A Tesla talán már megbánta, hogy nem Magyarországon épül fel első európai gyára

 

Az amerikai autógyártó kétségbeesve keresi a munkásokat a Berlin mellett épülő Gigafactory-ba. A Tesla problémáit csak részben lehet a koronavírus-járvány számlájára írni, a német autógyártók lépései szintén keresztbe tesznek az amerikai cégnek.

Először 2015-ben merült fel, hogy az Elon Musk által alapított Tesla gyárat építene Európába. Akkor természetesen számos európai ország is versenybe szállt a sok munkahelyet teremtő beruházás megvalósításáért. Többek között Magyarország is tárgyalt a gyár hazánkba telepítéséről. Sokáig húzódott a döntés, Elon Musk végül 2019 novemberében jelentette be, hogy Németországban, Berlin közelében építik fel első európai gyárukat.

A berlini lesz a negyedik Tesla gyár, ezért Gigafactory 4-ként, vagy Giga Berlinként is hivatkoznak rá. A német fővároshoz közeli Grünheide-ben 2020. elején kezdték el a gyár építését.


Elon Musk február elején még lelkesen osztotta meg a berlini építkezések előrehaladását bemutató felvételeit:

Ugyan a munkák még mindig tartanak, de a cég idén július elejétől már szeretné megkezdeni az elektromos autók gyártását Németországban. Évente legalább félmillió Tesla gurulna itt le a gyártószalagokról – már persze, ha találnak a munkára alkalmazottakat. A gyár munkaerő-toborzásával kapcsolatos problémákról a német Focus magazin számolt be.

Decemberig a berlini gyár 7 ezer dolgozója közül csak 2 ezret találtak meg.

Jelenleg is 350 álláshirdetés látható a Tesla berlini üzemének honlapján, ezek közül több mint 100 magas szintű, csúcsvezetői pozíció. Ráadásul ezek az ajánlatok nem néhány napja kerültek fel, hosszú ideje hirdetik őket. Olyan pozíció is elérhető, amit már egy éve nem tudnak betölteni.

tesla-elon_musk-gigafactory-berlin-amerika Egy ideig még biztosan nem készülnek Teslák Európában, marad az amerikai import (Fotó: MTI/EPA/John G. Mabanglo)

A Tesla dolgát megnehezíti, hogy a koronavírus-járvány alatt sok autógyári dolgozó nem szívesen vállalja a munkahelyváltással járó bizonytalanságot. Ugyanakkor nem csak a koronavírus miatt talál nehezen munkásokat az amerikai gyártó, a Tesla a tradícionális német autógyárakhoz képest kevésbé tűnik biztos munkahelynek. Például az amerikai cégnél nincs szakszervezet sem, pedig ezek nagy befolyással bírnak Németországban.

A többi német autógyártó szintén megpróbálja megelőzni dolgozói munkahelyváltását. A Volkswagen wolfsburgi gyárában például bejelentették, hogy 2029-ig nem lesznek elbocsátások. Ez csak egy a német cégek lépései közül, különlegesebb ösztönzőket is kitaláltak. Például szintén a Volkswagennél idéntől még különleges szabadságra is regisztrálhatnak a dolgozók. Ha a felettesük támogatja ezt, akkor úgy mehetnek három-hat hónapos szabadságra, hogy a fizetésük 75 százalékát megkapják ez idő alatt.

A fentiek fényében meglehetősen bizonytalannak tűnik a nyári munkakezdés a Giga Berlinben. A világ leggazdagabb embere és cége talán már megbánta, hogy a német kormány ajánlatát fogadta el 2019-ben.

tesla-elon_musk-gigafactory-berlin-tesla_strasse Lehet, hogy zsákutca lesz a Tesla németországi vállalkozása? (Fotó: MTI/EPA/Clemens Bilan)


India versenyképes gyártási költséget kínál a Teslának

India kész alacsonyabb működési költségeket biztosítani a Tesla számára, mint amit bárhol máshol a világon el lehet érni – jelentette ki Nitin Gadkari közlekedési miniszter a Reuters hírügynökségnek.

„A kormány gondoskodni fog róla, hogy Indiában tudjon a legalacsonyabb költségekkel működni a Tesla, még Kínával összevetve is, amennyiben gyártóüzem létesítése mellett dönt” – fogalmazott a miniszter. Hozzátette: amennyiben a Tesla nem csak összeszerelést végezne Indiában, hanem a teljes terméket a helyi beszállítók bevonásával állítja elő, akkor készek „nagyobb engedményeket” is adni. A miniszter nem bocsátkozott részletekbe az engedmények természetét illetően.

A Tesla néhány héttel ezelőtt alapított vállalatot Indiában, ami arra utal, hogy már az idén megjelenik termékeivel a piacon. Bennfentes körökből származó információk alapján a Tesla a Model 3 típust tervezi bevezetni az indiai piacra.

Az indiai közlekedési miniszter szerint India nemcsak nagy piacként, hanem exportbázisként is vonzó lehet a Tesla számára. Már csak azért is, mert a lítium-ion akkumulátorok előállításához szükséges alapanyagokat és részegységeket 80 százalékban helyi forrásból lehet fedezni.

Tavaly Indiában viszont mindössze 5 ezer elektromos autó kelt el. A töltőállomás hálózat is leginkább gyérnek nevezhető, az elektromos autók árai pedig rendkívül magasak. India viszont mindent megtesz annak érdekében, hogy az autógyártókat megnyerje a helyi gyártás ügyének.

A Tesla jelenleg csak az Egyesült Államokban és Kínában gyárt autókat. Kivitelezés alatt áll még egy üzem építése Berlin mellett, amely 2021-ben kezdi meg a termelést, és teljes kapacitásán évi 500 ezer autót lesz képes előállítani.