×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Először láthatók Magyarországon Thomaz Farkas alkotásai

 

Először láthatók Magyarországon Thomaz Farkas (1924-2011) magyar származású brazil művész alkotásai. A Capa Központban keddtől látható A fény ritmusa című tárlat válogatást nyújt a művész negyvenes és ötvenes évek végén készült fotográfiáiból, valamint bemutatja az ugyanebben az időszakban készült legfontosabb dokumentumfilmjeit is.

A magyar származású fotográfus a brazil kultúra emblematikus alakja, akit a modern fotográfia és dokumentumfilm egyik legfontosabb képviselőjeként tartják számon. Munkái olyan fontos gyűjtemények részét képezik, mint a New York-i MoMA és a londoni Tate Modern – olvasható az MTI-hez elküldött tájékoztatóban.

Thomaz Farkas volt az első, aki 1949-ben fotókiállítást rendezhetett a Sao Pauló-i Modern Művészetek Múzeumában.

Az akkori kiállításon bemutatott alkotásai közül, amelyek kísérleti jellegük miatt annak idején újdonságnak számítottak, több is látható lesz a Capa Központ kiállításán. A formai és absztrakciós minőség iránti különleges érzékenységgel jellemezhető képekben megjelenik a kontrasztok, grafikus alakzatok, valamint a fények és árnyékok iránti fokozott érdeklődése.

Elkezdett a dokumentumfilmek irányába fordulni

Annak ellenére, hogy a fotográfia iránti érdeklődése hamarosan elkezdett a dokumentumfilmek irányába fordulni, van egy fontos sorozata az ötvenes évek végéről, amelyben a futurista és utópisztikus Brazíliaváros felépítését örökítette meg. 1957-ben Brazíliavárosba utazott, hogy nyomon kövesse Lúcio Costa és Oscar Niemeyer projektjének a megvalósulását.

A 35 milliméteres objektívvel rögzített képeken munkásságának humanista lelkülete tükröződik. Figyelme középpontjában nem csak az adott pillanathoz kapcsolódó érzelmek, hanem a nyitóünnepélyre idelátogató emberek álltak, valamint az építőmunkások és az ő szálláshelyeik a megtervezett városon kívül.

Ez a sorozat egyfajta hídként is szolgált a későbbi, filmrendezőként és producerként végzett munkásságához. Az 1960-as és 1970-es években készült számos dokumentumfilmje és színesben megörökített fotográfiái Caravana Farkas címen váltak ismertté, kifejezték elkötelezettségét a hazája iránt, és céljuk az volt, hogy bemutassák Brazíliát a brazilok számára.

Thomaz Farkas életének első éveit a budapesti Pannónia utcában töltötte. Hatéves volt, amikor szüleivel együtt Sao Paolóba költöztek. Édesapja jelentős fotográfiai üzlethálózatot létesített Fotoptica néven, amely Brazília-szerte rendelkezett boltokkal, fia már egészen fiatalon elkezdett dolgozni nála.

Nyolcéves korában kapta meg első fényképezőgépét

Az ifjú Thomaz nyolcéves korában kapta meg első fényképezőgépét, tizennyolc éves korára olyan tehetséges fotográfussá vált, hogy a Foto Cine Clube Bandeirante legfiatalabb tagjaként választották be a neves társaságba.

Thomaz Farkas kiváló szakmai kapcsolatokkal rendelkezett, aktív részese volt a fotográfusok, filmrendezők, művészek és dizájnerek nemzetközi hálózatának.

Szakmai kapcsolataiban a Fotoptica fontos szerepet játszott. Segítségével mindig hozzáférése volt a világ minden tájáról származó szakmai könyvekhez és magazinokhoz, valamint a legkorszerűbb felszerelésekhez. Több fotólabor kialakítását is kezdeményezte múzeumokban és más intézményekben, a fotográfia népszerűsítése érdekében.

Fotoptica néven futott az a fotográfiai magazin és galéria is, amely Farkas irányítása alatt tette közzé és állította ki új és már ismert brazil tehetségek alkotásait a hetvenes évektől a kilencvenes évek végéig.

Thomaz Farkas bár főként fotográfiai és filmes munkáiról ismert, öröksége sokkal szerteágazóbb, mivel producerként, tudósként, vállalkozóként és kulturális nagykövetként is jelentős munkát végzett. A Budapesti Fotófesztivál keretében a Capa Központban látható kiállítás április 5-ig tekinthető meg – írták a tájékoztatóban.