Szakértők szerint a popszámok rövidebbek lesznek az évtized végére, mert a figyelem hiányának és a streaming szolgáltatások „kultúrájának átugrásának” időszaka következik.
A Samsung kutatásai szerint a zenerajongók figyelemigénye 12 másodpercről nyolcra csökkent 2000 óta.
Az olyan zenei streaming-szolgáltatásokban, mint a Spotify, a művészek nem kapnak jogdíjat egy lejátszott dalból, ha a hallgató nem jut túl az első 30 másodpercen.
2030-ra ezért minden eddiginél fontosabb lesz, hogy a dalokat gyorsan tovább tudjuk léptetni az album következő számához, mielőtt a hallgatók unatkoznának – állítják a szakértők.
Ma a Spotify 10 legtöbbet lejátszott dalának 80 százaléka – beleértve a legtöbbször streamelt Ed Sheeran-számot, a Shape of You-t is – négy percnél rövidebb.
Az Ostereo brit lemezkiadó elemezte az Egyesült Királyság toplistáit és a Spotify legnépszerűbb számait 2006-os indulása óta, és megállapította, hogy 1998 és 2018 között következetesen rövidült a dalok hossza.
Az átlagos brit listákat vezető szám 1998-ban négy perc és 16 másodperc volt a jelentés szerint, míg a 2019-es átlag három perc és 3 másodperc volt, ami egy perccel és 13 másodperccel rövidebb.
Az Ostereo szerint a streaming platform algoritmusai befolyásolják a dalok hosszát, és arra ösztönzik az előadókat, hogy rövidebb dalokat rögzítsenek.
Mivel többen a zene véget érése előtt továbblépnek egy másikra, a streaming algoritmusok ezt az elégedetlenség jelzésének tekinthetik.
„Két trend egyidejű megjelenését látjuk itt: az átlagos slágerek egyre rövidebbek, míg a hosszabb dalok ritkábban válnak slágerekké” – mondta Howard Murphy, az Ostereo alapítója.
A rövid popdalok azonban nem újdonságok – Buddy Holly és a Beatles is több olyan sikeres popdalt alkotott, amely legfeljebb két percig tartott.
A Samsung kutatását a londoni The Future Laboratory céggel végezték el 2030-as jósolt zenehallgatási szokásaink átfogóbb vizsgálatának részeként.
Megállapításaik szerint a 2000-es év körül született gyermekek csaknem egynegyede napi öt órát hallgatott zenét ebben az évben, ez részben a koronavírus okozta korlátozások miatt alakult így.
2019-hez képest csaknem egynegyedük napi öt óránál több zenét hallgat, és több mint egyharmada (34 százalék) beismeri, hogy kedvenc lejátszási listájukra támaszkodtak 2020-ban – közölte a Samsung.
A címlapfotó illusztráció.