Átalakulóban van a gépjárművek értékesítése, a jövőben még a használt autók esetében is előtérbe kerülhetnek az online megoldások. Az autó társadalmi értéke, presztízstárgy szerepe ezzel párhuzamosan szintén megváltozhat. Várkonyi Gábor autóipari elemző az értékesítések új trendjeiről beszélt a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Egyre jobban teret hódít az online autóértékesítés, a BMW értékesítési igazgatója például már arról beszélt, hogy 2025-re minden negyedik autót online akarják értékesíteni.
Várkonyi Gábor szerint ez egy olyan nagy trend, amiről a magukat korszerűnek mutató autógyártók sokat beszélnek. Még ha a vásárlói igény nem is mindig ez, a gyártók érdekeltek az online értékesítés felfuttatásában, hiszen az költségcsökkentéssel jár.
A szakértő elmondta azt is, hogy a különböző kontinensek piacai eltérően viselkedhetnek. A hagyományos, például az
európai piacokon kevésbé érdeklődnek a digitális megoldások iránt. Ázsiában viszont a klasszikus autós értékek nem annyira fontosak, a gépjárművek digitalizáltsága azonban kiemelt jelentőségű az ottani vásárlók számára.
A gyártók jellemzően itt is próbálják ki az új megoldásokat, és csak utána vezetik be az Európához hasonló hagyományosabb piacokon.
Közép- és Kelet-Európa ebből a szempontból még konzervatívabb, itt a vásárlók szeretnének egy értékesítővel beszélni, és megtapogatni az autót mielőtt megveszik azt.
Az ázsiai és legfőképp a kínai piacon az embereknek más hozzáállása van az autók értékéhez is.
Ázsiában az autó továbbra is egy presztízstárgy, társadalmi státuszszimbólum, Európában és az Egyesült Államokban azonban ezt a szerepét kezdi elveszíteni.
Várhatóan a használt autó vásárlásnál is jelentősebb szerepe lehet a digitalizációnak Várkonyi Gábor szerint, mivel az elektromos autók felmérése sokkal egyszerűbb, gyakorlatilag az akkumulátor állapotának átnézésére csökkenhet.
Nyugat-Európában sok start-up foglalkozik a használtautó-piac megreformálásával, például a német piacon már nagy szeletet hasított ki magának egy olyan cég, ami az online értékesítés standardizálásával foglalkozik.
A szakértő azonban hangsúlyozta azt is, hogy ezek a trendek a konzervatívabb magyar piacon valószínűleg csak lassabban fognak megjelenni.
A címlapfotó illusztráció.