Időjárás

Érkezik a hidegfront és a fagy – térképen mutatjuk a hétvégi időjárást

Hatósági cenzúra alá vetik a CNews francia jobboldali hírtelevíziót

| Szerző: hirado.hu
Újabb, súlyos törésvonal a demokrácia építményén: így jellemezte a Köztársaságiak párt szenátora, hogy az Államtanács utasítására a francia médiatanács egy Soros Györgyhöz köthető szervezet többszöri feljelentése alapján, lépéseket tesz az utolsó független, konzervatív televíziós csatorna és híroldal megrendszabályozására. A médiafelügyelet volt főigazgatója furcsállja, hogy egy magánszolgáltatóra kényszerítenek kizárólag a közszolgálati műsorszolgáltatást szabályzó követelményeket.

Újabb,

súlyos törésvonal a demokrácia építményén:

így jellemezte a Köztársaságiak párt szenátora, hogy az Államtanács utasítására a francia médiatanács egy Soros Györgyhöz köthető szervezet többszöri feljelentése alapján, lépéseket tesz a független, konzervatív televíziós csatorna és híroldal megrendszabályozására. A médiafelügyelet volt főigazgatója furcsállja, hogy egy magánszolgáltatóra kényszerítenek kizárólag a közszolgálati műsorszolgáltatást szabályzó követelményeket.

Történelmi döntésként üdvözli internetes oldalán a nemzetközi civilszervezet, a Riporterek határok nélkül, az RSF (Reporters Wihout Borders, Francioaországban: Reporters sans frontières), hogy többszöri feljelentése után a francia Államtanács utasította az Arcomot (a magyar Médaitanácsnak megfelelő hatóságot):

szólítsa fel a konzervatív francia hírtelevíziót, a CNews-t „a pluralizmus és a tájékoztatás függetlensége tekintetében fennálló kötelezettségeinek teljesítésére.”

Kapcsolódó tartalom

Csapás a sajtószabadságra!

Robert Ménard, Béziers polgármestere, az RSF társalapítója az Eurpe1 rádióban kijelentette: „ez egy csapás a sajtószabadságra.”


Elképzelhetetlennek látta, hogy egyfajta „politikai személyi igazolványt” kérjenek a csatorna műsorvezetői a meghívott vendégektől, hogy egyenlő arányban és egyenlő időt adva szólaltassák meg őket. Hozzátette: jól ismeri az általa is alapított szervezetet, akik „soha nem tennének ilyet a baloldali médiapiaccal”, így hát szerinte „ez az egész több mint gyanús, ez egy politikai támadás!”

A második jogállami puccs

„Azzal, hogy a rovatvezetők és műsorvezetők világnézeti osztályozását követelik meg, és azzal, hogy elszámoltatnák a televíziót, hogy mekkora beszédidőt kapnak a politikai szférából érkezett vendégek, valójában a média szerkesztési szabadságának elvét kérdőjelezi meg országunk legfelsőbb közigazgatási bírósága – s ami a legfőbb paradoxon, teszi mindezt a véleménypluralitás nevében!” – írta a Le Figaro című lap február 15-i számának pubicisztikai rovatában Bruno Retailleau.


Vendée szenátora és a Les Républicains szenátusi frakciójának elnöke kiemelte: jelzésértékű, hogy

erre a lépésre közvetlenül az Alkotmánytanács bevándorlási törvényről szóló döntése után került sor.

(„Jogállami puccsként” is emlegetett döntésével a bevándorlási törvény 35 cikkelyét semmisítette meg az alkotmánybíróság január végén, lehetetlenné téve, hogy a gátat vessenek a migránsok beözönlésének, és megnehezítve rendőri ellenőrzésüket – a szerk.)

Kapcsolódó tartalom

Szintén a Le Figaróban írt cikkében Jean-Éric Schoettl, az Alkotmánytanács korábbi főtitkára, és a médiafelügyelet volt főigazgatója aláhúzta: a Cnews-t ezzel a döntéssel „arra kényszerítik, hogy átszervezze stúdióit, számos munkatársának elbocsátásával és újak felvételével’ a felügyelő szerv, mint hatóság vizsgálata pedig távol tartja befektetőket, elriasztva őket szándékuktól.

A CNews abban az időszakban, amikor Éric Zemmour nyilatkozott rendszeresen a csatornának, Franciaország második legnézettebb hírtelevíziójaként volt ismert, így a befektetőket is vonzhatta a médiafelületeten vaó megjelenés.

Elutasított támadás

Schoettl felidézi: az RSF felkérte a francia műsorszolgáltatási szabályozó hatóságot (Arcom), hogy a Cnews-t hivatalosan szólítsa fel „a hírek pluralizmusának és függetlenségének tiszteletben tartására.” Az egyesület ugyanis úgy vélte, hogy a Cnews-on kifejtett álláspontok sokfélesége nem volt elégséges, különösen a vitás kérdésekről szóló beszélgetések során. Azzal is érvelt, hogy a fő részvényes, Vincent Bolloré beavatkozása miatt a televízió „nem tesz eleget a független tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségének.”

Az Arcom az esetet kivizsgálta és megállapította: Bolloré nem avatkozott be a műsorok szerkesztésébe és a Cnews nem sértette meg kötelezettségeit. A médiafelügyeleti szerv így

2022. április 5-én elutasította az RSF állításait.

A sorosista civil szervezet erre az Államtanácshoz fordult, újra feljelentve a jobboldali tévéadót. Pár napja, február 13-án az Államtanács megsemmisítette az Arcom korábbi határozatát, és kötelezte a médiafelügyeletet, hogy hat hónapon belül vizsgálja meg újra az RSF panaszait, a Cnews-t pedig kötelezze „a pluralizmus és a tájékoztatás függetlensége tekintetében fennálló kötelezettségeinek teljesítésére.”


A hab a tortán az volt, hogy

az Arcomnak 3000 eurót kellett fizetnie az RSF számára, mintegy kártérítésként

a felmerült – ám a benyújtott dokumentumokban nem részletezett – költségekért, derül ki Schoettl cikkéből.

Mit keresnek egy magáncégnél?

Schoettl, aki szerint ez a sodródás elszegényíti mindazt, ami az emberi gondolkodás gazdagságát és a polgári párbeszéd sóját alkotja, értetlenségét fejezi ki amiatt is, hogy az Államtanács

olyan elvárásokat kényszerít ki egy magánszolgáltatónál, mely követelmények kizárólag a közszolgálati

műsorszolgáltatást szabályozzák. A közszolgálati médiaorgánumokat ugyanis „mindannyian finanszírozunk” – tette hozzá.


Miközben a CNews ellen – ami viszont egy magánbefektető kezében, finanszírozásában levő csatorna – a közszolgálat elveinek betartását felügyelő szerv folytat eljárást, Schoettl kijelentette: tudomása szerint ezzel szemben közszolgálati csatornát Franciaországban még soha nem vádoltak meg politikai elfogultsággal, s ellenük még soha nem indítottak jogi úton ilyen okok miatt eljárást.

Fraciaországban egyeten médium ellen sem folyik ejárás hasonló indokokkal.

A kiemelt kép illusztráció. (Forrás: Shutterstock)

Ajánljuk még