Eurovízió: megdöbbentő, hogy egyes médiumok számontartják a szexuális beállítottságot

 

A közmédia megdöbbenéssel figyeli azt a hazai és nemzetközi lejárató sajtóhadjáratot, amelyet a Eurovíziós Dalfesztivál és a MTVA kapcsán indítottak. A közmédia vezető külpolitikai újságírója összegyűjtötte az üggyel kapcsolatos írásokat, és utánajárt, mi lehet a háttérben – hangzott el az M1-en.

Nagyon úgy tűnik, hogy bizonyos sajtótermékek – itthon és külföldön – szexuális beállítottságuk alapján tartanak nyilván világszerte elismert előadóművészeket. Nehéz másképpen értelmezni azt, hogy a brit Guardian szerint az MTVA azért marad távol a jövő évi Eurovíziós Dalfesztiváltól, mert az „túl meleg”.

Ezek szerint a Guardianben és a többi hasonló cikket közlő médiában tudják, melyik előadó meleg és melyik nem? Velük ellentétben ezt a közmédia nem tartja nyilván.

Duncan Laurence, Netta, Salvador Sobral, Jamala – az elmúlt négy évben ők nyerték meg az Eurovíziós Dalfesztivált. A zene szeretetéről, a háború borzalmairól, érzelmekről vagy csak egyszerűen egy életérzésről szóltak a nyertes dalok. Ezeket hol több, hol kevesebb látványelemmel, színészi játékkal, visszafogott, vagy éppen harsány előadással adták elő, kinek hogy diktálta saját művészi igénye.

A közmédia megdöbbenéssel figyeli a lejártó sajtóhadjáratot

A közmédia éppen ezért mély megdöbbenéssel figyeli azt a hazai és nemzetközi lejárató sajtóhadjáratot, amelyet nem lehet másként értelmezni, minthogy bizonyos sajtótermékek szexuális beállítottságuk alapján tartanak nyilván nemzetközileg elismert előadóművészeket.

Magyarország nem indul az Eurovíziós Dalfesztiválon az egyre erősödő LMBTQ-ellenes retorika közepette – erről írt a brit The Guardian című lap. A cikket több tucat nemzetközi sajtóorgánum átvette, sőt szinte átmásolta. A lap azt fejtegeti, hogy a közmédia azért marad távol az Eurovíziótól, mert az „túl meleg”.

Vajon mi motiválhat egy baloldali brit lapot, hogy azzal foglalkozzon, ki az, aki meleg, és ki nem, kinek milyen a szexuális beállítottsága? És ha már ezzel foglalkozik, miért pont az Eurovíziós Dalfesztivál és Magyarország jut eszébe?

Visszautasítja a közmédia a sajtóban megjelent Eurovíziós Dalfesztivállal kapcsolatos állításokat

A közmédia határozott hangvételű közleményében leszögezi: semmilyen produkció, esemény, vagy rendezvény kapcsán sem tartjuk számon senkinek a szexuális beállítottságát. Felmerül azonban a kérdés, hogy az erről cikkező médiumok miért teszik ezt?

Ezt kérdezte a közmédia attól a csaknem tucatnyi nemzetközi sajtóorgánumtól, amelyek megkeresték az MTVA-t, és magyarázatot követeltek, illetve kérdezték, vajon igaz-e, hogy az MTVA azért nem indul idén, mert az Eurovízió – mint fogalmaztak – „túl meleg”.

A közmédia kíváncsi volt arra, hogy vajon ezen sajtótermékek szerkesztői elfogadhatónak tartják azt, hogy a nemzetközi és a hazai médiában listázzák egyes előadók szexuális beállítottságát. A közmédiával ellentétben például az Index fontosnak tarthatja ezt.

Nem példa nélküli, hogy egyes tagországok időnként szünetet tartanak

Az Eurovízió félhivatalosan a világ legnagyobb melegbulija” – ezt írta a hírportál abban a cikkében, amelyben homofóbiával próbálja megvádolni a közmédiát.

Az Index a france24 hírcsatorna egyik 2015-ös cikkéből idéz. Az Eurovízió eseményigazgatója akkor azt nyilatkozta, a leghűségesebb rajongóik közül sokan az LMBT közösség tagjai. Ezt észlelték, de a műsorkészítésnél ezt a tényt nem veszik figyelembe, hiszen a lehető legszélesebb közönséget akarják elérni – fogalmazott Sietse Bakker.

A mostani lejáratókampány kapcsán az Európai Közszolgálati Műsorszolgáltatók Szövetsége, amely az Eurovíziós Dalfesztivált rendezi, azt nyilatkozta: nem példa nélküli, hogy egyes tagországok időnként szünetet tartanak, Magyarország 2011 óta indul minden évben, előtte többször is távol maradt.

Közleményük hozzáteszi: remélik, hogy az MTVA-t hamarosan ismét az Eurovíziós Dalverseny családjában üdvözölhetik.

A magyar közmédia nyilatkozatában leszögezte: az a szakmai döntés született, hogy jövőre az eurovíziós indulás helyett közvetlenül a magyar könnyűzene tehetségeit, az általuk létrehozott értékteremtő produkciókat segítik – közölte Bende Balázs, a közmédia vezető külpolitikai újságírója az M1-en.