Csodájára járták a szlovák repülő autónak a sanghaji expón

 

A Kína Nemzetközi Import Expón óriási érdeklődés övezte a repülő autókat gyártó szlovák technológiai cég legújabb prototípusát. A pozsonyi székhelyű AeroMobil húsz év előkészítő munka után hat éve debütált első autó-repülőgép hibridjével. Terveik szerint három év múlva kezdődhet a sorozatgyártás. A sci-fi filmek fantáziavilágából ismert repülő autók hamarosan a valóság részévé válhatnak.

(Fotó: AeroMobil)

Stefan Klein 1989-ben kezdett el komolyabban dolgozni a repülő autó koncepcióján. Elmondása szerint harminc éve rajta kívül még egy amerikai cég foglalkozott behatóan a témával. Jelenleg startupok, autógyártók tucatjai és olyan óriáscégek, mint az Airbus és a Boeing léptek be a piacra.

A verseny rendkívül éles a hibrid járművek piacán. A technológia forradalmasíthatja a városok közötti közlekedést, igaz ehhez még hiányoznak a jogi és infrastrukturális feltételek.

A nyitrai születésű tervezőmérnök a pozsonyi műszaki egyetem után a képzőművészeti egyetemen szerzett diplomát, majd posztgraduális tanulmányait Franciaországban folytatta pár hónappal a bársonyos forradalom után. Párizsban már az AeroMobil első tervein dolgozott.

Fantomas repülő autója és Verne Gyula

Klein egy 2014-es interjúban elmondta, hogy már kora gyerekkora óta édesapjával sokféle repülésre alkalmas tárgyat barkácsoltak otthonukban, az elért eredményeket videókamerával rögzítették, ami nem volt veszélytelen.

„Folyamatos megfigyelés alatt álltunk” –  mondta.

A repülő autókhoz az inspirációt Verne Gyula könyvei, valamint egy filmélmény adta. A Fantomas visszatér című  film végén egy üldözési jelenetben a főhős Citroën DS autója hirtelen repülőgéppé alakul és a levegőbe emelkedik.

A tervező szerint a városok közötti közlekedésre lesz ideális az AeroMobil (más néven AirCar). Elmondása szerint Zágráb és szülővárosa, Nyitra közötti az út két óra repülővel, de ennél is több időbe telik eljutni a repülőtérre.

„Az volt a célom, hogy egy garázsban könnyen tárolható járművet hozzunk létre, amellyel lehetővé válik a háztól házig közlekedés” – mondta.

(Fotó: AeroMobil)

Húsz év előkészítő munka

A pozsonyi székhelyű AeroMobilt egyetemi barátjával Juraj Vaculíkkal alapította. A sikeres reklámszakember és befektető a legnagyobb autó- és repülőgépgyártók szakembereit verbuválta Pozsonyba.

Több mint húszéves előkészület után 2013-ban készült el az első működő prototípus, amely egy évvel később a neves bécsi Pioneers startup fesztiválon debütált. A rendezvény ismertséget és újabb befektetőket hozott a cégnek, azonban 2015 májusban kis híján tragédia történt.

Egy tesztrepülés során technikai probléma lépett fel, és a gép lezuhant. Kleinnek még a levegőben sikerült aktiválnia az ejtőernyőt, így nem szenvedett súlyosabb sérüléseket.

Ekkor úgy tűnt, hogy a baleset megakasztja a cég fejlődését. Azonban ekkor beszállt az ismert technológiai befektető, Patrick Hessel, akit 2015-ben az év szlovák vállalkozójának választottak. Több mint hárommillió eurónyi forrás érkezett a céghez, így pénzügyileg is biztosítva volt a további fejlődés. A c2i társaság az autóipar és a repülőgépgyártó cégek számára szállít alkatrészeket, alapítója 2017 óta az AeroMobil elnöke.

Három perc alatt alkítható át repülési üzemmódba

A mindössze 600 kilogrammos, szénszálas karosszériaelemek felhasználásával acélvázra épített gép hat méter hosszú, szélessége nyílt szárnyakkal nyolc, összezárt szárnyakkal két és negyed méter.
A repülő autót ezerkétszáz köbcentiméteres, 300 lóerős motor hajtja, közúton legfeljebb 160 km/h, a levegőben pedig mintegy 220 km/h sebességre képes.

Fogyasztása 8 liter száz kilométeren, ha közúton használják, repüléskor pedig 15 liter ólommentes autóbenzint fogyaszt óránként. A repülő autó három perc alatt alakítható át repülési üzemmódba.

(Fotó: AeroMobil)

A fejlesztő cég elsődlegesen a kevésbé kiépített infrastruktúrával rendelkező piacokra szánja a repülő autót, amely egyenetlen terepen, alig kétszáz méteres pályán képes felszállni, hogy aztán egy tankolásra hétszáz kilométert tegyen meg, majd akár ötvenméteres pályán leszálljon. Az AeroMobil közúton gurulva egy tankolással csaknem kilencszáz kilométer megtételére képes.

A futurisztikus jármű nem az átlagembereket célozza. A gyártó egy korábbi bejelentése szerint ha sikerül elérni a szériagyártást, akkor 1,2–1,6 millió euróba kerülhet.

A kínai piaccal indítanak

A két hétel ezelőtti kínai nemzetközi expo keretében a szlovák technológiai cég stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Baoneng Motorral, amely kisebbségi részesedéssel rendelkezik a kínai piacon egyre gyorsabb növekedést produkáló Qoros’ autógyártóval. A kínai cég a Baoneng vállalatcsoport része, tulajdonosa az egyik leggazdagabb kínai vállalkozó Yao Zhenhua.

A szlovák gyártó az AeroMobil4 mellett külön egy vertikálisan fel- és leszállni képes autóval (VTOL) is készült a sanghaji expóra, amelyet jó érzékkel Sky Dragon (Égi sárkány) névre kereszteltek. A prémiumtermék lényegében annyiban különbözik a korábbitól, hogy helikopterekhez hasonlóan képes lesz vertikális emelkedésre.

Kína a század legmeghatározóbb gazdasága, a mobilitási piac hatalmas lehetőségekkel kecsegtet. Kína 2020-ig 500 új repülőtér megépítését tervezi – idézte Juraj Vaculíkot az angol nyelvű Slovak Spectator.

A cég nyitott az autó- és repülőgépipari szereplőkkel történő együttműködésre – fogalmazott a cég elnöke, Patrick Hessel.