A kalózkodás a képregényipart is sújtja

 

Jim Zub, aki a Marvel és az IDW képregénykiadó számára gyártja alkotásait, egy Twitter-bejegyzésben osztotta meg, hogy hússzor annyian olvassák el az interneten illegálisan megosztott képregényeket, mint azok, akik a digitális vagy nyomtatott művekért fizetnek.

A kép illusztráció (Fotó Twitter)

Zub posztja más képregényírókat is arra sarkallt, hogy megosszák tapasztalataikat a jelenséggel kapcsolatban. Egyeseknek a kalózkodás személyes és szakmai károkat okozott, míg mások radikális változtatásokat javasoltak a képregények terjesztésére – írja a BBC.

A kalózletöltések először széles körű ismertséget hoztak

A bejegyzéssorozatában Zub azt mondta, hogy munkáik elterjedése – anélkül, hogy fizetést kaptak volna érte – eredetileg megnövelte az alkotók ismertségét, ám most a gyorsan fogyasztó közönségnek megszokássá vált az illegális letöltés.

Nem akarom, hogy a kalózolvasók azt gondolják, hogy ez nem nagy ügy, vagy nem ártanak vele senkinek az olvasásra érdemes tartalom megérdemli a támogatást is” – írta egyik Tweetjében.

Míg egyes írók olyan történeteket osztottak meg, hogy munkájukat az engedélyük nélkül másolták le, és osztották meg a közösségi médiában, a válaszok alapján legnagyobb problémát a digitális képregények – vagy a nyomtatott példányok szkennelt változatainak – illegális nagykereskedelme jelenti más webhelyeken.

Zub szerint ezeket a weboldalakat, külföldi szervereken üzemeltetik, amelyek figyelmen kívül hagyják a leállításukra irányuló törvényes kísérleteket.

Havi harmincmillió „kalózolvasás” történik

Dave Gallaher, a The Only Living Girl képregénysorozat társszerzője és a Bottled Lightning képregénystúdió társalapítója egyike azoknak, aki egyetért Zub elemzésével.

Gallaher szerint az olvasók számára a kalózanyagok azért vonzóbbak, mert könnyebben elérhetők, mint a képregényboltok. Ehhez még hozzájön, hogy az online példányok hamarabb elérhetők, mint nyomtatott társaik, ami az ismert kiadók – például a Marvel vagy a DC – esetében sokat nyom a latba az újdonságra éhes közönségnél.

Az Egyesült Államokban a digitális értékesítés hatodik éve stagnál, míg a nyomtatott képregények száma két éve csökken” – mondta Gallaher, akinek a becslése szerint havonta 30 millió kalózképregény-olvasás történik. Ez egy olyan magas szám, amely messze túltesz a valós, fizető ügyfeleken, és a jogszerű vásárlásokra is egyre inkább rányomja a bélyegét.

Gallaher válasza a kalózkodásra az volt, hogy a Bottled Lightning olvasóit egy legális letöltési oldalra a Paste és Tapas webhelyre irányította, ahol a stúdió munkája ingyenesen elérhető, mindössze a rajongók e-mail-címét kérik el cserébe.

Amikor a Paste-n debütáltunk, hat héten belül 427-ről 10 110-re nőtt a rajongók száma. Az emberek azt hiszik, hogy bolondok vagyunk, amiért sok történetet ingyen adunk, de ezzel képesek voltunk partneri megállapodásokat kötni olyan hirdetőkkel, akik termékeikkel ezt a közönséget célozzák” – fejtette ki Gallaher.

A képregényrajongóknak továbbra is van honnan meríteni

A chomichron.com a Diamond képregény-nagykereskedő észak-amerikai adataira építkezve közölt különböző rekordokat a weboldalán, melyekből kiderül, hogy a képregényipar a kalózletöltések ellenére továbbra is szépen termel.

A közzétett adatokból kiderül, hogy 1997 óta az egy hónapban rendelt legmagasabb példányszám az összes képregényt tekintve 2016 augusztusában meghaladta a 10,2 milliót, míg ugyanezt az időszakot vizsgálva a legmagasabb bevételt 2015 novemberében jegyezték, amikor a kiadók 34,7 millió dollárt kasszíroztak a műveken.

A kiadók közül a DC érdemelte ki a legszorgosabb hangya elismerést, 2011 októberében 129 képregényt adtak ki. A rekordot nem mellesleg abban a hónapban állították fel, amikor a legkevesebb kiadó publikálta műveit.

A címlapfotó illusztráció.