logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Megkönyörült Hamiltonon az FIA, véget vetnek az F1-es autók pattogásának

| Szerző: hirado.hu
Szezon közben módosít a Forma–1-es autók technikai paraméterein a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), miután az elmúlt hetekben több versenyző, köztük a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton erős fej- és hátfájásra panaszkodott a versenyautók túlzott „pattogása” miatt – jelentette be az FIA a hétvégi Kanadai Nagydíj előtt.

Új technikai irányelvet adott ki az FIA a hétvégi Kanadai Nagydíj, a Forma-1-es világbajnokság kilencedik versenye előtt, amelynek lényege, hogy a következő Brit Nagydíjtól kezdve szigorúbb technikai ellenőrzésnek vetik alá a versenyautókat. Ennek célja a túlzott függőleges irányú mozgás (a köznyelvben: pattogás) csökkentése, illetve megszüntetése és ezáltal a pilóták egészségének megóvása – derül ki az FIA csütörtök este kiadott közleményéből.

A sportág szabályozó testülete arról is döntött, hogy meghatároznak egy határértéket, amelyből kiderül, hogy a pattogás mértéke egészségügyi értelemben meddig elfogadható.

Ennek a mérőszámnak a matematikai képlete egyelőre kidolgozás alatt áll, és az FIA számít ebben az F1-es csapatok közreműködésére is – derül ki a közleményből.

A Mercedes brit pilótája, Lewis Hamilton a szezon eleje óta arra panaszkodott, hogy bármit is változtattak a mérnökök a kocsi beállításán, a jelenség nem szűnt meg, sőt Monacóban és Bakuban tovább romlott a helyzet. A múlt hétvégi Azeri Nagydíj után a hétszeres világbajnok csak nagy nehézségek árán tudott kiszállni a pilótaülésből és erős hátfájásra panaszkodott.

„A szám szélét harapdáltam a fogaimmal a fájdalomtól. Az adrenalin segített (elviselni), de nem tudom elmondani, mekkora fájdalmat éreztem, különösen a hosszú egyenesben. Az utolsó körökben már csak azért imádkoztam, hogy legyen vége”

– mondta Hamilton a futam után a brit Sky Sportsnak.

Kapcsolódó tartalom

Az Aston Martin, a McLaren, az Alpine és a Williams versenyzői korábban szintén fej- és hátfájásra panaszkodtak a versenyek után.

A versenyautók pattogásának fő oka az, hogy a szövetség 2022-re (40 év után újra) engedélyezte az alvázba beépítve futó szélcsatornák alkalmazását az F1-es mérnökök számára. A kellemetlen jelenség, amit a nagy sebességgel száguldó autókról leváló turbulens levegő idéz elő, már februárban, a barcelonai és a bahreini F1-es teszteken ismert volt a mérnökök számára. Nagy sebességről történő fékezés során, jellemzően az egyenesek végén a versenyautó szokatlanul heves függőleges irányú mozgást végez, vagyis „pattogni” kezd.

Ez nem csak a versenyautó úttartását és vezethetőségét befolyásolja negatívan, de közvetetten egészségügyi kockázattal is jár a versenyzők számára.

A Forma-1-es Kanadai Nagydíjat az M4 Sport élőben közvetíti, íme a hétvége programja:

Péntek:
19:55 – 1. szabadedzés
22:55 – 2. szabadedzés

Szombat:
21:45 – időmérő edzés

Vasárnap:
19:30 – Kanadai Nagydíj verseny (70 kör = 305,270 km)

Ajánljuk még