Ukránok által fizetett cikkel szorgalmazza a Politico az ukrán termékek európai piacra jutását

| Szerző: Kaiser László
A brüsszeli székhelyű Politico hírportál egyik friss cikke nem európai vagy amerikai, hanem ukrán finanszírozásból készült. A támogatást az Ukrajnai Munkaadók Szövetsége nyújtotta, amely ukrán vállalatokat képviselő szervezet. A célja, hogy elősegítsék Ukrajna gazdasági kapcsolatainak bővítését az Európai Unióval, különösen a mezőgazdaság területén.

A fizetett cikk arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy Ukrajna és az EU gazdasági integrációja – vagyis a két gazdaság szorosabb együttműködése – kedvező lehet mindkét félnek. Mindezt annak ellenére állítják, hogy az uniós mezőgazdasági szereplők egy része komoly fenntartásokat fogalmaz meg – számol be róla a Mandiner.

„A növekvő geopolitikai feszültségek közepette az Ukrajnával a szorosabb integráció az EU gazdasági és stratégiai érdeke. Ahhoz, hogy előrelépés történjen, mindkét félnek túl kell lépnie a mezőgazdasági kvóták körüli vitákon, és a nagyobb képet kell szem előtt tartania” – olvasható a fizetett cikkben.

A nyugat-európai gazdák közül sokan attól tartanak, hogyha az ukrán mezőgazdasági termékek – például a gabona, a baromfi vagy a cukor – vámmentesen kerülnek az EU piacaira, azzal kiszoríthatják a helyi termelőket.

A Politico azonban azt állítja, hogy ezek az aggodalmak elsősorban politikai indíttatásúak.

A cikk szerint: „Az aggodalmak középpontjában olyan termékek állnak, mint a cukor, a baromfi, a tojás és a bioetanol. A lehetséges korlátozásokról szóló vitákat a nemzeti mezőgazdasági érdekeket védő egyes ipari szövetségek táplálják. Ez a dinamika a kereskedelem átpolitizálásának és a szélesebb körű partnerség veszélyeztetésének kockázatával jár.”

A szerzők úgy vélik, hogy az európai agrár-érdekképviseletek túl szűken értelmezik a helyzetet:

„túlságosan szűken látják” a helyzetet.

A Politico korábban is kapott kritikát anyagi függetlenségével kapcsolatban. Az Egyesült Államokban például komoly vitát váltott ki, amikor kiderült, hogy az amerikai kormány több hivatalon keresztül összesen 8 millió dollárt költött el a Politico Pro szolgáltatásának előfizetésére.

A botrány hatására a Fehér Ház elrendelte, hogy minden ilyen típusú médiaszerződést fel kell bontani.

Az intézkedés többek között a Politico, a BBC és a Bloomberg tartalmait is érintette. A Politico védekezésképpen a következő nyilatkozatot tette: „Ez nem finanszírozás. Ez egy tranzakció – ahogy a kormányzat is vásárol kutatást, berendezéseket, szoftvereket és ipari jelentéseket. Egyes online hangok szándékosan terjesztenek valótlanságokat” – írták.

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: Kenzo Tribouillard/AFP)

Ajánljuk még