül is vett, s közös gyermeküket Lászlónak nevezték el.

A Williams-csapattársak 1987-es csatájában Mansell nyert több futamot (hatot), mégis a csak három elsőségig jutó Piquet végzett a pontverseny élén, aki ezek mellett hatszor másodikként hozta célba turbómotoros autóját. Nelson Piquet ezzel háromszoros F1-es világbajnok lett, hasonlóan Jackie Stewarthoz, Niki Laudához és Ayrton Sennához.

Kapcsolódó tartalom

Piquet utolsó két F1-es szezonját a Benetton pilótájaként futotta 1990-ben és 1991-ben. Kiváló üzleti érzékét már az ekkor kötött szerződésében is kamatoztatta. Évi 500 ezer dolláros alapfizetése nem számított soknak a kor sztárgázsijaihoz viszonyítva, de a rafinált brazil pontprémiumot is kialkudott magának, ami alapján minden megszerzett vb-pontért plusz 50 ezer dollár ütötte a markát.

Forma–1-es pályafutása alatt 204 nagydíjon állt rajthoz, három világbajnoki címet szerzett, 60 dobogós helyezéséből 23 volt futamgyőzelem, 24 alkalommal indulhatott az első rajtkockából és 23-szor volt övé a leggyorsabb kör.

1992-ben elindult az Indianapolis 500-on, de verseny közben teljes sebességgel a védőkorlátnak csapódott, fej- és mellkasi sérüléseket szenvedett, lába is több helyen eltört. A baleset miatt kénytelen volt felhagyni az együléses kategóriákkal, 1996-ban és 1997-ben részt vett a Le Mans-i 24 órás autóversenyen. 1997-ben és 2006-ban megnyerte a brazil 1000 mérföldes autóversenyt, utóbbit fiával, Nelson Piquet Jr.-ral közösen.

A kétszeres világbajnok spanyol Fernando Alonso és a brazil ifj. Nelson Piquet (balra) fényképezkedik a Renault Forma–1-es csapat 2009-es versenyautójával, az R29-essel a portugáliai Portimão közelében lévő Algarve pályán, 2009. január 19-én (Fotó: MTI/EPA/João Relvas)

Visszavonulása után sikeres üzletemberré is vált, Brazíliában az ő cége volt az egyik első, amely a tehergépkocsik műholdas nyomkövetésével foglalkozott.

A playboy életstílusáról ismert Piquet háromszor nősült, házasságából és kapcsolataiból hét gyermeke született. Fiai közül négyen is apjuk nyomdokaiba léptek.

Geraldo kamionversenyzőként vált sikeressé; Nelson Piquet Jr. 2008–2009-ben a Renault F1-es csapatánál versenyzett, majd a 2014-ben az elektromos autók számára kiírt Formula-E kategória első világbajnoka lett; László motorversenyző lett, Pedro 2020-ban a Forma–2-ben indult. Kelly lánya modell, blogger és Max Verstappen menyasszonya, Julia pedig sportújságíró lett.

Habár híres-hírhedt volt nyers és szókimondó stílusáról, Nelson Piquet a száguldó cirkusz történetének egyik legjobb pilótája. 2000-ben bekerült a Nemzetközi Motorsport Hírességek Csarnokába, hazájában a riói és a brasíliai versenypályát is róla neveztek el.

Címlapfotón: A 2. Forma–1-es Magyar Nagydíj győztese, a brazil Nelson Piquet és a második helyezett Ayrton Senna a dobogón a mogyoródi Hungaroringen, 1987. augusztus 9-én (Fotó: MTI/Németh Ferenc)

Ajánljuk még