A légitársaságoktól kezdve a pénzügyi szolgáltatásokon át a médiacsoportokig világszerte globális informatikai kiesés sújtja a vállalkozásokat, ami a szolgáltatások széles skáláján okoz hatalmas fennakadásokat.
Péntek reggel munkavállalók ezrei nem tudtak bejelentkezni a számítógépükre, ami a pénzügyektől az egészségügyig megzavarta a cégeket.
Elsőként olyan ausztrál kiskereskedelmi vállalatokat működését érintette a probléma, mint a Woolworths és a 7-Eleven. A sydney-i repülőtér nem sokkal később közölte, hogy globális műszaki üzemzavar miatt akadozik a működés.
Companies around the world hit by IT outage https://t.co/YI1tDJekd6
— Financial Times (@FT) July 19, 2024
Európában a légitársaságok és a repülőterek is fennakadásokra figyelmeztettek
Az amerikai légügyi hivatal közölte, hogy a Delta, a United és az American Airlines felszállásra váró járatokat marasztalt a földön. A közösségi médiában megjelent több hozzászólás szerint az üzemzavarért a CrowdStrike amerikai cégcsoport biztonsági szoftverének frissítését okolták, amely problémát okozott a Microsoft Windows rendszerében – írja a Financial Times.
A cég az üzleti ügyfeleinek szánt közösségi oldalán csak ennyit írt: „A Crowd Strike tudomást szerzett a Windows-rendszer összeomlásáról szóló jelentésekről.”
- A Berlin Brandenburg repülőtéren is technikai hiba történt, ott az utasok becsekkolása késlekedik.
- Az Aena, Spanyolország fő repülőtér-üzemeltetője szerint náluk is hasonló a probléma, mint a németeknél, jelenleg manuális rendszerrel végzik a műveleteiket, mivel náluk is informatikai problémák adódtak. Emiatt szintén késések alakultak ki.
- A Ryanair péntek reggel egy harmadik féltől származó informatikai problémát hibáztatott a késésekért, amely kívül esik a Ryanair ellenőrzési körén, és a hálózaton keresztül működő összes légitársaságot érinti.
- A londoni Luton reptéren szintén problémákba ütköztek a IT-probléma miatt, jelenleg ott is manuálisan próbálják folytatni a munkát. Minden utast arra kérnek, hogy figyeljék a menetrendi változásokat.
A Microsoft tud a hibáról
A Londoni Értéktőzsde közölte, hogy vizsgálja a hírközlések közzétételével kapcsolatos problémát. A tőzsde hírszolgáltatása egy harmadik fél által okozott globális technikai probléma miatt nem tudta közzétenni a híreit. Mint közölték, más rendszereik, köztük a tőzsde, normálisan működnek.
Pénteken a Microsoft azt közölte, hogy egyes Azure felhőalapú szolgáltatásukhoz kapcsolódó ügyfelei az Egyesült Államok központi régiójában problémába ütközhetnek, de dolgoznak a hiba kijavításán.
Állítják nem kibertámadásról, hanem technikai problémának tűnik, és, a szolgáltatások többsége már helyreállt.
A szélesebb körű kiesések azonban továbbra is fennmaradtak, és egyes felhasználók pénteken nem tudtak hozzáférni a Microsoft 365 alkalmazás- és szolgáltatáscsomag különböző alkalmazásaihoz és szolgáltatásaihoz, például a Teams videókonferencia-eszközhöz. A Microsoft közölte, hogy a problémát a legmagasabb prioritással és sürgősséggel kezeli, a rendszerek azonban vélhetően szakaszosan térnek majd vissza. Mint hozzátették, a jelek szerint ugyanaz az Azure-probléma okozta ezeket a hibákat is.
Hírügynökségek is érintettek
David Rhodes, a Sky News ügyvezető elnöke az X-en közölte, hogy a műsorszolgáltató nem tudott péntek reggel élő adást sugározni, és elnézést kértek a fennakadásért. Úgy tudni, hogy a BBC gyerekcsatornáját, a CBBC-t is érinti a hiba, jelenleg nem sugároznak adást.
Ázsiában most kezdenek leállni a rendszerek
A Sky News legfrissebb hírei szerint a malajziai vasúttársaság, a KTMB is problémákkal küzd a jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat terén. Valamint a szingapúri Changi repülőtéren az AirAsia és a VietJet Air járatai késnek.
A CrowdStrike kiberbiztonsági vállalat korábban kritizálta a Microsoftot a támadássorozat miatt, amellyel a vállalat a közelmúltban küzdött. A cég idén piacra dobott egy olyan terméket, amelyet a Microsoft saját Defender vírusirtó eszköze mellé terveztek.