Aktuális

Bombariadó volt Székesfehérváron, Cser-Palkovics András is megszólalt

Gyűlölik, amit tanulunk – iskolák, egyetemek és tanárok állnak az iszlamista szélsőségesek célkeresztjében

| Szerző: Udvardy Zoltán
A több mint 300 oktatási intézményt érintő, Magyarországon mindeddig példátlan, „Allah nevében” elkövetett terrorfenyegetés fölveti a kérdést: miért éppen az iskolákat éri – Nyugat-Európában gyakran tapasztalható jelenségként – a leggyakrabban az iszlám szélsőségesek támadása, terrorfenyegetése? Az iszlamizmus nem egy muszlim beszédmód, nem arról szól, hogy elfogadásával teret adunk a másságnak vagy a sokféleségnek – szögezi le a baloldali-liberális kliséket cáfolva Bergeaud-Blackler francia filozófus.

Összebékíthetetlen az ellentét a Nyugat-Európát jellemző szellemiség és a szélsőséges iszlamista ideológia között. Európa hagyományos értékrendje agresszióra ingerli az iszlám fanatikusokat, akik az iskolarendszerben egy stratégiájukkal ellentétes intézményrendszert látnak. Ez derül ki az iskolák elleni támadások hátterét vizsgálva.

A nyugati országokban, de még az iszlám államvallást gyakorló államban is

szinte mindennapos, az iskolákra nehezedő nyomás (támadások, fenyegetések, hasonlóan a tegnapi, több mint 300 magyar iskolát érintő bombariadóhoz).

Motivációik kapcsán Franciaországban számos tanulmány született. E jelenséget vizsgálta többek között a francia közrádió szerkesztője és egy filozófus is.

Az Iszlám Állam terrorszervezet katonája valahol Irak vagy Szíria sivatagában. A terrorszervezet propagandafotója, 2015 (Fotó: Pictures from History/Universal Images Group/Getty Images)

Afganisztánban is célpont az egyetem

A Radio France közszolgálati adó szerkesztője, Brice Couturier korábban podcastjában foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy

„miért gyűlölik az iszlamisták az iskolát és a kritikus szellemet?”

Couturier a muszlimok által milliós tömegekben lakott, s az iszlamista szélsőségeket jól ismerő Franciaországban tapasztalható gyakorlat alapján írja: „Az iszlamisták gyűlölik az iskolákat és az egyetemeket. A »fekete évtizedben« Algériában (az iszlamista hatalomátvételi kísérlettel járó algériai polgárháborúban, 1990–2000 között –a szerk.) számos tanárt gyilkoltak meg brutális módszerekkel.


A mi földünkön (Franciaországban) pedig egy történelemtanárt, Samuel Patyt gyilkolt meg egy feldühödött iszlamista” – idézi fel a nyílt utcán lefejezett francia pedagógus esetét a rádiós szerkesztő, aki emlékeztetett, hogy 2020-ban, Kabulban „iszlamisták törtek be az egyetemre, és huszonkét diákot lőttek agyon”.

Irtóznak a kritikus gondolkodástól

A francia újságíró hangsúlyozta: „Ezek a barbárok

gyűlölik a tudást. Őrült dogmáikat meg akarják őrizni a kritikus szellemtől.

Azt állítják, hogy minden igazságot egyetlen könyv (a Korán) tartalmaz”.

A Franciaországban is elterjedt muszlim iskolákról szerző kifejti: „Hagyományosan az arab oktatási rendszerek az ellenőrzésre összpontosítottak. Az iskolák a rendszernek való engedelmességet tanítottak, nem pedig problémamegoldást, kritikus gondolkodást és véleménynyilvánítás szabadságát”.

Ellentétes az iszlámmal

Ugyanezt a kérdést járta körül Florence Bergeaud-Blackler antropológus is „Miért támadják meg az iszlamisták az iskolát és a Köztársaságot?” című 2020-as tanulmányában.

Az iszlamisták azért gyűlölik a Francia Köztársaság iskoláit, mert azok

az egyetemes értékek mellett kötelezik el magukat,

és – ellentétben a relativista ideológiákkal, amelyek különösen az angolszász országokban alakultak ki – összeegyeztethetetlenek az iszlám stratégiájával.

Nem „másság és sokféleség”

Az iskolák elleni ismételt támadások nem elszigetelt jelenségek. A lefejezés (Samuel Paty francia pedagógus nyílt utcán történő lefejezése Párizs közelében  – a szerk.), amelynek célja a terror szellemének elszabadítása mellett rendkívül szimbolikus tett volt – ám csak csak egy eset az iskolák elleni támadások hosszú sorában.


Csak egy epizód, hiszen az oktatási intézményekre, az iskolákra és az iskolákra nehezedő folyamatos nyomás tapasztalható” – hangsúlyozza a szerző. A filozófus hozzáteszi: ez a mindennapos nyomás és fenyegetettség

tabutéma Franciaországban: a pedagógusok nem mernek róla beszélni.

Az iszlamizmus nem egy „muszlim beszédmód”, nem egy olyan harmadik világiasság, amely teret akar adni a „másságnak” vagy a „sokféleségnek” – idézi Bergeaud-Blackler a franciaországi baloldal (melyet az iszlamisták szinte feltétlen támogatása okán iszlamista baloldalnak is neveznek Franciaországban – a szerk.) iszlamistákat mentegető retorikai fordulatait, „hanem egy

disztópikus, szektás, totalitárius és destruktív ideológia”.

Mivel a szélsőséges iszlamista ideológia tanításai szerint korábban a nyugati materializmust az oktatáson, a gazdasági rendszeren és a művészeteken keresztül exportálták a muszlim világba, most egyfajta revansot próbálnak venni: „a társadalmi élet számos területén, de különösen az iskolákban könyörtelen gerillaháborút folytatnak a közös értékek (az európai alapértékek – a szerk.) ellen.

Kiemelt kép: A jemeni húszi lázadók tüntetnek a jemeni fõvárosban 2024. november 1-jén
MTI/EPA/Jajha Arhab

Ajánljuk még