×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

„– Bent mi volt? – Miért, kint mi volt?” – Kritika a Való Világ tizedik szériájáról

 

Utoljára talán négy éve volt szerencsénk élményfürdőt venni az RTL Klub Való Világ című voyeur show-jából, nagyjából akkortájt, amikor a nézettség megcsappanásával az anyacsatorna saját levitézlett műsorainak Szent Ilonájára, az RTL 2-re száműzte torzszülöttjét. A Való Világ új, tizedik évadának indulását érdektelensége miatt bajosan nevezhetjük a trashszéria jubileumi ünnepének, ám az incselkedően kerek szám kíváncsivá tett, merre tart az evolúció a posztmodernbe csomagolt pattintott kőkor díszletei között.

„…a valóságshow-k piacán is tetten érhető az igyekezet, hogy a papírmasé figurák helyett időnként háromdimenzióssá puffasztott csatornatöltelékekkel javítsák fel a kanális hangulatát…”

A nyilvánvaló összeférhetetlenség miatt pironkodva írom le, de a Való Világ-élmény Gothár Péter és Bereményi Géza 1981-es filmremekét juttatta az eszembe. A Megáll az idő a gulyáskommunizmus pandemóniumában tipródó lelkek tűpontos látlelete, az elnyűhetetlen bonmot-ok, a maguk dísztelenségében is költészetbe hajló egysorosok mentén azonban felsejlenek a luxusláger keszonjának kulisszái is.

„Éljenek a hülyék, ne legyen semmi! Le a csecsemőkkel, éljenek a csajok!”

Bereményiék filmjében így trollkodja szét üvöltve Pierre, a Sid Vicious-i előember az igazgató ünnepi propagandabeszédét a „faszisták” leverésének évfordulóján. A posztmodernbe csomagolt pattintott kőkorban persze nincsenek Pierre-ek, Dinik és Kiskövesek, csak VV Digók, VV Renátók meg VV Mercédeszek. A 36 milliós fődíjra összesereglett exhibicionisták új áradata is olyan világról árulkodik, ahol az egót már semmi sem köti gúzsba, ennek ellenére áldozatként illik beszélni azokról, akikkel elhitették, hogy jegy nélkül is beléphetnek a celebvilág kapuján.

Noha a tehetségkutatók mellett a valóságshow-k piacán is tetten érhető az igyekezet, hogy a papírmasé figurák helyett időnként háromdimenzióssá puffasztott csatornatöltelékekkel javítsák fel a kanális hangulatát, a műfajból fakadóan a kiválasztott csodabogarak legerősebb szkilljei között a korábbiakban olyasféle mutatványok szerepeltek, mint az felsőfokú műveletlenséggel, de polihisztori öntudattal előadott létfiloziófiai szakértés vagy a farokpropellerezés. 

„Jó, hát akkor itt fogunk élni.”

A bulvár és a show szimbiózisában, a kereskedelmi gagyiverzumban persze erre van igazán kereslet, és mivel az ígéretes ösztönlények egyedszáma arányaiban inkább a termeszekéhez és nem a pandákéhoz mérhető az emberi populációban, muníció is bőven akad. A castingoló szerkesztőknek jobbára csak a fauna összetételére és a biodiverzitás fenntartására kell gondot viselniük – már amennyiben a fényrejáró tucatlények esetében beszélhetünk ilyesmiről. A siker egyik fontos adaléka ugyanakkor, hogy a rokokó csomagolás ellenére is roppant egyszerű show-ban mindig akad néhány csörgősipkás, aki véresen komolyan veszi a küldetését. 

Ez a szerep a Való Világ új évadában VV Gábornak jutott, aki már megjelenésében is hordozza az önmegtartóztatás ígéretét. Ezt csokornyakkendő viselésével, versszavalással, a barátnőjének címzett nyákos fogadkozással hitelesíti, valamint azzal, hogy egy távolabbi ágyra száműzi a villa egyik csalogányát, nehogy villanyoltás után véletlenül ráterjedjen. VV Merci mellesleg a műsor egyik figyelemreméltó audiovizuális élményforrása: a hangja alapján náthás nazgúl, a kéztartása szerint velociraptor. 

„A 36 milliós fődíjra összesereglett exhibicionisták új áradata is olyan világról árulkodik, ahol az egót már semmi sem köti gúzsba, ennek ellenére áldozatként illik beszélni azokról, akikkel elhitették, hogy jegy nélkül is beléphetnek a celebvilág kapuján.”

„Azért ezt a kevertet még nem tudták elrontani.”

A szerkesztők szokás szerint ügyeltek az ivararányra, a népszerűségért Mercinek így hat másik lánnyal kell megküzdenie, akik közül várhatóan többen is a coito ergo sum (közösülök, tehát létezem) krédója szerint taktikáznak majd. VV Gina, a villa mellvillantó diszkonautája, a simicskai szófordulatok gyorstüzelője az eddigiek alapján jó eséllyel indulhatna a campus szexkrampusza címért is a magát „proli úrként” bemutató VV Danival szemben, aki bemutatkozó videója szerint „kurva nagy forma”  és „feltalálja magát minden egyes kib...tt nap” . A feltehetően pszichopata VV Amanda nyomulása hitchcocki izgalmakat ígér, ezért úgy fest, nehéz hetek várnak kiszemeltjére, VV Bálintra, aki elmondása szerint képtelen elviselni a suttyókat. Mit tagadjuk, a lehető legjobb helyre menekült előlük. 

„ Őrület, Pierre, őrület...”

Mindez persze biztosan nem emeli meg a nézők pulzusszámát, ahogy Nádai Anikó és Puskás Péter porondmesteri tevékenysége sem – pedig néhány éve a Mónika-show utódműsorát vezető exvillalakó személyében egy ország kapta vissza hiába a szegény ember Bagdy Emőkéjét. Bár teljesen érdektelenül, de mégiscsak zajlik bent az élet, VV Renátó például kitépkedte VV Vivi orrszőreit, és a többi csajnak is szimpi lehet, mivel elmetrükk és alkoholhasználat nélkül is lazán beszámoltak neki szexuális szokásaikról, az ordenáré esti lerészegedések között pedig legótaposással meg műveltségi vetélkedővel múlatták az időt a villalakók. Ezen a ponton már nem volt meglepő, hogy egyik díszpinty sem tudta megmondani, mit jelent az egzakt kifejezés vagy azt, hogy ki írta a Szózatot. Normál üzem. 

Bár igaz lehet, hogy a kereskedelmi és bulvármédia poklában hömpölygő sötét anyag könnyen megszállja az embert, jómagam megnyugodhatok: ezúttal sem kell végrehajtanom magamon az ördögűzést. Mert jóval azelőtt, hogy elhagynák a villát, VV Digó és társai örökre kiköltöznek a hipotalamuszomból. „– Bent mi volt? – Miért, kint mi volt?” – Nagyjából így festene ez a viszonyulás egy Bereményi-idézettel élve.  

A cikkben szereplő képek forrása: Facebook