Nemzetközi hírügynökségek jelentése szerint világszerte informatikai hiba akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok és más nagy rendszerek működését, egyebek közt fennakadások vannak az összes spanyol repülőtéren, a berlini és az amszterdami repülőtéren, a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál.
A Budapest Airport közölte, a Liszt Ferenc repülőtéren a probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti, több légitársaság az utasfelvétel manuális elvégzése mellett döntött. A földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján a Budapest Airport hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít.
Kapcsolódó tartalom
A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
Nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása
Wizz Air tájékoztatása szerint a többi légitársasághoz hasonlóan rendkívüli technikai kihívással találták magukat szemben nemzetközi informatikai partnerük rendszerének leállása után. Az MTI-hez eljuttatott közleményükben azt írták:
az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán.
Azt is közölték, hogy nem elérhető a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszer, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, az új foglalások és meglévő foglalások módosítása, de még a kapcsolattartó és ügyfélszolgálati központok sem. Hozzátették:
az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel.
A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére.
Világszerte több repülőteret érint a probléma
Egyelőre tisztázatlan eredetű informatikai hiba akadályozza repülőterek, légitársaságok, vasutak, bankok, távközlési és médiavállalatok és más nagy rendszerek működését szerte a világban – jelentették péntek délelőtt a nemzetközi hírügynökségek az érintett intézmények közléseit idézve.
Egyebek közt fennakadások vannak az összes spanyol repülőtéren, a berlini és az amszterdami repülőtéren,
a legnagyobb brit vasúttársaságnál, a brit Sky tévétársaságnál, továbbá számos ausztráliai és új-zélandi vállalatnál.
- A Berlin Brandenburg repülőtér szóvivője arról tájékoztatta a Reuters hírügynökséget, hogy pénteken délelőtt 10 óráig minden járatot le kellett állítaniuk egy technikai probléma miatt. Az utasfelvétel újraindult, de késésekre lehet számítani.
- Az edinburgh-i repülőtéren az utasok nem tudták használni az automatikus utasfelvételt, ezért azt hagyományos módon végezték el a légitársaságok alkalmazottai.
- A prágai repülőtér közlése szerint a globális check-in rendszer fennakadása miatt kell számolni az induló járatok késésével.
- A globális technikai probléma az amszterdami Schiphol Repülőteret is érintette a légikikötő szóvivőjének közlése szerint. De az egyelőre nem világos, hogy a fennakadás hány járat érkezésére és indulására volt hatással.
- Leálltak a nagy amerikai légitársaságok.
- Három indiai légitársaság is informatikai zavarokról számolt be.
- A Govia Thameslink, Nagy-Britannia legnagyobb vasúttársasága szintén az egész hálózatot érintő informatikai problémákat jelentett, amelyek figyelmeztetésük szerint járatkimaradásokat is okozhatnak.
A Microsoft-felhasználók világszerte jelezték a problémát. A technológiai óriásvállalat pénteken közölte, hogy fokozatosan javítja a Microsoft 365 alkalmazásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférést érintő problémát. A kiesés oka, pontos jellege és mértéke nem egyértelmű.
A vállalat X-posztjaiban pénteken korábban arról számolt be, hogy a helyzet javul, de közben egyre súlyosbodó kiesésekről érkeztek jelentések világszerte.
A Crowdstrike globális kiberbiztonsági céghez és a Microsofthoz kapcsolódó fennakadások pénteken Ausztráliában és Új-Zélandon a médiát, kiskereskedelmet, bankokat, a légitársaságokat és távközlési vállalatokat is érintették.
Ausztrália legnagyobb bankja, a Commonwealth Bank közölte, hogy a szolgáltatás fennakadása miatt egyes ügyfelei nem tudtak pénzt utalni. Az ausztrál Qantas légitársaság és a Sydney repülőtér a járatok késéseiről számolt be. Az ausztrál kormány válságtanácskozást hívott össze.
Több tévétársaság sem tud élő adást sugározni, és az egészségügyet is érinti a hiba
A brit Sky News tévécsatorna vezérigazgatója, David Rhodes pénteken az X közösségi médián kért elnézést a közönségtől, amiért reggel órákig nem tudtak műsort sugározni.nEgészségügyi illetékesek pénteken szintén az X-en közölték, hogy Nagy-Britanniában nem működik az orvosok által használt egészségügyi előjegyzési rendszer. Németországban legalább két kórházban állt le a számítógépes rendszer.
Egy brit kormányzati illetékes azt mondta, hogy az informatikai fennakadásokat nem kezelik kibertámadásként.
A Microsoft Corporation részvényei 3,15 százalékkal gyengültek, az információbiztonsági megoldásokat fejlesztő Crowdstrike értékpapírjai pedig 14,23 százalékkal gyengültek a Windows operációs rendszer (OS) globális meghibásodása miatt – áll a Nasdaq tőzsde kereskedési adatai.
Röviddel 10 óra után a Microsoft részvényárfolyama részvényenként 440,5 dollárra esett, szemben az előző ülés zárásakor mért 443,5 dollárral. A Crowdstrike részvényeinek árfolyama 354,9 dollárról 343 dollárra esett.
Kiemelt fotó: A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülő tér 2-es terminálja (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)