Az Európai Unió kevesebb mint két hónap múlva embargót vezet be az orosz nyersolajra, majd további két hónappal később az üzemanyagokra is, pedig már most is gázolajhiánnyal küzd. A túl magas árak is hozzájárulnak a keresletromlástól való félelemhez, emellett pedig az üzemanyahiány miatt kialakuló recesszió csak fokozza az aggodalmakat – olvasható az oilprice.com összeállításában.
Az Egyesült Államok talán növelhetné az Európába irányuló üzemanyag-szállításait az Energy Intelligence által nem rég kiadott jelentésben idézett nagy árutőzsdei kereskedőházak vezetői szerint. Különösen, mivel az európaiaknak szánt orosz üzemanyag-szállítmányok többek között Ázsiában és Dél-Amerikában kötnek ki, ezzel kielégítve az ottani kereslet egy részét.
Kapcsolódó tartalom
Farizeus a brüsszeli olajembargó ötlete
Kissé ironikus fordulat az Európa-Oroszország történetben, hogy az orosz szénhidrogének továbbra is a kontinensen fognak kikötni, csak nem közvetlenül.
Az unió bármit is tesz az orosz energiahordozók importjának leállítása érdekében, elszakadni teljesen akkor sem tud az orosz olajtól. Ahogy az Indiából Európába szállított üzemanyag példája is mutatja,
az EU-nak nincs problémája az oroszok által finomított termékekkel, amíg azok nem egyenesen Oroszországból érkeznek.
Kapcsolódó tartalom
Az Európai Unió kénytelen lesz a téli üzemanyag-ellátás biztosítása érdekében Kínára támaszkodni annak ellenére, hogy az Egyesült Államok példáját követve az EU is szót emelt Kína növekvő dominanciája ellen az olajpiacokon.
Európa mégis kénytelen Pekinggel üzletelni, hiszen olyan létfontosságú nyersanyagok beszállítója, amelyek nélkül az unió összeomlana.
Az európai országoknak ráadásul előbb vagy utóbb rá kell kapcsolódniuk a mentőövre.
Kína válhat az üzemanyag nagyhatalommá
A francia finomítók dolgozóinak sztrájkja ugyanis nem az egyetlen kihívás az ellátás számára. A gázolajhiány Európában tovább fog súlyosbodni az olajfinomítók szezonális karbantartási munkája miatt, amely naponta 1,5 millió hordó olajat von ki a piacról. Egyébként jelenleg sem látni a francia sztrájkok végét, közben pedig a gázolajellátás helyzete az EU-ban egyre feszültebbé válik, mivel
az üzemanyag máshol is korlátozottan áll rendelkezésre. Az egyetlen kivétel ez alól jelenleg Kína.
A Bloomberg egy nemrégiben megjelent jelentésében megjegyezte, hogy
az év eleje óta Kína a legnagyobb üzemanyagexport-kvótákat kapta, melynek ennek egyik oka az, hogy a koronavírus okozta lezárások után még mindig alacsony a helyi kereslet.
A másik lehetséges ok, hogy a fent említett okok miatt nagyobb mértékű üzemanyag-kereslet várható az EU-ban.
„Amíg a kínai gazdaság gyenge marad, és a termékkészletek magasak, a finomítókat ösztönzik a készletek eltávolítására és az exportra” – mondta az Oxfordi Energiatudományi Intézet egyik kutatója a Bloombergnek. Összegezve tehát Európa jobb, ha elkezd reménykedni abban, hogy Kína gazdasága továbbra is gyenge marad a következő időszakban.
Kapcsolódó tartalom
Kiemelt kép: EPA/JEROME FAVRE