×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!
×

Nem korrekt, ha apuka egy hős – az LMBTQ-gőzhenger nem kíméli a mesekönyveket

 

Számba vették a nem elég progresszív mesekönyveket, amelyek a lista készítői szerint már nem felelnek meg a kornak, mivel azok a patriarchális társadalom fenntartói – írja az Origo V4NA nemzetközi hírügynökségre hivatkozva.

Úgy folytatták, hogy az első mű, a Mr. Mensorozat, amelyben színes és furcsa alakú szereplők vannak, az egyetlen gond velük az, hogy konkrét nemi identitással bírnak a szereplők. Vagyis a Mr. Men sorozatban minden figura férfi. Az író másik, ehhez hasonló sorozatában, a Mis-ben pedig mindenki nő.

A második A tigris, aki teázni jött című mese. A történetben egy tigris bemegy a család házába, ahol megeszik és megiszik mindent. Majd amikor az anyuka hazajön, kétségbeesik, hogy mit fog adni a férjének vacsorára, ha minden elfogyott, de az apuka megmenti az estét, miután megtudja, hogy mi történt, és elviszi a családját vacsorázni.

A történetben a probléma ott van a cikk írója szerint, hogy az apukát egy hősként ábrázolja, aki megmentette a napot, az anyukát pedig döntésképtelennek.

A következő könyvet Shel Silverstein írta, és Az ajándékozó fa nevet viseli. A történetben egy nőnemű fa áll a középpontban, aki szívesen ad magából egy-egy darabot a mese során felcseperedő kisfiúnak. Először gyümölcsöt ad neki, később pedig az ágait, és a törzsét, hogy csónakot építhessen belőle. Ez egészen addig folytatódik, míg már csak a fatuskó marad meg, ami mellett az addigra megöregedett fiú megpihen. A könyvet szexistának kiáltották ki, mivel egyesek szerint bátorítja a kizsákmányoló viszonyt, illetve egy hálára és kölcsönösségre képtelen ember nő fel a könyvben.

A negyedik könyv címe A zsiráfok nem tudnak táncolni. A mű főszereplője Gerald, a zsiráf, akiről a görbe és vékony lába miatt azt feltételezik, hogy rosszul tud táncolni. Ezért a többi állat elkezdi heccelni, ami miatt annyira rosszul érzi magát, hogy kihagyja az éves táncot. De amikor egy kedves tücsök segít neki megtalálni az önbizalmát, visszatér a táncparkettre, ahol azok az állatok is megtapsolják, és elismerik a tánctudását, akik korábban kegyetlenek voltak vele. Itt a cselekményben van a probléma, mivel a mű középpontjába azt állítja, hogy természetes az, hogy mindenki gúnyolódik azokkal, akik ügyetlenebbek valamiben.

A következő Butt out! (Ki a feneket) című könyvet könyvet

azzal a céllal írták, hogy megtanítsa a gyerekeket egymás ugratására és a kedves viccelődésre.

A lista készítője, Rebecca Blithe szerint azonban nem találja meg a könyv a megfelelő egyensúlyt, és több kegyetlen gúnyolódás szerepel benne, mint heccelés, illetve a karaktereket lekicsinylő közegben illusztrálták, ami megnehezíti a kedvességet és az elfogadást az irányukba.

A lista hatodik helyén szerepel, az Ahol a vad dolgok vannak című mű, amelyben egy Max nevű kisfiúról szóló történetek szerepelnek. Az egyik történetben Max farkasnak öltözik, és azzal viccelődik, hogy megeszi az anyukáját. Az anya később megbünteti őt, és vacsora nélkül küldi el aludni. A lista összeállítója szerint ez is azt mutatja, hogy azért ilyen gazdag Max fantáziája, mert egy bántalmazó családban él. A szerző Maurice Sendak is azt állítja, hogy gyermekkorában gyakran feküdt le vacsora nélkül, de azért, mert nem szerette az anyja főztjét.

Végül a Kis emberek nagy álmok című, Frida Kahlóról szóló könyvet véleményezték, itt a probléma az volt, hogy a szerző azt írta egy lábjegyzetben, hogy a lány olyan kisfiús tevékenységekben vett részt, mint a kerékpározás, a sportolás, és egyszer férfiaknak szánt ruhát is viselt. Pedig, mint az már tudható, a felvilágosult felfogás szerint nem létezik fiús és lányos tevékenység.

A címlapfotó illusztráció.