Eldöntheti a választási eredményt a közösségi média

 

Kezdetben csak a szabadidő eltöltését határozta meg, ma pedig már úgy tűnhet, hogy a választások eredménye is a közösségi médiában folytatott csatáknak köszönhetően dőlhet el.

Egyre több időt töltünk a közösségi médiában, nagyjából átlagban három órát töltünk különböző newsfeedek böngészésével, posztolással, tartalommegosztással – mondta Szűts Zoltán média- és digitálispedagógia-kutató, egyetemi docens a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

A szakértő szerint

a legnagyobb probléma a közösségi médiával, hogy amíg a sajtóra és a sajtóban dolgozókra, újságírókra komoly szabályok, kódexek vonatkoznak, addig a közösségi média elsőre úgy tűnhet, hogy egy játszótér, ahol bárki hallathatja a hangját, és igazából mindezt felelősség nélkül teheti.

Gondoljunk bele, hogy a sajtóban, televízióban, rádióban senki nem publikálhat egy cikket úgy, hogy ne derülne ki, hogy kiről van szó. A közösségi médiában pedig névtelenül több tíz millió embert el lehet érni” – emelte ki Szűts Zoltán.

Ki őrzi az ellenőrzőket?

Politikusok is számoltak már be arról, hogyha olyan szavakat használnak, amelyek egy nagy közösségi média szerkesztőbizottságának vagy ellenőreinek nem tetszik, akkor korlátozzák az elérésüket. De utóbbiakat ki ellenőrzi?

Az 1990-es években, amikor még egy nagyvállalat (Microsoft) dominálta az számítástechnikai világot, Bill Gates azt mondta egy beszélgetésben, hogy nagyobb hatalma van az Egyesült Államok elnökénél.

Mára eljutottunk odáig, hogy ezek a nagyvállalatok adott esetben az Egyesült Államok elnökének egy-egy bejegyzését is törölhetik

– fogalmazott a szakértő.

Ide kapcsolódik az az elmélet is, hogy a közösségi médiának a színe egy fekete doboz, tehát nem csak az algoritmusokat nem látjuk, hogy mi az, ami meghatározza, hogy mit tiltanak le, törölnek ki, illetve mit népszerűsítenek. Azt sem tudjuk, hogy kik azok, akik adott esetben meghatározzák ezeket az irányvonalakat, és kik azok, akiket felelősségre lehet vonni – hangsúlyozta Szűts.

Társadalmi rétegek nagy része rákényszerül a közösségi médiához való csatlakozásra, hiszen kormányzati szereplőknek, miniszterelnököknek tanácsos, ha a választók nagy tömegét akarják elérni. A diákoknál és a szülőknél is van egyfajta kényszer, mert az értekezleteket vagy egyéb iskolai tudnivalókat úgy lehet elérni, hogyha valaki regisztrál ebbe a bizonyos csoportba.


A teljes beszélgetést itt hallgathatja vissza.

 A címlapfotó illusztráció.