Tíz napja ég egy több ezer autót és üzemanyagot szállító hajó az óceánon – súlyos környezeti kockázatokat jelenthet

| Szerző: Kaiser László
Tíz napja lángol a több mint háromezer autót szállító hajó az északnyugati Csendes-óceánon. A mentési munkálatok elkezdődtek, de a körülmények nem kedveznek a beavatkozásnak.

Már több mint egy hete lángol a Morning Midas nevű autószállító hajó, amely mintegy 220 tengeri mérföldre délre sodródik az alaszkai Adak-szigettől. A fedélzetén 3 048 gépjármű – köztük 70 tisztán elektromos és 861 hibrid autó – volt, amikor június elején tűz ütött ki a hajón.

A legénység próbálta megfékezni a lángokat, de végül el kellett hagyniuk a hajót.

Egy arra haladó konténerszállító, a Cosco Hellas mentette ki őket. A tűz továbbra is intenzíven ég, és a szakértők szerint az időjárás, különösen a szélirány és -erősség, kulcsszerepet játszik abban, hogy mi lesz a hajó sorsa.

A litiumion-akkumulátorok égése rendkívül magas hőmérséklettel és jelentős mennyiségű mérgező gáz kibocsátásával jár, ami megnehezíti a tűzoltást, és rendkívül veszélyessé teszi a mentést végzők számára – írja a Seatrade Maritime tengerészeti oldal.

Az első mentőhajó, a Gretchen Dunlap már a helyszínen van, de a tűz ereje és a biztonsági kockázatok miatt egyelőre csak a távolból figyelik az eseményeket. A többi vontatóhajó – amelyet a floridai székhelyű Resolve Marine üzemeltet – csak napokkal vagy akár egy héttel később érkezik meg a helyszínre.

Addigra viszont elképzelhető, hogy már nem marad mit megmenteni.

A szakértők két forgatókönyvvel számolnak: az optimistább szerint a tűz idővel magától kialszik, és vontatással partra lehetne húzni a hajóroncsot. A valószínűbb azonban az, hogy az oltás során megrongálódott szerkezeti elemek elmozdulnak, a hajó megbillen, és elsüllyed.

Amennyiben a Morning Midas a tenger fenekére kerül, komoly környezeti károkat is okozhat. A hajó fedélzetén több mint 300 tonna tengeri gázolaj és hozzávetőleg 1 500 tonna, alacsony kéntartalmú üzemanyag található – ezek mind a tengerbe juthatnak.

A baleset újabb figyelmeztetés a tengeri közlekedés biztonságával kapcsolatban, különösen az elektromos járművek szállítását illetően.

A villanyautók tüzének kezelése más megközelítést kíván, mint a hagyományos, belső égésű motorral rendelkező járműveké: sokkal gyorsabban terjednek, nagyobb hőfokon égnek, és komoly egészségügyi kockázatot jelentenek a kibocsátott gázok miatt.

Kiemelt kép forrása: X.com

Ajánljuk még