Mennyit ér az autónk? Európában más a szerepe, mint Ázsiában vagy az USA-ban

 

Átalakulóban van a gépjárművek értékesítése, a jövőben még a használt autók esetében is előtérbe kerülhetnek az online megoldások. Az autó társadalmi értéke, presztízstárgy szerepe ezzel párhuzamosan szintén megváltozhat. Várkonyi Gábor autóipari elemző az értékesítések új trendjeiről beszélt a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

 


A teljes beszélgetés itt hallgatható meg.

Egyre jobban teret hódít az online autóértékesítés, a BMW értékesítési igazgatója például már arról beszélt, hogy 2025-re minden negyedik autót online akarják értékesíteni.

Várkonyi Gábor szerint ez egy olyan nagy trend, amiről a magukat korszerűnek mutató autógyártók sokat beszélnek. Még ha a vásárlói igény nem is mindig ez, a gyártók érdekeltek az online értékesítés felfuttatásában, hiszen az költségcsökkentéssel jár.

A szakértő elmondta azt is, hogy a különböző kontinensek piacai eltérően viselkedhetnek. A hagyományos, például az

európai piacokon kevésbé érdeklődnek a digitális megoldások iránt. Ázsiában viszont a klasszikus autós értékek nem annyira fontosak, a gépjárművek digitalizáltsága azonban kiemelt jelentőségű az ottani vásárlók számára.

A gyártók jellemzően itt is próbálják ki az új megoldásokat, és csak utána vezetik be az Európához hasonló hagyományosabb piacokon.

Közép- és Kelet-Európa ebből a szempontból még konzervatívabb, itt a vásárlók szeretnének egy értékesítővel beszélni, és megtapogatni az autót mielőtt megveszik azt.

Az ázsiai és legfőképp a kínai piacon az embereknek más hozzáállása van az autók értékéhez is.

Ázsiában az autó továbbra is egy presztízstárgy, társadalmi státuszszimbólum, Európában és az Egyesült Államokban azonban ezt a szerepét kezdi elveszíteni.

Várhatóan a használt autó vásárlásnál is jelentősebb szerepe lehet a digitalizációnak Várkonyi Gábor szerint, mivel az elektromos autók felmérése sokkal egyszerűbb, gyakorlatilag az akkumulátor állapotának átnézésére csökkenhet.

Nyugat-Európában sok start-up foglalkozik a használtautó-piac megreformálásával, például a német piacon már nagy szeletet hasított ki magának egy olyan cég, ami az online értékesítés standardizálásával foglalkozik.

A szakértő azonban hangsúlyozta azt is, hogy ezek a trendek a konzervatívabb magyar piacon valószínűleg csak lassabban fognak megjelenni.

A címlapfotó illusztráció.