A tavaly történt, de csak most nyilvánosságra hozott eset részleteit a spanyol balesetvizsgálók tették közzé. A jelentés szerint a Frankfurtból Sevillába tartó Lufthansa-járat zökkenőmentesen haladt, amikor a kapitány – a repülés utolsó szakaszában, a spanyol légtér határához közeledve – elhagyta a pilótafülkét, hogy használja a mosdót – írja a Daily Mail.
Ezalatt az első tiszt vette át az irányítást. Alig nyolc perccel később azonban váratlan esemény történt:
az első tiszt eszméletét vesztette, a kapitány pedig nem tudott visszajutni a pilótafülkébe.
A biztonsági protokoll szerint a kapitány többször is megpróbálta beütni az ajtó nyitókódját, miközben egy légiutas-kísérő próbálta elérni a fülkében lévő kollégát a belső kommunikációs rendszeren keresztül.
Miután válasz nem érkezett, a kapitány az úgynevezett vésznyitó kódot használta – ennek időzítője járt le éppen, amikor az első tiszt annyira magához tért, hogy kinyithatta az ajtót.
A kapitány a belépést követően azonnal orvosi segítséget kért.
Elmondása szerint a másodpilóta „sápadt volt, izzadt és furcsán mozgott”. A fedélzeti személyzet és egy utasként jelen lévő orvos nyújtottak elsősegélyt, miközben a gépet a legközelebbi repülőtérre, Madridba irányították.
A földet érés után a pilótát kórházba szállították.
A vizsgálat megállapította, hogy „hirtelen és súlyos rosszullétét” egy neurológiai eredetű roham okozta, amely korábban még nem mutatott tüneteket.
A spanyol légügyi hatóság hangsúlyozta: az ilyen típusú egészségügyi problémák rendkívül nehezen szűrhetők ki, és jellemzően csak akkor mutathatók ki orvosi vizsgálat során, ha a tünetek épp aktívan jelen vannak vagy korábban már előfordultak.
A vizsgálatot követően a hatóság azt javasolta az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA), hogy tájékoztassa az összes légitársaságot az esetről, és vizsgálja felül azt a gyakorlatot, amely szerint időnként csak egyetlen pilóta tartózkodik a fülkében.
A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre)