A luxembourgi székhelyű uniós bank közleménye szerint a beruházás segíti Kijevet abban, hogy metróállománya a továbbiakban ne szoruljon oroszországi gyártású alkatrészekre, valamint, hogy rugalmasabb és megbízhatóbb közlekedést biztosítson a város számára.
Kiemelték, a finanszírozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az ukrán főváros „mozgásban maradjon”.
Közölték, az uniós Ukrajna-alap által támogatott 50 millió eurós finanszírozás az EIB által jóváhagyott nagyobb, 200 millió eurós hitelcsomag első részlete, amely a metró-infrastruktúra fejlesztésére áll Kijev rendelkezésére. A fennmaradó 150 millió eurót egy, az EIB által finanszírozott, további új metrókocsik vásárlásának lehetőségét vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány alapján biztosítják majd. A csomag végső célja a kijevi metró meglévő flottjának teljes cseréje. A finanszírozás lehetővé teszi a kijevi metrórendszert üzemeltető önkormányzati vállalat számára, hogy 120-160 metrókocsit korszerűsítsen vagy cseréljen, javítva ezzel a város közlekedési infrastruktúráját – írták.
Emlékeztettek, az orosz-ukrán háborút megelőzően Kijev metrókocsi-flottájának 80 százaléka származott orosz gyártóktól, így a város vezetése stratégiai prioritásként kezeli az orosz alkatészfüggőség megszüntetését. Mivel a flotta több mint 60 százalékának már lejárt a hivatalos működési ideje, az új finanszírozás lehetővé teszi az elavult metrókocsik korszerű, energiahatékony szerelvényekkel történő helyettesítését helyi vagy nemzetközi szállítók termékeivel – emelték ki. A törekvés összhangban van a kijevi városfejlesztés 2025-re kitűzött, valamint Ukrajna 2030-ig megvalósítani kívánt nemzeti közlekedési stratégiájával egyaránt, amelyek célja egy fenntarthatóbb és megbízhatóbb tömegközlekedési rendszer kiépítése – tették hozzá.
A kiemelt kép illusztráció.