A „woke” szellemében eltávolították az egyetemhez tartozó Oriel College egyik korábbi, hercegi rangot viselő diákját ábrázoló festményt az intézmény falairól.
EDEN CONFIDENTIAL: New Oxford University ‘woke’ row as painting depicting a black servant is taken down from college wall https://t.co/Rx47rMkP1S pic.twitter.com/oqTwKvIsMx
— Daily Mail Online (@MailOnline) March 30, 2024
Az egyetem közel 700 éves történelme során számos kiemelkedő tehetséget,
olykor briliáns elmét nevelt, közöttük az Erzsébet-kori kalandorként ismert Sir Walter Raleigh-t
és a néhai baloldali történészt, AJP Taylort is.
Egy végzős hallgató most azt közölte a Daily Mail munkatársával, Richard Edennel, hogy „egy 18. századi öregdiák, Beaufort 5. hercegének csodálatos portréját titokban eltávolították az egyetemről; a festmény most a Badminton House-ban lóg. A portrén látható nemesember tekintélyes alaknak tűnik, púderezett parókában és hermelinköpenyben – a háttérben egy színes bőrű szolgával.
„Egy fekete inasról vagy szolgáról van szó. Ezért kellett száműzni – hátha megsért egy diákot”
– állítja a lap forrása, aki gúnyosan hozzáteszi: „Szép módja annak, hogy az Oriel College egyik nagy jótevőjével bánjanak így, aki a középkor óta elsőként alapított ösztöndíjat szegény sorsú tudósok számára”.
Az Oriel College a Daily Mail érdeklődésére elismerte, hogy a portrét „a Badminton House-nak adták kölcsön megőrzésre”, ám azt állítják, csak a kép felújítása okán került erre sor; kijelentették, hogy festmény később visszakerül az intézménybe.
Hányadik hercege is Beaufortnak?
Elképesztő, de – miközben a festményt korábban is számos weboldal ismertette – senki nem nézett utána pontosan, hogy kit ábrázol az inkriminált festmény. A brit lapok és a művészeti oldalak, valószínűleg egy korábban, felületesen rögzített információ automatikus átmásolgatása okán, következetesen azt állítják,
Henry Somerset, Beaufort 5. hercege (1744-1803) a róla készült, Francis Cotes által készített festményen, teljesen más arcvonásokkal rendelkezik,
mint a most Oriel College-ból eltávolított festmény szereplője, és a 18. század második felének megfelelő öltözetben látható – a ruházat szerény, visszafogott, polgárias jellegű.
Édesapja,
Charles Noel Somerset, Beaufort 4. hercege (1709-1756) sokkal inkább szerepelhet az egyetemről most eltávolított képen.
Egy másik, róla készült portré arcvonásai is emlékeztetnek a most eltüntetett festményen szereplő férfiéra.
A „felújításra” elvitt kép ugyanis 1748-ban készült, Henry Somerset ekkor még csak 4 esztendős volt. A képe alkotója, az olasz Andrea Soldi (1703-1771) által megfestett férfi a 17-18. századi arisztokrácia jellegzetes pompáját tükrözi; a hercegi gazdagságot és előkelőséget hivatott hangsúlyozni a hermelin palást és a háttérben sürgölődő fekete bőrű szolga is. Több mint valószínű tehát, hogy a brit sajtó pontatlan információival szemben a festmény Charles Noel Somerset, Beaufort 4. hercegének portréja.
Kiemelt kép: Oxford, Orile College. (Forrás: Wikipédia)