logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Kamutanulmánnyal lobbiznak a német környezetvédelmi minisztériumnál

A szintetikus üzemanyag elvi alapon vörös posztó minden olyan lobbi szervezetnek, amely nem tűr meg mást az akkus elektromos autókon kívül. A repedések a nagy monolit villany mennyországon azért itt-ott látszódnak. Kihasználva azt, hogy a nemrég megalakult német kormányban ott van egy frissen kinevezett „zöld” közlekedési miniszter, akit „meg lehet dolgozni”, a T&E „szakértői” gyorsan elkészítettek egy tanulmányt, amivel aztán körbe lehetett turnézni a német sajtót – írja blogjában Várkonyi Gábor autós elemző.

A Transport and Environment (Közlekedés és Környezetvédelem) nevű NGO tanulmányt publikált arról, hogy a szintetikus üzemanyagok nem hozzák azt a minőséget, amit az előállítóik és az ezzel a technológiával kísérletezők várnak tőlük. Két lényeges előnyt szoktak kiemelni: CO2-semlegesen lehet vele közlekedni, és lényegesen tisztábban zajlik a motorban az égés, azaz a kipufogógáz összetétele is jobb, mint a fosszilis alapú üzemanyagok esetében.

Mindkét tulajdonság kulcsfontosságú lenne ahhoz, hogy a meglévő autóállomány tisztábban üzemeltethető legyen, és átmeneti technológiaként zöldebb autózást biztosítson addig, amíg például az elektromos autók technológiája nem tart ott, hogy mindenki számára alternatíva legyen.

Senki sem beszél arról az e-üzemanyag kapcsán, hogy ez lenne a jövő, de egy hasznos eleme lehetne a zöldebb közlekedésnek. Ha nem gáncsolná a politika lépten-nyomon

írja blogján Várkonyi Gábor. Az előállatás költségszintje most még nyilván nagyon magas, de lényegi áttörésre készülnek ebben a kérdésben. Ezt most előlegezzük meg úgy, ahogy a villanyautósok meg szokták előlegezni azt, hogy a technológia olcsóbb lesz.

A szintetikus üzemanyag ugyanakkor elvi alapon vörös posztó minden olyan lobbiszervezetnek, amely nem tűr meg mást az akkus elektromos autókon kívül.

A repedések pedig a nagy „monolit villanymennyországon” azért itt-ott látszódnak. A Volkswagen-konszern, amely fennhangon hirdeti, hogy csak a villany és semmi más jelenti a jövőt, tavaly év végén csendben egy rövid nyilatkozatban jelezte, hogy a jövő stratégiájába azért felveszik a szintetikus üzemanyagokat is, és ezzel kapcsolatos fejlesztések várhatók, motorok terén is. A Porsche pedig üzemet nyitott Chilében, ahol szélenergia felhasználásával zöld e-üzemanyag készül.

Sürgős beavatkozásra volt hát szükség a hangzatos nevű NGO-tól.

Gyorsan kiderült, hogy az e-üzemanyag semmire sem jó. Ugyanolyan rosszak a mutatói kipufogógáz tekintetében, mint a fosszilis alapú üzemanyagoknak. Ha stimmel a tanulmány következtetése, akkor a szintetikus üzemanyagok nem tiszták.

De hogyan teszteltek? Hát úgy, hogy állítólag nem tudtak beszerezni szintetikus üzemanyagot. Ez hogy is van?

– teszi fel a kérdést Várkonyi Gábor. Van egy szervezet, amely bizonyítani akar valamit. Vagy legalábbis megvizsgálni. Állítólag környezetvédelmi szervezet. Minden jel szerint elég jó összeköttetésekkel a politikához. Nem tudnak beszerezni szintetikus üzemanyagot?

Ha nem vizsgálni és objektíven bemutatni akarnak valamit, hanem egy agendát tolni, akkor nyilván mindent meg kell tenni, hogy az üzenet átmenjen. Mi erre a legjobb módszer? Hát, ha bizonyítani akarod, hogy a szintetikus üzemanyag nem jó, akkor azt a legbiztosabban úgy tudod megoldani, ha magad állítod elő azt.

A T&E megvizsgálta a maga általa kotyvasztatott e-üzemanyagot, és meglepő módon arra jutott, hogy nem tiszta. Majd az eredménnyel elment körbeturnézni a sajtót.

Az eredmény nem maradt el: az új közlekedési miniszter Németországban le is zárta gyorsan a szintetikus üzemanyagok kérdését. Ez érthetően kiverte a biztosítékot azoknál, akik ezzel foglalkoznak.

Megnézették az állítólagos környezetvédők által felhasznált anyagot, ami nem e-üzemanyag volt a jelek szerint, hanem „különböző oldószerekből összekevert benzin”.

„Nincs itt semmi lobbi, nem erőltetnek itt semmit…”

– jegyzi meg az autós szakértó.

Ajánljuk még