Aktuális

Ingyenes Árvízvonal: 06 80 204 240

Eltörlik az „angolszász” kifejezést, és cenzúrázzák Arisztotelészt a brit egyetemeken

| Szerző: hirado.hu
Több nagy-britanniai felsőoktatási intézmény eltörli az „angolszász” kifejezést, felülvizsgálják a „viking” szó használatát, hadat üzennek a skót, ír és walesi etnikai identitásnak is. A szélsőséges Black Lives Matter (BLM) mozgalom által megkövetelt szellemben, a tanterv dekolonizálása érdekében lábjegyzetté kurtították Platónt és Arisztotelészt. A változtatások erőteljesen érintik a matematika és a számítástechnika oktatását is.

A Nottinghami Egyetemen felülvizsgálták az „angolszász” kifejezést – számolt be a The Telegraph című brit lap. „A tanterv dekolonizálása érdekében a professzorok

átnevezték a „Viking és angolszász tanulmányok” mesterkurzust

„Viking és kora középkori angol tanulmányokra” – közölte a Fox News a The Telegraph cikkét ismertetve.

A nácizmus és a vikingek

A programon belül a „Kutatási módszerek a viking és angolszász tanulmányokban” című modulból ugyancsak eltávolították az „angolszász” kifejezést, a helyébe szintén a „kora középkori angol” került.

„Az egyetem azt is közölte, hogy »problematizálni igyekszik a viking kifejezést« a tananyagban” – fűzi hozzá a The Telegraph, megjegyezve, hogy a kifejezést a „faj, birodalom, nácizmus” jelentéstartalom okán, másrészt a

„az északi kulturális és mitológiai kapcsolatai miatti” aggodalmak kapcsán

törlik a tananyagokból. Az indoklásból nem derül ki, miért ártalmas „az északi mitológiával való kapcsolat”.

A Nottinghami Egyetem honlapjának terjedelmes magyarázata hangsúlyozza a „tananyag dekolonizációját az angoltudományok területén”, szól a „fekete közösségek” szerepének kihangsúlyozására irányuló erőfeszítésekről és „a nacionalista diskurzusok problematizálásáról, amelyek a fehér, angolul beszélő állampolgárokat privilegizálják az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban”.

Angolszász harcosok. 19. század, ismeretlen művész. (Fotó: Historica Graphica Collection/Heritage Images/Getty Images)Plate 14 from The History of the Nations. Artist Unknown. (Photo by Historica Graphica)

Nincs olyan, hogy ír és skót

A Telegraph beszámolója szerint

„ez a lépés a BLM mozgalom tüntetései nyomán tett ígéretet követi,

miszerint dekolonizálják a tantervet”. Ez a kifejezés a nyugat-központú anyagtól való eltávolodást és a „fehér hangok dominanciájának megszüntetését” jelenti az akadémiai életben. A Nottinghami Egyetem csak egy azon brit felsőoktatási intézmény közül, amelyek felszámolja az „angolszász népek” kifejezést; céljuk, hogy „az etnikailag angolok körében” világszerte fellépjenek „a nacionalizmus ellen”.

A Cambridge angolszász, északi és kelta tanulmányok tanszéke állítólag azon is dolgozott, hogy „lerombolja a nacionalizmus mítoszainak alapjait”, és nemcsak azt állította, hogy az angolszászok nem léteztek különálló etnikai csoportként, hanem azt is, hogy nincsenek „összefüggő” skót, ír és walesi etnikai identitások sem.

Zöld lóherés sapkát és szemüveget viselő gyermekek és fiatalok a Szent Patrik-napi parádén New Yorkban 2008. március 17-én, az írek védőszentjének ünnepén. Nincs ír identitás? (MTI/EPA/Justin Lane)

Indiai-amerikai feminista helyettesíti Platónt

Az oktatás dekolonizációjára irányuló erőfeszítések több tantárgyat is érintettek, köztük a filozófiát: a Londoni SOAS Egyetem – korábbi Keleti és Afrikai Tanulmányok Iskolája – a klasszikus görög gondolkodókat, például Platónt és Arisztotelészt is háttérbe szorította olyan „újkori gondolkodók” javára, mint egy indiai-amerikai feminista, egy

nigériai „gender-teoretikus” és egy japán zen-szakértő.

Multikulturális matematika

Miután az Egyesült Királyságban már 2022-ben beemelték a szélsőséges propagandaanyagokból álló „kritikai fajelmélet” tárgyat a diplomaszerzéshez „ajánlott kurzusok” közé,  újabban a számítástechnika oktatás keretein belül is kurzusokat tartanak a gyarmatosításról.

Ezek a képzések azzal foglalkoznak,

„hogyan ismétlődnek és erősödnek meg a gyarmati értékek megosztottságai és hierarchiái a számítástechnikai tárgyon belül”.

Szintén „feladatot kap” a matematika oktatása is, amelynek a „a matematika multikulturális és dekolonizált szemléletét kell bemutatnia”.

Kiemelt kép: Black Lives Matter aktivisták gyülekeznek a Trafalgar téren 2020. június 13-án Londonban.  (Fotó: Dan Kitwood/Getty Images)

 

Ajánljuk még