Hivatalosan is életbe lépett az Európai Uniónak a kínai elektromosautó-iparral szemben meghozott büntetővámrendszere. Mint azt a hirado.hu is megírta, az Európai Bizottság francia kezdeményezésre állapította meg: a kínai elektromosautó-ipar olyan mérvű állami támogatást élvez, hogy Ázsiából dömpingáron gördülnek a kocsik a vén kontinensre. A bizottság ezért úgy döntött, hogy a meglévő tízszázalékos vám mellé jelentős mértékű büntetővámot is be kell vezetni, melynek nagyságát a gyártó cégekhez igazította.
Az egyedi tarifa a 45,4 százalékos és a 17,8 százalékos szint között mozog, a legtöbb kínai cég esetében 30,7 százalékos.
A büntetővámok bevezetése előtt annak lehetőségéről Európa képviselői Kínával is tárgyaltak. Rá akarták venni az ázsiai óriást, hogy vagy emeljen az árakon, vagy csökkentse az európai exportját. A megbeszélések nem vezettek eredményre. A bizottság végül a tagállamok elé tárta az ügyet, hogy szavazzanak a büntetővámok bevezetését szorgalmazó javaslatról. Az október 4-i voksoláson tíz tagállam támogatta a javaslatot, tizenkettő tartózkodott, öt pedig ellenezte azt. Hazánk mellett ez utóbbi csoportban volt a legnagyobb európai autógyártó-kapacitással bíró Németország is.
A bizottság az ellenkezők és a tartózkodók együttes többsége ellenére mégis úgy döntött, hogy a tagállamok elfogadták a javaslatát, és bevezette azt.
Lapinformációk szerint a pekingi kereskedelmi minisztérium amellett, hogy továbbra is a tárgyalások folytatását hangoztatja, azt is jelezte, hogy hajlandó lenne elfogadni a 30 ezer eurós minimumárat, vagyis azt, hogy ennél olcsóbban nem hozna Európába elektromos autót. Az Európai Bizottság erre azt válaszolta, hogy minden autótípusra külön-külön árkategóriát kell bevezetni. Ezt azonban a kínai fél nem fogadta el.
Ezzel egy időben a pekingi kereskedelmi minisztérium felkérte a nagy kínai autógyártókat, hogy a büntetővámokat megszavazó országok tekintetében állítsák le a folyamatban lévő beruházásokat, újakat pedig ne indítsanak.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebookon közzétett véleménye szerint az Európai Bizottság a kínai elektromos járművekre kivetett büntetővámokkal újabb mélyütést vitt be a kontinens versenyképességének, az intézkedés ugyanis nem szolgálja az európai országok vagy vállalatok érdekét. Mint fogalmazott: „Ha tehát sem az európai országok, sem az autógyártók érdekét nem szolgálja az intézkedés, akkor miért lépik meg?”
Gajdán Miklós, az Autómagazin főszerkesztője a hirado.hu-nak elmondta: Angliát is beleértve az új autók európai piaca 15 milliós évi eladási szinten mozog, ezen belül a dinamikusan emelkedő kínai export félmillió elektromos autót jelent. Nem mindegyik uniós tagállamban kedvelik azonos módon az elektromos autókat, Svédországban például nagyon népszerűek, de Németországban vagy éppen Közép-Európában kevésbé.
A főszerkesztő elképzelhetőnek nevezte, hogy a büntetővámok miatt kirobbant EU–Kína-viszály nyertesei lehetünk, hiszen a hazánkban megtelepedett ázsiai cégek már EU-s termékként vihetik a kontinens piacára a termékeiket. Kijelentette: mivel Magyarország egyértelműen ellenezte a vámok megemelését, ezért nemcsak új kínai gyártókapacitás megjelenésével számolhatunk, de akár még azzal is, hogy a már meglévő nyugati kapacitás hozzánk költözik. A lehetséges vesztesek között említette a büntetővámot megszavazó Franciaországot és Olaszországot. Ez utóbbi kapcsán kiemelte, hogy a kínai BYD pont az utóbbi időben jelezte: Itáliában egy új autógyár létrehozását tervezi.
A beruházás most vélhetőleg kútba esik.
Kapcsolódó tartalom
Eszterhai Viktor, a John Lukacs Intézet Kína-szakértője a hirado.hu-nak a témával kapcsolatban elmondta, hogy a kínai autók termelési költségei egyharmaddal alacsonyabbak, mint az európai versenytársaké. Az Európai Unió szerint Kínában a hatalmas méretű állami támogatás miatt tudnak ilyen olcsó, dömpingárakat elérni.
Az unió ezt a versenyhátrányt szeretné a büntetővámokkal kiküszöbölni.
Csakhogy nagyon sok európai márkának vannak kínai gyáregységei, az ázsiai óriás ráadásul az elektronika terén szinte megkerülhetetlen beszállító. A bizalomvesztésen alapuló kereskedelmi háború pont a termelői összefonódások miatt mindkét félnek csak veszteséget okozna – emelte ki Eszterhai Viktor. Hangsúlyozta: a valódi probléma az, hogy Kína versenyképesebb, innovatívabb az európai elektromos autó-gyártóknál.
Kérdésünkre a John Lukacs Intézet Kína-szakértője kijelentette: a kialakult helyzetben a BYD „előre ment”, vagyis aktív beruházáspolitikát képvisel, amit a magyarországi beruházása is jelképez. A többi elektromosautó-gyártó azonban inkább kivár.
Kapcsolódó tartalom
Kiemelt kép: Orbán Viktor miniszterelnök és Vang Csuan-fu, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnöke a BYD-gyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)